در پی بارشهای باران و برف یکی دو هفته اخیر دو چشمه مهم در دریاچه پریشان در فارس احیا شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ طی سالهای اخیر دریاچه پریشان در شهرستان کازرون به دلیل خشکسالیهای متوالی و همچنین حفر چاه های بسیار زیاد کشاورزی به طور کامل خشک شده بود.

در این رهگذر دوستداران محیط زیست و اداره محیط زیست شهرستان با کمک بومیان منطقه یک حوضچه برای نگهداری از زیستمندان منطقه در بستر دریاچه ایجاد و و زیستمندان را آنجا نگهداری می کردند.

هر سال با فصل زمستان و شروع بارشها چشمه های تالاب فعال می شوند و امید به احیای تالاب را همچنان زنده نگه می دارند.

رئیس محیط زیست شهرستان کازرون در خصوص وضعیت دریاچه پریشان گفت: این دریاچه کماکان به طور کامل خشک است.

جمال خداپرست افزود: طی چند مدت اخیر با توجه به بارشهای استان فارس تا حدودی چشمه بنگ و جمشیدی وضعیت بهتری پیدا کرده به گونه ای که هم اکنون این چشمه ها فعال شده اند.

وی با اشاره به اینکه راه برون رفت دریاچه پریشان از وضعیت کنونی جاری شدن سیلاب است، ادامه داد: در این راستا با جاری شدن سیلاب این دریاچه احیا خواهد شد در غیر این صورت امیدی به احیای شدن آن نیست.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کازرون با اشاره به ساخت حوضچه بنگ گفت: با ساخت این حوضچه به میزان خوبی آب در آن ذخیره شده به گونه ای که شرایط برای حضور پرندگان محدودی مهیا شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی پرنده از جمله آنقورت از خانواده مرغابیها در این دریاچه مشاهده شده که این نشانه خوبی است.

خداپرست با اعلام اینکه حدود 400 الی 500 پرنده امسال در پریشان دیده شده، افزود: در زمانهای پرآبی تعداد پرندگان مهاجر دریاچه از چندین هزار می گذشت اما در حال حاضر به مهاجرت 500 پرنده نیز اکتفا کرده و از آن خوشحال می شویم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کازرون با بیان ایکه وضعیت دریاچه پریشان امسال نسبت به پارسال بدتر است، گفت: هر روز وضعیت دریاچه بحرانی تر می شود البته وجود برخی از گونه ها امید به احیای تالاب را بیشتر می کند./ش

انتهای پیام/


برچسب ها: زنده ، شدن ، پریشان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.