آسوشیتدپرس در تحلیلی به قلم "بردلی کلاپر" نوشت، دولت اوباما در حالی فعالیت خود را در سال نو میلادی آغاز کرد که درباره اعمال تحریم های جدید برضد ایران همچنان اختلافات گسترده‌ای با کنگره دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس، براساس تحریم های جدید که به طور گسترده مورد حمایت نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات قرار دارد، چندین بخش صنعتی ایران در فهرست سیاه قرار خواهد گرفت و بانکها و شرکت های سراسر جهان تهدید خواهند شد که در صورت کمک به ایران برای صادرات نفت بیشتر، از بازارهای آمریکا محروم خواهند شد. 

ادعا شده این تحریم های جدید تنها زمانی اجرا خواهد شد که تهران توافق موقت هسته ای با غرب را نقض کند و یا اینکه اجازه دهد بدون دستیابی به توافق نهایی، این توافق موقت منقضی شود. 

آسوشیتدپرس گزارش داد: مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این ژوئیه گذشته با 400 رای موافق در برابر 20 رای مخالف تحریم هایی مشابه را اعمال کرده بود و احتمال این تحریم‌های جدید نیز با حاشیه ای بسیار بالا تصویب خواهد شد. با این حال دولت اوباما که نگران خراب کردن فرصت تاریخی کنونی برای پایان دادن به بحران هسته ای ایران است تاکنون در جلوگیری از رای گیری در سنا درباره این تحریم ها موفق عمل کرده است. این مسئله موجب جنگ لفظی شدید میان سیاستمداران دو طرف شده است. 

سناتور "لیندسی گراهام" در اظهاراتی گفته است آمریکا در این توافق واقعا هیچ چیز به دست نیاورده است. و سناتور ماری لاندریوی دموکرات نیز گفته است این توافق هیچ دستاوردی نداشته است. 

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید با این حال نمایندگان کنگره را به تلاش برای به شکست کشاندن مذاکرات ژنو و به راه انداختن جنگ متهم کرده است. اوباما نیز پیش از تعطیلات سال نوی میلادی گفت تحریم هایی که اعضای کنگره در حال پیشبرد آن هستند در واقع بخشی از سیاست گرفتن ژست سختگیرانه برضد ایران است. 

این لفاظی ها موجب شدت گرفتن بحث ها درباره تاکتیک شده است نه محتوا. 

به نوشته آسوشیتدپرس، بسیاری از جمهوریخواهان و دموکرات‌های کنگره توافق ژنو را توافقی غیرمتعادل توصیف کرده است چرا که تنها در ازای تعلیق و نه توقف کامل بخش هایی از برنامه هسته ای ایران، حدود 7 میلیارد دلار ایران آزاد خواهد شد.

در حالی که هنوز جوهر امضای این توافق خشک نشده بود، شماری از نمایندگان کنگره آمریکا با حمایت لابی طرفدار اسراییل تلاش خود برای اعمال تحریم های جدید برضد ایران را از سرگرفته است. طرفداران تحریم های جدید می گویند باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به حقوق جدید هسته‌ای از طریق این توافق اقدام شود. این در حالیست که شرکت‌های مختلف بین المللی در تلاش برای سرمایه گذاری دوباره در ایران هستند.

بیش از شش هفته پس از توافق ژنو، این توافق هنوز عملا اجرا نشده است. مذاکره‌کنندگان هنوز در حال تلاش برای فراهم کردن زمینه برای اجرای توافق و آغاز فرصت شش ماهه هستند. 

سناتور باب منندز رییس کمیته روابط خارجی سنا می گوید تحریم های جدید می تواند دیپلماسی را تسریع کند. لایحه تحریم ها دولت اوباما را ملزم خواهد کرد هر سی روز پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کند. بدون این تایید، تحریم های جدید بدون نیاز به گفتگوهای دیپلماتیک بیشتر یا برگزاری نشست کنگره آغاز خواهد شد. 

دیدگاههای کنگره آمریکا درباره این تحریم ها بسیار یکپارچه است. اعضای کنگره معتقدند این تحریم ها بوده است که ایران را به میز مذاکره بازگردانده است. منندز مدعی است بسته تحریم های جدید انعطاف ایران برای دیپلماسی را افزایش می‌دهد. 

آمریکا به عنوان بخشی از توافق موقت، قول داده است طی شش ماه آینده هیچ تحریم اقتصادی جدیدی برضد ایران اعمال نخواهد شد. دور جدید تحریم ها اگرچه اکنون به طور مشروط به حال تعلیق در آمده است با این حال می تواند ایران را به سمت ترک کردن مذاکرات پیش ببرد. 

مسئولان دولت آمریکا می‌گویند هیچ کدام از این واکنش ها در جهت منافع ملی آمریکا نیست. شرکای بین المللی آمریکا که سالها برای حل و فصل صلح آمیز بحران تلاش کرده بودند قادر خواهند بود انگشت اتهام به سمت آمریکا بگیرند و قوانین آمریکا درباره منع سرمایه گذاری در ایران را به چالش بکشند. جان کری نیز ماه گذشته در اظهاراتی در کنگره گفت تحریم‌ها جدید می تواند موجب شود شرکای آمریکا فکر کنند آمریکا یک بازیگر صادق نیست. 

مسئولان آمریکایی می گویند این گونه پیامدها می‌تواند شرکای مهم آمریکا را دور کند و آنها را ترغیب کند که تحریم های جدید آمریکا را نادیده بگیرند.اگر پکن  یا توکیو از تحریم ها آمریکا پیروی نکنند آمریکا به سختی می تواند بانکهای چین و ژاپن را از بازار خود اخراج کند. نتیجه این امر تضعیف و نه تقویت تحریمهای آمریکا برضد ایران خواهد شد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار