نگاهی به فیلمی از پنجاه‌وهفتمین جشنواره لندن؛

ناخدا فیلیپس

مقایسه فیلم "ناخدا فیلیپس" که فیلم افتتاحیه جشنواره بود با یک کشتی‌رباییاجتناب‌ناپذیر است، چرا که هر دو به موضوع مشابهی می‌پردازند.

به گزارش حوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگارن؛ مقایسه فیلم "ناخدا فیلیپس" به کارگردانی "پل گرینگرس" که فیلم افتتاحیه جشنواره بود با یک کشتی‌ربایی(توبیاس لیندهوم لم) اجتناب‌ناپذیر است، چرا که هر دو به موضوع مشابهی(ربوده شدن یک کشتی بازرگانی توسط دزدهای دریای سومالی) می‌پردازند. به علاوه هر دو فیلم براساس ماجراهایی واقعی شکل گرفته‌اند. نقطه قوت فیلم لیندهوم لم در این است که او رها از وسوسه ساختن یک تریلر(باوجود تناسب سوژه) در عوض روی درام ناب انسانی متمرکز شده است درواقع تصرف کشتی توسط دزدهای دریایی را نمی‌بینیم و درعوض کل فیلم به تنش میان نماینده شرکت کشتی‌رانی و دزدهای دریایی اختصاص یافته و در این میان، فعل و انفعال‌های بین دزدها و مسافران کشتی هم تصویر شده است. اما مهارت و استادی گرینگرس در ساختن تریلرهاست. در ناخدا فیلیپس فضا به اندازه یونایتد 93 محدود و بسته نیست ولی این  دو فیلم وجوه اشتراک زیادی دارند. هر دو فضای فیلم به اندازه فیلم‌های وسیع و باز نیست که قهرمان‌شان به سرعت از این شهر به آن شهر و از این گوشه دنیا به آن گوشه برود. پس گرینگرس می‌توانست تاحدی ضرب‌ آهنگ آرام تری را برای فلیمش در نظر بگیرد. با این حال ضرب آهنگ فیلم بسیار سریع است فضای پویای فیلم به واسطه تدوین موازی صحنه های نزدیک شدن و حمله دزدهای دریایی با چگونگی دفاع خدمه نگران کشتی شکل گرفته است. دنیای دزدهای دریایی با چگونگی دفاع خدمه نگران کشتی به تصویر کشیده می‌شود. تصویری که از این دزدها ارائه شده است کاملا غیرسماپتیک نیست. نگاه اجمالی به محیط زندگی آنها در ابتدای فیلم تصوری از اوضاع و شرایط آنها به ما می‌دهد ما فقرشان و فشاری را از بالادستی ها به آنها وارد می‌آورند می‌بینیم. آنها برای امرار معاش به کشتی‌ربایی روی آورده‌اند. سردسته دزدها به خاطر شهامت و اراده‌اش در تصرف کشتی کمی تحسین می‌شود اما هر گونه بی رحمی دزدها جزئی جدایی ناپذیر از اجتماع و شیوه زندگی‌شان است.
 
هسته درام، حول محور شخصیت ناخدا فیلیپس شکل می‌گیرد و شهامت و رهبری او در نجات کشتی‌اش و آزمون سختی که عنوان یک گروگان در آن قرار گرفته به نمایش درمی‌آید. تام هنکس یکی از بهترین بازی‌هایش را ارائه داده و رنج و عذاب این ناخدای مضطرب را به خوبی به تصویر کشیده است به خصوص در نقطه اوج فیلم که او در موقعیت مرگ و زندگی‌ قرار می‌گیرد و پس از آن شاهد واکنش‌ احساسی‌اش به این شوک و آسیب روحی هستیم.

منبع: ماهنامه فیلم/

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار