کودکانی که مادران آن‌ها در مناطق پرترافیک و در هوای آلوده زندگی می‌کنند، به هنگام تولد وزن کمی دارند و اندازه سر آن‌ها کوچک‌تر است ...

به گزارش حوزه شهری باشگاه خبرنگاران؛ بر اساس تحقیق گسترده‌ای که در اروپا انجام شده است، کودکانی که مادران آن‌ها در مناطق پرترافیک و در هوای آلوده زندگی می‌کنند، به هنگام تولد وزن کمی دارند و اندازه سر آن‌ها کوچک‌تر است.

محققان اروپایی دریافته‌اند که کودکان، حتی در مناطقی که میزان آلودگی هوا در آن ها به نسبت کم است ولی پایین‌تر از سطوح قابل قبول در دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا قرار دارد نیز جثه کوچک‌تری دارند.
 
هر بار که به میزان 5 میکروگرم بر متر مکعب، ریزگردها در هوا افزایش یابند و مادران باردار در معرض آن ها قرار بگیرند، ریسک تولد کوکانی با وزن کم، به میزان 18 درصد افزایش می یابد. اگر چه بر مبنای این تحقیق، نمی توان آلودگی هوا را به عنوان عامل کم وزنی کودکان به هنگام تولد در در نظر گرفت، اما محققان این تحقیق که در مجله پزشکی Lancet به چاپ رسیده است، معتقدند که ارتباط این دو موضوع به اندازه ی کافی قوی هست تا برای آن چاره ای اندیشید.
 
دکتر ماری پدرسون، سرپرست گروه تحقیق و عضو مرکز تحقیقات بیماری های گسترده ی مرتبط با محیط زیست CREAL در بارسلونا گفت : یافته های ما نشان می دهد که بخش قابل توجهی از میزان کم وزنی کودکان به هنگام تولد در اروپا، قابل پیشگیری است، اگر میزان آلودگی هوا، به خصوص ریزگردهای موجود در مناطق شهری کاهش یابد.
 
وزن کم کودکان به هنگام تولد، مسئله ی مهمی است؛ چراکه اغلب، موجب بروز مشکلات سلامتی در دوران کودکی و بعدها، در دوران بزرگسالی می شود و کوچک بودن سر می تواند نشانه ی عدم تکامل بافت عصبی باشد.
 
این تحقیق، در 12 کشور اروپایی و روی بیش از 74 هزار زن که در سال های 1994 تا 2011 فرزندان خود را به دنیا آورده اند، انجام شده است. این  زنان در مناطق مختلف، از مرکز شهر تا مناطق شبه روستایی زندگی می کردند و  بیشترین میزان شرکت کننده، شامل 11 هزار زن، از شهر برد فورت، واقع در لندن شمالی بودند.
 
دکتر جان رایت، مدیر موسسه ی تحقیقات سلامت در شهر بردفورت و سرپرست گروه تحقیق درباره ی میزان رو به رشد تولد در این شهر، که بیش از 13 هزار خانواده را شامل می شود، با بررسی جنبه های دیگری از زندگی زنان، یافته هایی را مطرح کرد  که می توانند در تولد کودکان کم وزن تاثیر داشته باشند.

یکی از آن‌ها، الگوهای اجتماعیست؛ افراد فقیر، بیشتر در مناطق مرکز شهر که ترافیک، بیشتر و الگوی غذایی، ضعیف تر است، زندگی می کنند. این مطالعه، مجموعه اطلاعات بسیار ارزشمندی درباره ی زندگی مادران جمع آوری کرده و عوامل موثر دیگری در تکامل کودکان، از جمله سیگار کشیدن را  مورد بررسی قرار داده است. مادرانی که سیگار می کشند، بیشتر، احتمال به دنیا آوردن کودکان کم وزن را دارند تا مادرانی که سیگار نمی کشند و در معرض دود کمتری قرار دارند، با در نظر گرفتن این موضوع که همه ی آن ها در معرض آلودگی هوای محیط زندگی خود قرار دارند.

وی افزود : این مطاعه، مسئله ی ایجاد قوانین و مقرراتی در جهت مداخله در وضع موجود را مطرح کرد. مادران باردار می توانند سیگار نکشند و فعالیت بدنی خود را افزایش دهند و در این زمینه، بسیار خوب نیز عمل می کنند، اما در مورد آلودگی هوا کاری از آن ها ساخته نیست. در این جاست که مسئله ی سیاست گذاری های سلامت بسیار مهم به نظر می رسد.
 
پروفسور جاناتان گریگ از دانشگاه کوئین مری در لندن، در گفتگویی با روزنامه گفت : به طور کلی، تماس مادران با ریزگردهای نشآت گرفته از ترافیک، میزان آسیب پذیری کودکانشان را به ابتلا به انواع بیماری های تنفسی، چه در دوران کودکی و چه در زندگی آینده یشان، افزایش می‌دهد.

تصمیمات جدی و مهمی باید گرفته شوند. اختصاص منطقه ای از شهر لندن برای خودروهایی با آلودگی کم و استاندارد، اگرچه تغییراتی در ترکیب خودروها ایجاد کرده است، اما تمرکز چندانی روی مسئله ی ریزگردها نداشته است. سیاست گذاران اروپایی از به کار گیری راه حل های اساسی اجتناب می کنند؛ مانند جایگزین کردن تاکسی های سیاه رنگ شهر لندن که سوخت آن ها گازوئیل است و منبع انتشار چیزی در حدود 20 درصد از ریزگردها هستند با خودروهای بنزین سوز که تمیزتر هستند.
مترجم‌: مهناز دوزنده
منبع : www.theguardian.com
انتهای پیام/
برچسب ها: آلودگی هوا ، ترافیک ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.