یک کارشناس گفت: شوراها در جهت افزایش مشارکتهای مردمی در مسائل شهری تلاش‌های بسیاری داشته‌اند زیرا توسعه اجتماعی کلان شهرها نیازمند مشارکتهای مردمی در ابعاد مختلف است

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شهر پدیده‌ای فرهنگی است که توسعه اجتماعی آن با تکیه بر اصل عدالت اجتماعی، برابری و مشارکت مردمی می‌تواند در حفظ و ارتقا سطح کیفیت زندگی شهروندان مفید باشد زیرا رفع نیازهای مادی، فرهنگی و اجتماعی انسان در توسعه اجتماعی مطرح شده است لذا دلیل توجه امروزه مدیران شهری به توسعه اجتماعی اهمیت ویژه این توسعه در شهر است.
 
اسماعیل‌زاده درباره تعریف توسعه اجتماعی و شاخصهای آن در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: توسعه اجتماعی را می‌توان فرآیند ارتقای سطح زندگی مردم با ایجاد یکسری شرایط مطلوب در شاخص‌های مختلف تعریف کرد، توسعه اجتماعی در کلا‌ن شهرها در چندین شاخص بررسی می‌شود به طور مثال توسعه فضاهای اجتماعی، توسعه شاخص‌های اجتماعی، سرمایه‌های اجتماعی، مشارکت‌های مردمی و ... از جمله شاخص‌های مطرح شده در توسعه اجتماعی هستند.
 
وی در رابطه با توسعه فضاهای اجتماعی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها، توسعه فضاهای اجتماعی با ایجاد فضاهای عمومی که عمدتا در جهت تعامل مردم و در مقیاس پیاده با ممنوعیت عبور و مرور وسایل نقلیه است شناخته می‌شود در ایران نیز به دلیل جهان‌بینی دینی که وجود دارد مسجد جایگزین فضاهای عمومی در شهر شده و در کنار کاربری مذهبی و دینی تبدیل به فضایی برای تعامل مردم با یکدیگر شده است.
 
این کارشناس با اشاره به این مطلب که توسعه‌ اجتماعی تلاش می‌کند که اعتماد اجتماعی جامعه را ارتقا دهد، افزود: این اعتماد میان مردم با یکدیگر و مردم با مسئولان است و هرچه اعتماد بین آنان بیشتر باشد ثبات و امنیت در جامعه نیز ارتقا می‌یابد در بسیاری از کشورها اقدام به ایجاد شبکه‌های اجتماعی محلی کرده‌اند و در کشور ما نیز شوراها و شورایاری‌ها نمادی از همین شبکه‌های اجتماع محلی هستند که به عنوان نمایندگانی از طرف مردم در جهت شناسایی و پیگیری مسائل و مشکلات مردم تلاش می‌کنند توسعه اجتماعی نیازمند مشارکت‌های مردمی در ابعاد مختلف است و شوراها نیز در این جهت بسیار فعالیت کرده و سعی در توسعه و افزایش مشارکت‌های مردمی در مسائل شهری داشته‌اند.
 
اسماعیل‌زاده اضافه کرد: جمعیت یکی دیگر از شاخص‌های توسعه اجتماعی است و با توجه به اینکه کلان شهرها بخش عظیمی از جمعیت را با تنوع قومی، نژادی، فرهنگی در خود جای می‌دهد و اگر بین این جمعیت متنوع قومی، فرهنگی و نژادی عدالت رعایت شود چه بسا شاهد امنیت اجتماعی و کاهش بحران‌های اجتماعی در جامعه خواهیم بود البته منظور از عدالت توزیع عادلانه‌ی امکانات نیست بلکه منظور توزیع عادلانه‌ی فرصت‌هاست.
 
وی تحقق چشم‌انداز بلندمدت شهر تهران را امری دست یافتنی دانست و اظهار داشت: یکی از اقداماتی که به منظور تحقق چشم‌انداز بلندمدت شهر تهران می‌توان انجام داد، کنترل مهاجرت به شهرهای بزرگ است عمدتا کمبود فرصت‌های شغلی مناسب، کمبود امکانات رفاهی و فرهنگی در روستاها و شهرهای کوچک سبب می‌شود تا جمعیت به سوی کلان شهرها مهاجرت کنند و این در حالی است که در بسیاری از کلان‌شهرهای جهان مانند مونترال، سیدنی، ملبورن و ... مردم با کمترین هزینه‌ها زندگی کرده و با توزیع مناسب کاربری‌ها و خدمات از تولید بیشتر سفرهای درون شهری و برون شهری جلوگیری می‌کنند.
 
این کارشناس در پایان با بیان این مطلب که اخیرا در شهرداری مباحثی مانند مدیریت یکپارچه شهری مطرح شده و قطعا با اجرایی شدن این مبحث بسیاری از مشکلات از جمله آلودگی هوا، ‌ترافیک و ... به حداقل می‌رساند، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها به عنوان ابزار قدرتمند از طریق فرهنگسازی و آموزش شهروندان می‌توانند نقش موثری را در توسعه اجتماعی ایفا کنند.
گزارش از آزاده مرادی/

انتهای پیام/
 

برچسب ها: مشارکت ، کارشناس ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار