عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: به دلیل نظارت شدید حکومت بر امام حسن عسگری (ع) ارتباط وی با شیعیان از طریق نواب خاص بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام محمد غفوری  با بیان اینکه نوع نگرش بنی عباس به‌ امامان شیعه به گونه‌ای بود که وجود معصومین را مانعی در رسیدن به اهداف خود می‌دانستند گفت: از سال 132 تا 260 هجری که دوران حکومت بنی عباس بود تمام خلفا مانع حرکت سیاسی و فرهنگی ائمه معصومین(ع) بودند.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به حدیث متواتری که پیامبر(ص) فرموده بودند دوازدهمین امام شیعیان مهدی (عج) است گفت: مردم و حکومت بنی عباس نسبت به این موضوع آگاه بوده و خلفای عباسی احساس خطر می‌کردند./ش

غفوری در پاسخ به این سئوال که آیا حکومت نسبت به تولد آخرین امام شیعیان اعتقاد داشت گفت: براساس حدیث پیامبر (ص) که تعداد امامان معصوم را 12 تن از نسل امام علی (ع) معرفی کرده بودند، همه مردم و حکومت نسبت به این موضوع آگاه بوده و منتظر تولد مهدی (عج) بودند.

وی با اشاره به اینکه همانطور که فرعون تصمیم داشت مانع تولد موسی(ع) شود بنی عباس نیز تصمیم گرفته بود مانع تولد امام زمان (عج) شود، افزود: حکومت به دلیل ترس از تولد آخرین امام شیعیان فشار و نظارت خود را از زمان امام رضا (ع) بر خاندان اهل بیت (ع) بیشتر کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بنی عباس امام رضا (ع) را به طوس منتقل و امام محمد تقی (ع) را به بغداد تبعید کرد؛ همچنین امام هادی (ع) و امام حسن عسگری (ع) در سامرا که مرکز خلافت و تمرکز حکومت بود حضور داشتند تا بر تمام فعالیت اهل بیت نظارت داشته و مانع تولد آخرین امام شیعیان باشند.

غفوری مبارزات امام حسن عسگری (ع) را فرهنگی دانست و گفت: ایشان تلاش می‌کرد با مبارزات فرهنگی به بیداری جامعه کمک کند.

وی با بیان اینکه حضرت عسگری (ع) امکان قیام علیه حکومت را نداشتند گفت: در زمان امام یازدهم شیعیان جامعه زمینه لازم برای حکومت اهل بیت (ع) را نداشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه هدف اهل بیت (ع) از تشکیل حکومت اجرای احکام دین است، گفت: به دلیل نبود شرایط تشکیل حکومت اسلامی حضرت عسگری (ع) با مبارزه فرهنگی سعی در بیداری جامعه داشت.

غفوری اظهار کرد: به دلیل اینکه ائمه معصومین از طرف حکومت مورد کنترل شدید بودند با شبکه‌ای از نواب با شیعیان ارتباط داشتند.

وی با بیان اینکه گسترش شبکه وکالت به گسترش شیعیان منجر شد گفت: با تبلیغ افکار اهل بیت (ع) در نقاط مختلف جهان اسلام تعداد پیروان امام افزایش پیدا می‌کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص دلیل لقب عسگر برای امام یازدهم شیعیان گفت: به دلیل ناامنی و آشوب در بغداد مرکز حکومت به سامرا که لشکرگاه بنی‌عباس بود منتقل شد، لشگر به زبان عربی «عسگر» است و از این رو به امام حسن(ع) لقب عسگری داده‌اند.
برچسب ها: قم ، نواب ، خاص ، امام ، حسن ، عسگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.