سید عباس عراقچی بامداد امروز (پنجشنبه) در رأس هیأتی به منظور رایزنی و گفت‌وگو با هلگا اشمید معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص چند نکته باقیمانده از مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 تهران را به مقصد ژنو محل برگزاری این نشست ترک کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس هیأت کارشناسی ایران در این مذاکرات نیز عراقچی را در این سفر همراهی می‌کند.

قرار است امشب معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو با حضور معاون کاترین اشتون درباره جزئیات اجرای توافق هسته‌ای مذاکره کنند.

ایران و آمریکا تایید کرده‌اند که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا قرار است روز پنج‌شنبه ۹ ژانویه، ۱۹ دی ماه، در ژنو با حضور هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون، درباره اجرای توافق ژنو مذاکره کنند.

در همین حال دیپلمات‌های غربی مدعی‌اند فعالیت‌های تحقیقی درباره سانتریفوژهای جدید پیشرفته، یکی از موارد اختلاف نظر ایران و کشورهای ۱+۵ است.

خبرگزاری رویترز از قول دیپلمات‌ها گزارش داده که موضوع سانتریفوژهای جدید احتمالا از مواردی است که در مذاکرات روز پنج‌شنبه به بحث گذاشته می‌شوند.

هفته پیش عراقچی گفته بود چند مورد اختلاف نظر در باره توافقنامه ژنو باقی مانده که "باید در سطوح سیاسی بررسی شود."

دو هفته پیش علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، خبر داده بود که نسل جدید سانتریفوژها در حال ساخت است اما تا قبل از اینکه به تولید انبوه برسند باید تمام تست‌ها را روی آنها انجام داد.

او پیش‌تر هم اعلام کرده بود که ایران اطلاعات نسل جدید سانتریفوژهایش را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده است.

موافقنامه جامع پادمان (NPT)، که ایران بر اساس آن اطلاعات نسل جدید سانتریفوژهایش را در اختیار آژانس قرار داده، بخشی از مقررات نظارتی این سازمان است.

ایران در حالی اطلاعات تازه درباره نسل جدید سانتریفوژهایش را در اختیار آژانس قرار داده که دو بازرس این نهاد به دعوت ایران برای بازدید از تاسیسات اتمی اراک وارد این کشور شده‌ بودند.


دیدار عراقچی، شرمن و اشمید قرار است ساعت 18 به وقت ژنو (20:30 به وقت تهران) در شهر ژنو برگزار و دو روز نیز به طول خواهد می‌انجامد .



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار