پایان خدمت اولین ساخته سینمایی بلند حمید زرگرنژاد درمراحل پایانی کارصداگذاری و موسیقی متن برای حضوردر جشنواره فیلم فجر قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران،‌ پایان خدمت اولین ساخته سینمایی بلند حمید زرگرنژاد است. فیلم با تهیه کنندگی علیرضا جلالی وحمید آخوندی به بخش مسابقه فیلم های اول راه یافته است و اکنون درمراحل پایانی کارصداگذاری و موسیقی متن برای حضوردر جشنواره فیلم فجر قرار دارد. شنیده ها از این نکته حکایت می کند که فیلم از کنجکاو برانگیزترین آثار بخش مسابقه فیلم های اول است و می تواند در حوزه فیلمبرداری، فیلمنامه ، کارگردانی و بازیگری تامل برانگیز باشد. در گفت و گو با کارگردان این فیلم از روند تولید و ویژگی های خاص آن جویا شدیم که در ادامه می آید.

به عنوان سوال اول، ظرفیت های سوژه فیلم که شما را متمایل به ساخت آن کرد چه بود؟

یکی از ویژگی های خاص فیلم، شخصیت پردازی مناسب آن در فیلمنامه است. در پس این پرداخت دقیق شخصیت بود که برای ایفای نقش اصلی کار به آقای سعید راد پیشنهاد همکاری دادم و وی با خواندن فیلمنامه از این همکاری استقبال کرد.

آیا تهیه کننده کار بخش خصوصی است؟

بله. علیرضا جلالی که سابقه تهیه کنندگی در فیلم روز سوم را دارد به همراه حمید آخوندی تهیه کننده این کار هستند و با توجه به اینکه اثر دارای 50 لوکیشن از شیراز تا ماکو است حمایت مناسب تهیه کنندگان از روند تولید در به سرانجام رسیدن مطلوب فیلم تاثیر به سزایی داشت.

فیلمنامه کار چگونه شکل گرفت؟

از بهروز افخمی خواستم تا فیلمنامه را بنویسد و وی نیز 11  ماه  برای نوشتن کار وقت صرف کرد.  

موضوع فیلم درباره چیست؟


موقعیت داستانی درباره مردانی است که زمانه شان سپری شده و روایتگر شرایطی است که در آن سربازی در حین انجام ماموریت برخلاف دستور مافوق عمل می کند.

تجربه ساخت فیلم بلندی با این ویژگی ها و همکاری با سعید راد چگونه بود؟

من با توجه به تجربه ساخت فیلم کوتاه و مستند، اگر 10 سال پیش چنین امکاناتی را داشتم باز هم برای شروع فیلمسازی در حوزه بلند داستانی به سراغ چنین سوژه ای می آمدم اما اینکه چرا ورودم به ساخت فیلم بلند داستانی طول کشید به یکسری ریزه کاری هایی برمی گردد که تا پیش از این نسبت به آن اطلاعی نداشتم. به واقع یک کارگردان در کشور ما بیشتر از آنکه بایستی به تجربه و دانش فیلمسازی مسلط باشد متاسفانه لازم است تا بداند برای تسهیل ساخت اثرش باید درچه ساعت هایی به وزارت ارشاد برود، با چه تمهیداتی پروانه ساخت بگیرد و چگونه با ستاره های بازیگری و عوامل فنی کار کند.  

چند جلسه فیلمبرداری داشتید؟


در طول 2 ماه 51 جلسه فیلمبرداری داشتیم.

فیلمتان در کدام گونه روایی می گنجد؟

فیلم از نمونه آثار جاده ای سینمای ایران است که در آن به سبب تعدد لوکیشن از لهجه های مختلف استفاده شده و ته مایه هایی از طنز موقعیت در آن به کار گرفته شده است. از دیگر ویژگی های این اثر می توان به بازی خوب امیر جدیدی و هدی زین العابدین اشاره کرد که با چندین ماه جلسات دورخوانی توانستند بازی مناسبی از خود نشان دهند و قالب گذشته بازیهایشان را بشکنند.

تجربه همکاری با تهیه کننده کار چگونه بود؟


من و آقای جلالی سابقه همکاری در فیلم سینمایی روز سوم را با هم داشتیم و همین مساله باعث شد تا وی در پروژه پایان خدمت کمک بسیاری به روند تولید کند.

با توجه به تنوع لوکیشن فیلم، ارزیابی شما از نحوه فیلمبرداری آن چیست؟


فیلم از تنوع لوکیشن برای درآوردن بهتر موقعیت های داستانی بسیار استفاده کرد و نقش بارز علی محمد قاسمی به عنوان مدیر فیلمبرداری در پرداخت مستندگونه فضاها، صحنه های جاده ای و موقعیت های داستانی اتفاق افتاده در تاریکی های کوهستان غیر قابل انکار است.

به نظر شما بازخورد فیلم نزد مخاطب چگونه است؟


مردم اگردنبال فیلم خوب باشند از دیدن پایان خدمت راضی خواهند شد زیرا فیلم از عناصری بهره می برد که برای مخاطب پیگیرسینمای ایران اهمیت دارد.

گویا فیلم برای گرفتن پروانه ساخت در دولت دهم به مشکل خورده بود، جریان پروانه ساخت فیلم چگونه حل شد؟


فیلم پس از 2 سال تلاش در روزهای آخر فعالیت دولت دهم مجوز ساخت گرفت اما در همین مدت نزدیک به چند بار فیلمنامه را بازنویسی کردم اما با این اوصاف 2 بار در اردیبهشت و اسفند سال 91 رد شد.

به عنوان یک سینماگر علت به مشکل خوردن اغلب آثار سینمایی در مدیریت قبلی سینما را چه می دانید؟

اعمال نظرهای سلیقه‌ای مدیریت قبلی نوعی جریان خودی و غیرخودی افراط شده را غلبه می‌داد و از سینما برداشت خاصی را داشت که تبعاتش هنوز به طور کامل از سینمای ایران رخت برنبسته است.
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.