سرمای بی‌سابقه قطبی در آمریکا، علاوه بر خسارت‌های جانی که به بار آورده، زیان‌های اقتصادی نیز به این کشور وارد کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از فرانس24، بر اساس برآوردها، میزان خسارات اقتصادی این موج بی‌سابقه سرما بیش از پنج میلیارد یورو به اقتصاد این کشور زیان وارد کرده است، چرا که هزاران آمریکایی نتوانستند در محل کار خود حضور یابند و هزاران پرواز نیز لغو شد.




از کارافتادن خودروها و یخ‌ زدن سطح جاده‌ها پس از ترکیدن لوله‌های آب باعث شده است تا از مردم خواسته شود از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.




همچنین دمای هوا در برخی از نقاط آمریکا و کانادا تا 50 درجه به زیر صفر رسیده و از پنجشنبه گذشته تاکنون جان دست کم ۱۶ تن را گرفته است.




پدیده آب‌وهوایی گرداب قطبی، که دما را در نقاطی از ایالات متحده به پایین‌ترین حد طی چند دهه گذشته رسانده، نه تنها سفر، کار و زندگی معمول را در آن کشور با مشکل روبه‌رو کرده است.


ایستگاه مترو در شهر "نیویورک"


تصویر ماهواره‌ای از "گردباد قطبی"

گفتنی است، هواي سرد قطبي اغلب توسط بادهاي غربي قوي‌ احاطه شده كه نزديك به قطب در گرداگرد سياره زمين در حركت هستند و به نام "polar vortex يا گردباد قطبي (گرداب قطبی)" شناخته مي‌شوند. سريع‌ترين اين بادها "جت استريم" را تشكيل مي‌دهد كه در 10 كيلومتري سطح زمين در جريان است. اين جريان اغلب مسيري پرتلاطم دارد كه گاهي به قطب نزديك مي‌شود و گاهي مناطق جنوبي‌تر را دربرمي‌گيرد. زماني كه اين جريان ضعيف شود، اين تلاطم مناطق گسترده‌تري را در بر خواهد گرفت و در نتيجه جرياني از هواي سرد به مناطق جنوبي‌تر سرازير خواهد شد و هواي گرم به سمت قطب حركت خواهد كرد.

***تصاویری از "گردباد قطبی" که منجر به "سرمای قطبی" در آمریکا شد












انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار