قم/

نقادان هم بر عظمت تدابیر امام حسن عسکری(ع) اعتراف دارند

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی گفت: همه تحلیل‌گران و نقادان اعم از دوست و دشمن بر عظمت امامت، تدابیر و بصیرت امام حسن عسکری(ع) اعتراف دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام علی انصاری بویراحمدی ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: پیشوای یازدهم شیعیان دارای اوصافی است که نشان‌دهنده عظمت امامت حضرت و تاثیرگذاری فراوان ایشان بوده است.


وی خاطرنشان کرد: خلفای عباسی بر این امام بزرگوار فشارهای فراوانی وارد می‌کردند و این اعمال فشار و محدودیت به گونه‌ای بود که در حالت طبیعی از هرگونه حرکتی اعم از جنبش‌های سیاسی،‌ اجتماعی و مذهبی جلوگیری می‌شد.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی با اشاره به تدابیر و بصیرت ویژه امام حسن عسکری(ع) در امامت شیعیان گفت: این امام بزرگوار آنچنان عمیق و دقیق به گسترش مکتب تشیع پرداخت که این مکتب در دوران خلفای عباسی دارای قدرتی عظیم و به عنوان بزرگترین تهدید برای حکومت بنی عباس به شمار می‌رفت.

وی خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) به اندازه‌ای پرکار و کوشا بود و حل و فصل مشکلات را به زیبایی به نتیجه می‌رساندند که بنی عباس احساس خطر کرد و شهادت وی را در دستور کار قرار داد.

انصاری بویراحمدی به فعالیت‌های علمی پیشوای یازدهم شیعیان اشاره کرد و افزود: این امام بزرگوار بیش از 100 نفر از شاگردان را در مکتب اسلام تربیت کرد که در کتب رجال از جمله کتاب رجال شیخ طوسی از آنها به نیکی و بزرگی یاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار شبهات و نسبت‌های ناروا نسبت به اسلام اصیل و مکتب تشیع را با منطق قوی و استدلال‌های بنیادین جوابگو بود و پاسخی به تمامی اشکالات و پرسش‌های علمی و مذهبی با روش‌های جدید و به روز ارائه می‌داد.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی عنوان داشت: امام حسن عسکری(ع) شبکه ارتباطی با شیعیان مناطق مختلف در همه بلاد اسلام تشکیل داده بودند و از طریق وکلا، نمایندگان، مکاتبات، پیک‌های اعزامی و... با مسلمانان ارتباط برقرار می‌کردند.

وی با اشاره به اعمال فشار و محدودیت‌های فراوان از سوی حکام عباسی گفت: این امام بزرگوار با فعالیت‌های سری و تشکیلات غیرعلنی سیاسی به گسترش تشیع و ترویج آداب شیعی مبادرت کردند.

انصاری بویراحمدی ادامه داد: این امام بزرگوار از طریق کانال‌های مختلف اعم از استفاده از تجار متدین، اصحاب و شاگردان فعالیت‌های علمی، سیاسی ‌و اقتصادی را رهبری کردند.

وی یادآور شد: تشکیلات شیعیان در زمان این امام بزرگوار چنان قدرتمند شده بود که پس از ایشان با وجود غیبت امام عصر(عج) دچار تزلزل نشد و با قدرت، هویت و موجودیت خود را در جامعه ادامه داد.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی با اشاره به حمایت مالی امام حسن عسکری(ع) از مظلومان و تشکیلات شیعی گفت: این امام بزرگوار با برنامه‌ریزی دقیق و قرار دادن وکلای خاص تمام مناطق شیعه‌نشین را مورد حمایت خود قرار می‌داد تا در روند رشد تشیع خللی وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: آن امام بزرگوار از یک طرف حضرت مهدی(عج) را از منظر عموم و جاسوسان دستگاه بنی عباس مخفی نگاه می‌داشت و از طرفی دیگر با نشان دادن حضرت مهدی(عج) به شیعیان و اصحاب خاص خود و ارتباط این امام با بزرگان شیعه وظیفه خود را درباره آینده شیعیان در زمان غیبت صغری و کبری انجام داد.

انصاری بویراحمدی یادآور شد:‌ امام حسن عسکری(ع) به اندازه‌ای در این زمینه به زیبایی عمل کردند که از آن تاریخ تا کنون همه تحلیل‌گران و نقادان اعم از دوست و دشمن بر عظمت امامت و تدابیر و بصیرت امام حسن عسکری(ع) اعتراف دارند.

وی با بیان اینکه بزرگان اهل سنت اعترافات فوق‌العاده و شنیدنی درباره مقام امام حسن عسکری(ع) دارند گفت: محمد بن طلحه شافعی نوشته است که امام حسن عسکری(ع) مناقب و فضائلش را خداوند مایه فخر و مباهات و وسیله برتری وی قرار داده به طوری که تمام اوصاف پسندیده و آراسته را به او ارزانی کرده و مهدی(عج) نیز از نسل او خلق شده است.

برچسب ها: قم ، نقادان ، تدابیر ، امام ، حسن ، عسگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.