رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که اگر آمریکایی ها فکر می کنند ایران به خاطر تحریم ها پای میز مذاکره نشسته است اشتباه می کنند، گفت: ما نباید تکنولوژی هسته ای محدود را بپذیریم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی در مراسم دومین سالگرد شهید مصطفی احمدی روشن گفت: اگر آمریکاییها برای ژست سیاسی می گویند که تحریم ها باعث این شده تا ایران سرمیز مذاکره بنشیند حرفی نیست اما اگر فکر می کنند واقعا این گونه است اشتباه مجدد می کنند.  
 
وی افزود: این یک آزمون جدی برای آن هاست و اگر رفوزه شوند ایران مجبور است کار دیگری کند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید با دقت این مرحله را دنبال کنیم و در مذاکرات سیاسی از تجربیات قبلی استفاده کنیم و قول هایی که این ها می دهند نمی شود به این راحتی پذیرفت.  
 
وی با بیان این که باید شأن حضور در این مرحله را بدانیم، گفت: نباید تکنولوژی هسته ای محدود را بپذیریم، این که می گویند راکتور تحقیقاتی اراک را تعطیل کنیم، دلیل ندارد متوقف شود.  
 
وی خطاب به غربی ها گفت: شما می توانید بگویید ایران به سمت ساخت سلاح نرود اما این که ما از چه تکنولوژی برای فناوری هسته ای استفاده می کنیم به شما مربوط نیست.

وی تاکید کرد: نکته دوم آن که نمی شود محدودیتی برای ایران به وجود بیاورند ولی امتیازات به ایران را به سال های آینده موکول کنند ما این موضوع را قبول نمی کنیم.  
 
وی تاکید کرد: ما نظارت های بین المللی را قبول داریم اما محدود کردن دانش آموزان و دانشجویان در مسئله هسته ای را قبول نداریم.  
 
دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی کشورمان مجددا یادآور شد: این که تصور کنیم مذاکره ایران به خاطر تحریم هاست اشتباه مجدد است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: توصیه من این است ضمن این که مذاکرات را جدی دنبال کنیم ولی به طور جدی در زمینه فناوری هسته ای پیشرفت داشته باشیم و فکر نکنیم خواب در این حوزه به ما کمک می کند بلکه باید زنده و پویا در این راستا حرکت کرد.  
 
رئیس نهاد قانونگذاری کشور هشدار داد: اگر غربی ها فکر کنند می توانند با فشار بخشی از فعالیت هسته ای ایران را متوقف کنند قطعا در سایر بخش ها مجال نخواهند داشت.
 
وی خطاب به غربی ها گفت: نگرانی ما شما هستید پس نمی توانید نگرانی ما را رفع کنید.
 
وی افزود: بنابراین باید به حرکت پویا و زنده در عرصه هسته ای مقید باشیم و دانشجویان در این راه باید حرکت کنند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در این مراسم گفت: شاید ده درصد مشکل غربی ها با ایران مسئله هسته ای است ولی 90 درصد آن چیز دیگری است آن ها می گویند شما چرا استقلال دارید و چرا در منطقه تاثیرگذار هستید و این که می گویند توازن منطقه عوض شده به خاطر همین مسئله است.
 
وی افزود: مگر ما گفتیم به لبنان حمله کنید که حمله کردید و گرفتار شدید، مگر ما گفتیم به عراق حمله کنید و می خواستید برج دمکراسی در آن جا درست کنید در افغانستان نیز همین گونه است که به حرف ما گوش نکردید و الان متوجه شدید شرایط فرق کرده است.  
 
نماینده قم در مجلس ادامه داد: برژنفسکی در مقاله ای گفته بود پدیده ای در منطقه خاورمیانه وجود دارد که آن رشد ذهن جوان هاست و این پدیده در لبنان، عراق و افغانستان پدید آمده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مشکل غرب با ما مشکل ریشه ای است شاید به مسئله هسته ای مربوط باشد اما همه مشکلات هسته ای نیست مشکل آن ها مشکل استراتژیک است ولی تاکتیک نیست.  
 
وی ادامه داد: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند مسئله آن ها با اسلامی است که تفکر سیاسی را در درون خود داشته و هم چنین تفکر نو دارد که در منطقه تاثیرگذار است و ایران به عنوان خواهان فکر آزادی خواهی دنبال یک جریان جدید است لذا آن ها نگرانی دارند که بر روی آن محاسبه کرده اند.  
 
وی افزود: شاید مشکل خود را با ظاهر حقوق بشر و هسته ای تضمین کنند ولی مشکل آن ها بر سر تاثیرگذار ایران است ایران راهی را در مسائل منطقه ای در ناحیه مسلمانان دنبال کرد که آن ها ضد آن عمل می کردند و این که آن ها دستاویزی مثل حقوق بشر را مطرح می کنند مبتذل است چرا که اکثر آدم کش ها و دیکتاتورهای منطقه دوستان آمریکا هستند.  
 
عضو شورای امنیت ملی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بعضی ها می گویند مسئله هسته ای پرهزینه شده است اما باید بگوییم ایران در یک جایگاه مهم قرار دارد شاید 15 سال پیش چنین گستره ای نداشته ولی مقاومت و مشکلاتی ایجاد کردن باعث شد تا ما در عرصه های مختلف پیشرفت کنیم.  
 
وی تاکید کرد: افرادی مثل شهید احمدی روشن و شهید شهریاری و... یک فکری را دنبال می کردند تا ایران به دانش هسته ای دست یابند و ما نیز روی پای خودمان بایستیم.
 
وی افزود: امروز پروسه دیگری از منظر سیاسی پیگیری می شود که آن حل دیپلماتیک پرونده هسته ای است.
 
رئیس مجلس ادامه داد: غربی ها گاهی در ادبیات سیاسی شبهاتی را مطرح می کنند که در بین ما جا باز کند ولی باید ببینیم آیا حرف این ها مبنای دقیق دارد یا خیر.  
 
دبیراسبق شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: ما در مسئله هسته ای چندین دوره طی کرده ایم که هر کدام تجربیاتی در پی دارد و ما نمی توانیم نسبت به تجربیات گذشته بی تفاوت باشیم.  
 
وی افزود: دوره نخست مربوط به قبل از انقلاب است، آن ها با ایران توافق کردند تا به ایران انرژی هسته ای دهند و حتی زمینه محدودی از تحقیق و توسعه در ایران را پذیرفتند ولی با وقوع انقلاب کل ماجرا تغییر کرد البته این یک تجربه است به محض این که شرایط تغییر کرد به ما انرژی هسته ای ندادند.  
 
لاریجانی گفت: مرحله دوم بعد از انقلاب است اولین تجربه ما راکتور تهران بود که استفاده دارویی داشت و خودشان می دانند از این راکتور بمب بیرون نمی آید و طبق توافقی که کرده بودند باید سوخت می دادند ولی سوخت ندادند.  
 
لاریجانی ادامه داد: در دولت قبلی نیز سوخت این راکتور تمام شد و طبق قرارداد ما درخواست کردیم و باید به ما آژانس سوخت می داد ولی آمریکایی ها مانع شد و حتی این موضوع مربوط به غنی سازی نبود ولی باز سوخت ندادند.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: چه راهی جلوی پای ایران بود جز این که روی پای خود بایستد، به محض این که دیدند ما روی مسئله  هسته ای تحقیق می کنیم گفتند شما چه نیازی به انرژی هسته ای دارید شما نفت و گازی هستید البته این موضوع پاسخ دارد.
 
وی ادامه داد: دوره بعد در 15 سال پیش است زمانی که ایران به دروازه های دانش رسید و به محض این که می خواست پرده برداری کند سرو صدا و افشاگری کردند و آقای البرادعی به تهران آمد که آن زمان مسائلی پیش آمد.
 
وی با بیان این که پنهان کاری بیخود است گفت: شش ماه قبل از تزریق سوخت به آژانس اطلاع می دهند که الان خیلی از کشورها به آژانس هم نمی گویند و ایران در زمان خواست از طریق مذاکرات سیاسی موضوع را حل کند.
 
وی در ادامه به دوره دیگری از تجربه اشاره کرد و گفت: سه وزیر کشور اروپایی به تهران آمدند و مذاکراتی انجام شد که حرف اصلی آن ها این بود شما فعلا فعالیت های هسته ای را تعدیل کنید و پروتکل الحاقی را بپذیرید که ما ظرف چند سال با شما به توافق می رسیم.  
 
وی افزود: البته همان موقع این حرف بود که این ها راست نمی گویند ولی به هر حال مجموعه شرایط کشور به گونه ای بود که قرار شد اعتماد کنیم و ایران پذیرفت که آن ها در مرحله بعد گفت ucf اصفهان را تعطیل کنید که تعطیل شد البته به دلخواه بود ولی تعطیل شد و در آخرین مرحله گفتند فرمولی طراحی می کنیم که دیگر مشکلی نباشد که بعد از آن یک پیشنهاد توهین آمیزی دادند که در ادامه ایران پیشنهاد مدونی ارائه کرد.  
 
دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی کشورخاطر نشان کرد: در همان اواخر دولت خاتمی تصمیم گرفته شد که این ها تعهدات خود را انجام ندادند بنابراین باید فعالیت های هسته ای به سرجای خود بازگردد.  
 
وی افزود: بعدها معلوم شد این ها به دنبال ایجاد انصراف در طرف ایرانی بودند.
 
وی ارسال پرونده هسته ای ایران به شورای حکام از مراحل دیگر این تجربیات دانست.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: آمریکاییها برای خرابکاری خوب هستند اما نمی توانند جمع کنند به طوری که الان در افغانستان 800 هزار تن مواد مخدر تولید می شود و مجمع الجزایری از تروریست ها در منطقه در حال حرکت است.
 
لاریجانی در ابتدای این مراسم تصریح کرد: شهید احمدی روشن یکی از افرادی بود که در راه سرافرازی کشور و در عرصه هسته ای تلاش سنجیده ای داشت.
 
وی افزود: با فراز و فرودها و مشقت ها ایران امروز صاحب یک تکنولوژی هسته ای است .
 
رئیس مجلس تصریح کرد: البته در عرصه های دیگر دانشمندانی داریم که مایه افتخار هستند ولی در صحنه جهانی حساسیت هسته ای بیشتر شده است.  
 
لاریجانی در پایان این مراسم خاطر نشان کرد: امیدواریم این جلسات به نفع کشور باشد.  
 
اضافه می شود؛ مراسم دومین سالگرد شهید مصطفی احمدی روشن شامگاه پنج شنبه 19 دی ماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، پدر شهید احمدی روشن، امیرخجسته نماینده همدان و رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور، ابراهیم کارخانه نماینده همدان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شاهین محمدصادقی عضو هیئت رئیسه مجلس، مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران،مهردادبذرپاش نماینده تهران، رضا تقی پور وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاران شهید احمدی روشن و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: رئیس ، مجلس ، شورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار