مسئول امورزنان روستايي مديريت هماهنگي ترويج سازمان جهادكشاورزي آذربايجان شرقي گفت: تولیدورمی کمپوست می تواند به عنوان راهکاری اساسی برای مدیریت پسماندها در روستاهای استان مورد توجه زنان روستائی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، رقيه زرگري در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه معضل پسماندها در آذربایجان شرقی آنقدر فراگیر است که مختص منطقه خاصی نیست افزود: روستا نشینان استان این روزها متاثر از فرهنگ شهرنشینی مدیریتی را که در گذشته ها برای پسماندهای خانگی و کشاورزی خود داشتند اعمال نمی کنند و به امید دهیاران هستند تا زباله ها را جمع آوری کنند لذا توجه ویژه به تولید ورمی کمپوست به عنوان یکی از مشاغل خانگی زنان روستائی در دستور سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آنچه ما در بخش ترویج دنبال می کنیم استفاده از تمامی قابلیت ها و هدایت آن برای بهره گیری از ظرفیت های بخشی کشاورزی برای رسیدن به توسعه پایدار و تولید محصول سالم با کاهش مصرف سموم و کود شیمیایی و با وجود تمامی محدودیت های آب و خاک می باشد ادامه داد: پسماندهای خانگی و کشاورزی با مدیریت صحیح قابلیت بازیابی و بازیافت دارند و در اثر اعمال مدیریت، قابلیت اشتغال زایی و بازگشت به چرخه تولید را دارند و برای ما محیط زیست پاک تر، بهداشت بیشتر و تولید محصول سالم را به ارمغان می آورد.

زرگر با بیان اینکه تولید و استفاده از ورمی کمپوست به عنوان یکی از راه های مدیریت پسماندهای کشاورزی و خانگی جامعه روستایی مورد توجه این سازمان می باشد افزود: با کمک زنان کشاورز و روستائی می توانیم ضمن استفاده بهینه از فضولات حیوانی، زباله ها و پسماندهای خانگی و پرورش کرم برای تولید کود ورمی کمپوست در بالابردن توان اقتصادی روستائیان نقش عمده ای ایفا نماییم.

وی ادامه داد: به تجربه ثابت شده است که زنان به مشاغلی که در کنار رسیدگی به امورات منزل صورت گیرد تمایل زیادی نشان می دهند و تولید کود ورمی کمپوست عملاً این امکان را فراهم نموده است.

زرگر افزود: علاوه بر تولید کود حاصل از کرم خاکی ، تولید ، ازدیاد و پرورش کرم خاکی به لحاظ بازدهی کوتاه مدت ، افق جدیدی را پیش روی شاغلان و سرمایه گذاران بخش کشاورزی قرار داده است. مسئول امور زنان روستايي مديريت هماهنگي ترويج سازمان با بیان اینکه تولید ورمی کمپوست با دانش فنی ساده، امکانات بسیار کم و حتی در فضای کوچک یک مترمربعی نیز قابل اجرا است افزود: در این راستا كارگاه های مختلف آموزشي ورمي كمپوست ويژه زنان و تسهيل گران روستايي به عنوان يكي از مشاغل خانگي توسط مديريت هماهنگي ترويج كشاورزي برگزار شده و در این كارگاه های آموزشي فراگيران به طور خلاصه با نحوه توليد كود ورمي كمپوست و فوايد آن از قبيل جلوگيري از آلودگي محيط زيست، افزايش مواد آلي خاك، حاصلخيزي خاك و ارتقاء توان توليدي خاك، افزايش كمي وكيفي محصولات كشاورزي ونهايت درآمد كشاورزان وافزايش توليد ملي و كاهش مصرف كودهاي شيميايي و ... آشنا شده اند.

وی با بیان اینکه علاقمندان مي توانند در فضاي خانه ها بدون هيچ مشكلي در كنار بالكن، انباري، پاركينگ يا حياط منزل كار پرورش كرم و فرآوري بخشي از زباله هاي تر خود را انجام دهند و كود توليد كنند افزود: آنها سپس می توانند كود ورمي كمپوست تولید شده را براي پرورش گياهان آپارتماني و باغچه اي خود به كار برند و يابه بازار عرضه كنند/س

 

برچسب ها: تولید ، ورمی ، کمپوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.