تغذیه نامناسب و عدم مصرف آب کافی و همچنین کمبود برخی ویتامین ها از عوامل موثر در خشکی پوست هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


خشکی پوست نوعی اختلال فعالیت در لایه شاخی پوست است که با زبر و خشن شدن و کاهش انعطاف پذیری پوست و بروز ترک همراه است.

استفاده از ترکیبات نرم کننده ها مانع از دفع آب و خشکی آن می شود که با توجه به شدت خشکی پوست این کار باید با مشورت پزشک معالج انجام شود.

نوع اولیه خشکی پوست به علت اختلال ژنتیکی در بدن، زمینه بروز بیماریهایی را بوجود می آورد که به دنبال آن نقص تولید آنزیم منجر به خشکی بسیار شدیدی پوست می شود.

یکی شایع ترین عوامل بروز خشکی ثانویه یا اکتسابی پوست را قرار گرفتن در معرض نور خورشید، زندگی مداوم در محیط های بسیار سرد، گرم و خشک یا بادخیز، تماس مستقیم با انواع مواد شیمیایی، پاک کننده و حلال، مصرف بعضی از داروها و پیری پوست که در سنین بالای ۶۵ سال به دلیل آتروفن، کاهش کلاژن  پوست و کاهش فعالیت غدد چربی به علت افزایش سن دانست.

تغذیه نامناسب و عدم مصرف آب کافی نیز سبب خشکی پوست می شوند. همچنین کمبود ویتامین های A، B و C از جمله عوامل موثر در خشکی پوست هستند که برای حل این معضل، مصرف مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، لیموترش و گریب فروت توصیه می شود.

کمبود مواد معدنی مانند روی و آهن نیز منجر به تغذیه ساختمان پوست و لکه آبی آن می شود و برای پیشگیری از فقدان آهن مصرف جگر، انواع گوشت، کنجد، کلم، عدس و زرده تخم مرغ توصیه می شود.

روی نیز به میزان فراوانی در فرآورده های دریایی مانند انواع ماهی، میگو و نخود سبز و عدس موجود است./ش

برچسب ها: کرمانشاه ، خشکی ، پوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.