یکی از مراجع تقلید گفت: 19 دی‌ماه سالروز قیام خونین مردم قم و تجلی اراده دینی مردم ایران است. خبرگزاری فارس: 19 دی تجلی اراده دینی مردم ایران است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی صبح امروز در پایان درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم قیام خونین 19 دی ماه مردم قم را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در سال 56 روحانیون و اقشار مختلف مردم قم بصیرت و عظمت خود را به همگان نشان دادند.


وی افزود: در آیه 67 سوره مبارکه «سبأ» می‌خوانیم که خداوند خطاب به حضرت محمد(ص) می‌فرماید ای پیامبر! به مردم بگو من شما را موعظه می‌کنم که باید قیام کنید و قیامتان باید برای خدا باشد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه پیامبران و انبیای الهی وظیفه داشتند علاوه بر موعظه مردم، هدایت‌ آنها برای قیام را نیز بر عهده بگیرند عنوان داشت: امام خمینی(ره) در 28 مورد از سخنرانی‌ها و نوشته‌هایشان به آیه مذکور و لزوم قیام برای خدا اشاره کرده‌اند.

وی ادامه داد: در وصیت‌نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره) نیز بارها به ضرورت قیام برای خدا اشاره شده است؛ این قیام حتی در صورتی که انسان همراه با جماعتی فراوان هم نباشد لازم است.

آیت‌الله نوری همدانی در ادامه به دوران آیت‌الله بروجردی اشاره کرد و گفت: تا زمانی که این مرجع تقلید در قید حیات بودند امام خمینی(ره) حرکت جدی خود را آغاز نکرد و احترام ایشان را نگاه می‌داشت هرچند در امور سیاسی و از سوی آیت‌الله بروجردی کارها به امام واگذار می‌شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه شاه می‌خواست برای اینکه تا حدودی رضایت مردم را به دست بیاورد اصول شش‌گانه‌ای را به مرحله اجرا در بیاورد، تصریح کرد: به همین دلیل این اصول را به محضر آیت‌الله بروجردی ارائه کردند ولی ایشان اشکالاتی را به آن وارد کردند که از آن جمله می‌توان به ایرادات این مرجع تقلید نسبت به اصلاحات ارضی اشاره کرد.

وی بیان داشت: پس از رحلت آیت‌الله بروجردی حرکت امام خمینی(ره) وارد مرحله جدیدی شد و ایشان به طور جدی وارد میدان شدند و به همین دلیل شاه نیز امام امت را به خارج از کشور از جمله کشورهای ترکیه، عراق و پاریس تبعید کرد.

آیت‌الله نوری همدانی به وقایع سال 1356 و توهین به امام راحل طی مقاله‌ای در روزنامه اطلاعات اشاره کرد و گفت: در آن سال مقاله‌ای با عنوان «استعمار سرخ و سیاه» در این روزنامه چاپ شد که منظور از استعمار سرخ، شوروی بود و اسلام و روحانیت هم استعمار سیاه نامیده شده بودند.

این مرجع تقلید افزود: در پی توهین به امام و روحانیت مردم بیدار و بصیر قم اعتراضات خود را شروع کرده و با بستن بازارها در مقابل منزل من تجمع کردند؛ پس از سخنرانی در جمع آنها به راه افتادیم و به این ترتیب قیام 19 دی مردم قم آغاز شد.

وی حماسه 19 دی را تجلی اراده دینی مردم ایران دانست و ابراز داشت: به تایید امام خمینی(ره) قم منشأ و سرآغاز انقلاب اسلامی بوده و باید جایگاه آن را همواره محترم بدانیم.

آیت‌الله نوری همدانی مبارزه با دشمنان در همه عرصه‌ها را مورد تاکید و توجه قرار داد و گفت: ترویج عقاید و ارزش‌های دینی و حفظ آنها در کنار مبارزه در جنگ سخت و نرم با دشمنان باید مورد توجه همگانی قرار گیرد./س
برچسب ها: قم ، 19دی ، تجلی ، اراده ، دینی ، مردم ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.