معاون تولید و رئیس مجتمع پتروشیمی شازند گفت: صنعت پتروشیمی یک صنعت حیاتی در کشور است و تأمین خوراک نفتا از معضلات اصلی شرکت است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، محسن پورمحمد در نشستی مطبوعاتی با عنوان تولید، خودکفایی و حماسه اقتصادی با رویکرد فعالیتی شرکت پتروشیمی ضمن تأکید بر هدف‌گذاری شرکت بر مبنای بنگاه اقتصادی سودده، همه فعالیت‌ها باید در راستای دستیابی به این هدف باشد.

وی ضمن اشاره به استفاده از خوراک مایع (نفتا) در پتروشیمی شازند، گفت: تکنولوژی جدید بر مبنای استفاده از خوراک گازی است و در کشور ما نیز قیمت گاز ارزان است اما، به دلیل استفاده از نفتا در این مجتمع، شرکت‌های رقیب نوپا به راحتی می‌توانند از ما پیشی بگیرند.

پورمحمد با بیان اینکه قیمت خوراک مایع این شرکت حدود 80 درصد قیمت تمام شده کل محصولات است، افزود: خوراک مایع در واحدهای بالادستی پتروشیمی جهت تولید مواد پایه پتروشیمی فرآورش می‌شود، بنابراین با پرداخت هزینه‌های بالا چطور می‌توان با سایر شرکت‌های جهانی رقابت کرد.

وی گفت: با شرایط موجود این کیفیت است که حرف اول را می‌زند و به ما کمک می‌کند تا در عرصه رقابت برتر از سایرین باشیم.

پورمحمد بیان داشت: در حال حاضر شرکت پتروشیمی شازند در بورس به خوشنامی معروف است و جزو 30 شرکت برتر بورس است.

رئیس مجتمع پتروشیمی شازند ضمن تأکید بر تدابیر دولت‌های گذشته و استراتژی کشور مبنی بر تأمین خوراک مایع پتروشیمی از طریق پالایشگاه‌ها عنوان کرد: قرار بر این بود که پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند و اصفهان به عنوان اصلی‌ترین منبع خوراک مایع شرکت پتروشیمی شازند باشد.

وی با اشاره به نیاز روزانه این شرکت به نفتا عنوان کرد: این شرکت روزانه معادل دو هزار و 500 تن نفتا نیاز دارد تا بتواند به تولید چهار هزار تن در روز برسد.

پورمحمد اظهار داشت: این میزان خوراک مایع قرار بود توسط پالایشگاه اصفهان و شازند تأمین شود اما، از زمانی که طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند انجام شد با توجه به نیاز کشور به محصول استراتژیک بنزین طبعا تولید بنزین را بر تولید نفتا ارجح دانستند، در نتیجه مقدار نفتایی که به این شرکت داده می‌شود از میزان تعهد شده کمتر است.

وی افزود: پالایشگاه اصفهان نیز که قرار بود حدود دو هزار تن نفتای این شرکت را تأمین کند در حال حاضر به طور میانگین در یک ماه اخیر حدود هزار و 300 تن را تأمین کرده در حالی که قراردادی مبنی بر تأمین دو هزار و 200 تنی منعقد شده بود.

پورمحمد با اشاره به تأمین معاش حدود چهار هزار خانواده به صورت مستقیم و ایجاد زمینه اشتغال در پنج هزار صنعت پایین دستی از سوی این شرکت عنوان کرد: شرایط باید به گونه‌ای فرآهم شود تا این شرکت به تعطیلی نیانجامد.

وی در ادامه با اشاره به پنج توربین گازی در شرکت پتروشیمی شازند گفت: این توربین‌ها روزانه معادل یک میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند که با توجه به مشکلاتی که در فصل زمستان به وجود می‌آید اگر این گاز مصرفی محدود یا قطع شود مشکلات عدیده‌ای را به همراه خواهد داشت و مستقیما بر تولیدات ما اثر خواهد گذاشت.

پورمحمد ضمن اشاره به تنوع محصولات شرکت پتروشیمی شازند تأکید کرد: هیچ شرکتی در ایران به اندازه شرکت پتروشیمی شازند دارای تنوع محصول نیست.

رئیس مجتمع پتروشیمی شازند بیان داشت: ظرفیت واحدهای این شرکت از ابتدا در حد پایینی در نظر گرفته شده است اما توانایی و پتانسیل را دارد که با توجه به نیاز بازار تغییر گرایش دهد و همین امر سبب ایجاد قدرت رقابت ارزشمندی از نظر کیفیت محصولات در سطح جهان شده است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: استراتژی این شرکت از روز اول تاکنون مبنی بر به رخ کشیدن اقدامات و فعالیت‌ها نبوده است و بیشتر در جهت تولید و خودکفایی ملی قدم برداشته است./س
 
برچسب ها: پتروشیمی ، شازند ، نفتا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.