عضو تیم هسته‌ای کشورمان گفت: لابی قوی صهیونیستی در راستای توافق ژنو و در ارتباط با راهبرد کنگره و دولت آمریکا شکست خورد است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "مجید تخت‌روانچی" معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه در نشست نشست تحلیلی "توافقنامه ژنو؛ آثار سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای" که امروز توسط سایت دیپلماسی ایرانی در دفتر روزنامه اطلاعات برگزار شد، گفت: پرونده هسته‌ای ایران برای ما و تمام دنیا است و در این راستا ما با سایر کشور‌ها اختلاف نظر داریم.

وی با بیان اینکه در فاصله نشست ژنو 2 و 3 طی 10 روز صهیونیست‌ها در آمریکا و در کنگره غوغا کردند، افزود: حتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز به روسیه رفت ولی با وجود این تلاش‌ها توافق به سرانجام رسید و اکنون صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند تا در ادامه کار مشکل ایجاد کنند.

تخت‌روانچی با بیان اینکه برنامه اقدام مشترک، غنی‌سازی جزء محورهای اصلی مذاکراتمان بوده است، گفت: از 24 نوامبر جلسات متعدد خصوصی و عمومی تشکیل شده است و این نشان می‌دهد که ما این مسیر را از کجا شروع و به کجا رسانده‌ایم و در فرآیند بده و بستان چه چیزی را به دست آورده‌ایم و طرف‌های مقابل چه به دست آورده‌اند.

تخت‌روانچی افزود: اگر فرض کنیم در سال ۲۰۱۴ میلادی هستیم و اگر قرار بود جلسه برگزار کنیم چه باید می‌گفتیم، در سال گذشته جلسه‌های مربوط به تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ایران بحث روز بود و نشان می‌داد که این فشارهای ظالمانه به چه سمت و سویی می‌رفت.

وی تاکید کرد: بحث ایران هراسی و شیعه هراسی در آن مقطع زمانی مشهود و مسائلی که در این راستا مطرح بود از دید ما به ناحق صورت می‌گرفت، وضع سوریه نیز حاد بود؛ غربی‌ها می‌گفتند باید تحریم ایجاد شود و وحشت از جانب تهران آغاز و به سوی دمشق برود.

عضو تیم هسته‌ای با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در این بحبوحه جولان می‌داد، گفت: از ابتدای توافق ژنو این رژیم واهمه داشت و ما می‌بینیم که امروزه بحث کاهش تحریم‌ها شروع شده است و الان مسئله ایران هراسی از بین رفته و نقش ایران در منطقه بسیار پررنگ‌تر از گذشته شده است.

وی ادامه داد: موضوع افراط‌ گرایی در کشورهای غربی و اروپا شکل گرفته و شهروندان این کشور‌ها به سوریه می‌روند تا به حرکت‌های تکفیری بپیوندند و در ادامه فعالیتشان در عراق و افغانستان موجی از نفرت و ترس و وحشت را به وجود آورند و این باعث نگرانی کشور‌ها خواهد شد.

 تخت روانچی با بیان اینکه از این راهبرد در منابع اروپا و آمریکا به عنوان زلزله سیاسی ذکر می‌شود، گفت: آنان احساس نیاز می‌کنند که ایران بتواند با حرکت‌های تکفیری مقابله کند و این زلزله منجر به آن خواهند شد که قدرت ایران مورد شناسایی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بعد از انتخابات ۲۴ خرداد تلاش می‌شد این حرکت کم رنگ شود که اینگونه نشد و رژیم صهیونیستی و قشرهایی از امریکا در تلاش بودند که انتخابات با شکست مواجه شود که محقق نشد.

وی با اشاره به سخنان دکتر روحانی بعد از انتخابات گفت: سیاست خارجی بر مبنای عقلانیت بدون شعارهای دهان پرکن و براساس احترام متقابل و از موضع برابر مورد توجه ملت است.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با بیان اینکه در ابتدا حرکتی در خارج از کشور شروع شد تا فرآیند ژنو را تخریب کند، اظهار داشت: آنها می‌دانستند که این پروژه به نتیجه می‌رسد و اهرم‌های آن‌ها از بین خواهد رفت.

وی تاکید کرد: ایپک به عنوان یک لابی قوی صهیونیستی در راستای توافق ژنو نتوانست در ارتباط با راهبرد کنگره و دولت آمریکا به نتیجه برسد.

تخت‌روانچی تصریح کرد: بین ژنو دو و سه ۱۰ روز فاصله بود و در این ۱۰ روز رژیم صهیونیستی به دنبال توافق ژنو غوغا کرد حتی نتانیاهو به دنبال این توافق راهی روسیه شد و تلاش خود را ادامه می‌داد و بر کنگره امریکا فشار وارد می‌کرد اما همه تلاش‌هایش با شکست روبه رو شد.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه آن‌ها به دنبال این توافق سراسیمه شدند، گفت: خصومت این رژیم غاصب و آمریکا از ابتدای انقلاب تاکنون علیه ایران برقرار است و ما می‌دانیم که آن‌ها به دنبال چه هستند.

تخت‌روانچی در ادامه این نشست مولفه‌هایی از توافق ژنو را ارائه کرد و این مولفه‌ها از این قرار است: سیاست تقابل به تعامل تبدیل شد؛ این سیاست‌ها در طول تحریم‌های کنگره امریکا سال به سال تشکیل می‌شود و این راهبرد معکوس شده و در این سال‌ها خود را نشان داده است.
 
وی ادامه داد: مولفه بعدی این است که برنامه هسته‌ای‌مان ادامه دارد و تغییری در آن ایجاد نمی‌شود؛ سومین مولفه شکاف برداشتن دیوار تحریم‌هاست و چهارمین مولفه شکست اجماع بین‌المللی علیه ایران بود که قبلا در این عرصه تلاش می‌شد و در حالی این اجماع تقویت شده است که ایران می‌تواند در عرصه فرامنطقه‌ای خود را نشان دهد.

معاون وزیر خارجه پنجمین مولفه را شکست پروژه ایران هراسی دانست و گفت: در راستای این پروژه تلاش می‌شود که این امر ادامه پیدا کند اما حال می‌بینیم که کم رنگ‌تر از قبل شده است.

تخت‌روانچی ششمین مولفه را شناسایی نقش منطقه‌ای ایران و کاهش نفوذ نقش منطقه‌ای آمریکا برشمرد و اظهار داشت: با توجه به این مهم نقش آمریکا در معادلات منطقه‌ای بسیار کم شده است.

وی همچنین هفتمین مولفه را شکاف بین آمریکا و اسرائیل برشمرد و افزود: در کنگره آمریکا تلاش می‌شد که منافع واشنگتن و این رژیم جعلی یکی شود، این در حالی است که نفس این موضوع بیانگر آن است که منافعشان باید جدای از یکدیگر باشد.

تخت‌روانچی هشتمین مولفه را خلع سلاح ایران دانست و تاکید کرد: در گذشته آمریکایی‌ها دستشان باز بود که جو عمومی را علیه ایران گسترش دهند، اما امروزه این جو در میان سایر کشور‌ها مسموم شده است.

وی آخرین مولفه را علاقه کشورهای غربی برای گسترش رابطه با ایران برشمرد و بیان کرد: امروزه ما شاهد هستیم که هیئت‌های اقتصادی عالی‌رتبه ایتالیا با علاقه زیادی به کشور ایران می‌آیند و این به معنای ذوق زده شدن ما نیست بلکه معنای آن این است که آن‌ها این واقعیت را قبول کردند که سرزمین ما باسواد است و عقلانیت بر سیاست‌های خارجی کشورمان حاکم است و نمی‌توان سرمایه و منابع این کشور را نادیده گرفت و ما براساس احترام متقابل از این مراودات استقبال می‌کنیم.

تخت‌روانچی تصریح کرد: ما آمادگی داریم از موضع برابر، روابطمان را گسترش دهیم و در امور داخلی یکدیگر دخالت نکنیم، اصول ما در سیاست خارجی تغییری نکرده و در مذاکرات هسته‌ای نیز در عین رعایت ادب دیپلماتیک عمل می‌کنیم.

وی افزود: بر خود لازم می‌دانم که از دستاوردهای این توافق دفاع کنم و یاد شهدای هسته‌ای را گرامی می‌دارم، چراکه به کمک آنان این مذاکرات به نتیجه درستی رسید.

عضو تیم هسته‌ای کشورمان در پایان با تاکید بر اینکه مسئله هسته‌ای مورد توجه ویژه مسئولان نظام است، خاطرنشان کرد: ما در مذاکرات همواره خطوط قرمز را رعایت کرده‌ایم و هیچ‌گاه از مواضع خود کوتاه نیامده‌ایم و از این رو موقعیت‌مان در منطقه و عرصه بین‌المللی ارتقا پیدا کرد و قدرتمان به رسمیت شناخته شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار