در اين گزارش با حقيقت شهادت امام حسن عسگري(ع) و جايگاه ايشان در غيبت امام زمان (عج) آشنا مي‌شويم.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران،امام حسن عسگري(ع) روز هشتم ربيع‌الاول سال 260 هجري قمري در سن 28 سالگي در شهر سامرا به دست معتمد عباسي به شهادت رسيد.

پدر بزرگوار امام حسن عسگري (ع)، امام هادي (ع) و مادر گرامي‌شان حضرت حديثه (س) است.

امام حسن عسگري (ع) همراه پدر بزرگوارشان امام هادي (ع) به شهر سامرا پايتخت خلافت عباسي منتقل شده و در محله "عسگر" سكونت گزيدند.

كنيه امام حسن عسگري، ابومحمد و لقب ايشان زكي (پاكيزه) و شبستر مردم ايشان را به عسگري مي‌شناختند.

ابن سباغ مالكي در خصوص شهادت امام حسن عسگري (ع) مي‌گويد: خبر شهادت امام حسن عسگري(ع) منتشر شد، سامرا به حركت درآمد، مردم با فرياد بلند به عزاداري مي‌پرداختند، بازارها تعطيل، مغازه‌ها بسته شد، ناله و فغان سامرا را در برگرفته بود.

بني هاشم، امراي لشكر، قاضيان شهر در شعرا و ساير مردم براي شركت در مراسم تشييع پيكر مطهر، امام عسگري (ع) حضور يافته بودند. سامرا در آن روز يادآور صحنه قيامت بود.
پيكر مطهر امام حسن عسگري (ع) در حياط خانه‌اش كفن كرده و در تابوت گذاشته شده بود.

برادر آن حضرت (ع)، جعفر كذاب پيش رفت تا به جنازه امام نماز گزارد، وقتي كه خواست تكبير نماز را بگويد ناگاه كودكي گندمگون، سياه موي كه دندان‌هاي پيشينش قدري باهم فاصله داشت بيرون آمد.

لباس جعفر كذاب را گرفت و او را كنار كشيد و گفت: محمد! كنار برو، من بايد بر پدرم نماز گزارم. جعفر در حالي كه قيافه‌اش دگرگون شده بود، كنار رفت و آن كودك بر جنازه امام (ع) نماز خواند. او كسي نبود جز حضرت مهدي (عج)، زيرا معصوم بايد بر معصوم نماز گزارد.

امام حسن عسگري (ع) را در خانه ايشان كنار قبر پدر گراميشان امام هادي (ع) به خاك سپردند. در اين بخش از گزارش به جايگاه امام امام حسن عسگري (ع) در غيبت امام زمان (عج) اشاره مي‌كنيم.

امام حسن عسگري (ع) مردم را براي پذيرش غيبت امام زمان (عج) آماده ساختند.

آن حضرت (ع) براي آماده سازي مردم در زمان غيبت امام زمان (عج)كمتر با مردم تماس مي‌گرفت، ايشان جز نواب و ياران خاص خود، كسي را به حضور نمي‌پذيرفت و فقط به واسطه آنان، مشكلات اين مردم را حل مي‌كرد.

امام حسن عسگري (ع) دستورهاي ديني خود را به وسيله نامه‌هايي به علما مي‌نوشت : آن حضرت (ع) با انجام چنین شیوه‌ای قصد داشت زمینه غیبت فرزندش امام مهدی (عج) را آماده کند تا مردم به دوری از امام (ع) عادت کنند.

به گونه‌ای که غیبت امام زمان (عج) برای آنان غیر معمول و نا آشنا نباشد.

امام حسن عسگري (ع) مردم را برای غیبت امام زمان (عج) آماده ساختند. و ایشان را به عنوان جانشین و امام آخر زمان (عج) به مردم معرفی کردند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: حقیقت ، شهادت ، جایگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار