رسانه‌های آمریکایی به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کردند ادوارد اسنودن ، مأمور سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و افشاگر اسناد برنامه گسترده جاسوسی امریکا موسوم به پریزم ، حدود یک میلیون و 700 هزار سند محرمانه مربوط به عملیات اطلاعاتی نیروهای مسلح این کشور را سرقت کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ریانووستی ، براساس یک گزارش محرمانه وزارت دفاع آمریکا که بخشی از جزئیات آن توسط مایک راجرز و داچ راپرسبرگر دو تن از اعضای کنگره آمریکا به رسانه ها اعلام شده است ، بیشتر اسنادی که اسنودن به سرقت برده است حاوی اطلاعاتی درباره عملیات مختلف نیروهای زمینی ، هوایی و دریایی ارتش آمریکا است.

 این دو عضو کنگره آمریکا خاطرنشان کردند افشای برخی اسناد در حال حاضر به فعالیت اطلاعاتی واشنگتن ضربه زده است.

ادوارد اسنودن کارشناس انفورماتیک 29 ساله اوایل ژوئن اطلاعاتی را درباره برنامه گسترده جاسوسی آمریکا موسوم به پریزم در اختیار دو روزنامه گاردین و واشنگتن پست قرار داد. این برنامه جاسوسی این امکان را به آمریکا می داد تا بر مکالمات تلفنی ، نامه های الکترونیکی ، پیام های فوری و شبکه های اجتماعی کاربران اینترنتی در آمریکا و دیگر کشورهای جهان نظارت داشته باشد.

این برنامه به آژانس امنیت ملی و پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) امکان داد تا از طریق نه غول اینترنتی از جمله AOL ، اپل ، فیس بوک ، گوگل ، مایکروسافت ، پال تاک PalTalk ، اسکایپ ، یاهو ، یوتیوب و اپراتور تلفنی وِریزون به اطلاعات شخصی افراد در خارج از آمریکا دسترسی پیدا کنند.
اسنودن از هنگام افشای این اطلاعات تحت تعقیب دستگاه قضایی آمریکا قرار دارد. این مامور سابق سیا یکم اوت 2013 توانست از روسیه پناهندگی موقت دریافت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار