آیت الله احمدی فقیه یزدی گفت: اگر فرد خودش را نشناسد خدا و امام زمان را هم نمی‌شناسد پس خود‌شناسی اولین گام برای شناخت امام زمان (عج) است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی با اشاره به رابطه نظم و جامعه، اظهار کرد: نظام جامعه مثل نظام خلقت می‌ماند اگر جایی از نظام خلقت به هم بریزد نظم جامعه به هم ریخته می‌شود و بی‌نظمی در جامعه مشکلات فراوانی به بار می‌آورد.


این استاد سطح خارج حوزه با بیان اثرات ماندگار هر اتفاق در جامعه، افزود: به عنوان مثال لایه ازن که سوراخ می‌شود چه تحولاتی به وجود می‌آورد و همه چیز حتی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا یک آزمایش هسته‌ای در دنیا انجام می‌دهند که تا مدت‌های زیادی در زندگی مردم تاثیر دارد.

وی با تاکید به نظر شهید مطهری، تصریح کرد: شهید مطهری درباره جامعه و نظم در جامعه نظرش این بود که جامعه یک حالت حیات و زندگانی مخصوص دارد که به وسیله این تفکرات موت پیدا می‌کند.

آیت الله احمدی فقیه یزدی با تاکید به اینکه برای انجام کار‌ها در مسیر صحیح ما نیازمند فرمول خاص آن هستین، عنوان کرد: ما باید کاری کنیم که جهان به یک حیات طیبه برسد و این کار فرمول می‌خواهد که در مجموعه ضوابط جامعه هم فرمول هست و باید از آن‌ها اطاعت شود.

این استاد سطح خارج حوزه با بیان اینکه بی‌سواد کسی است که صفحه وجودی خودش را نمی‌شناسد، مطرح کرد: روان‌شناسان می‌گویند با سواد کسی نیست که فقط خواند و نوشتن بداند و یا به اصطلاح امروز کسی که فقط کار با کامپیو‌تر بداند را با سواد نمی‌گویند، بلکه با سواد کسی است که استعدادهای درونی خودش را می‌شناسد و مصداق من عرف نفسه فقد عرف ربه باشد.

وی با تاکید به خود‌شناسی، اذعان کرد: بهترین حرکتی که اسلام دستور داده است عرفان نفس و خود‌شناسی است که وقتی این مسئله حاصل شد فرد خودش را بشناسد امام زمان و خدا هم بهتر می‌شناسد، اما اگر فرد خودش را نشناسد طبیعتا خدا و امام زمان را هم نمی‌شناسد.

آیت الله احمدی فقیه یزدی، با تاکید به من عرف ربه فقد عرف ربه، خاطرنشان کرد: شناخت نفس به قدری اهمیت دارد که سر منشا شناخت خالق است، بنابراین ما باید سر نخ را به فرد دهیم تا خودش را بشناسد و بعد از آن خدا و امام زمانش را بهتر بشناسد./ش
برچسب ها: قم ، خودشناسی ، شناخت ، امام ، زمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.