رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش نیشابور از تعطیلی 2 کارگاه بزرگ قالیبافی مجهز به بزرگ‌ترین دارهای فرش دنیا در نیشابور خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، با نگاهی به تاریخ صنعت و هنر فرش خراسان درمی‌یابیم که استان خراسان از دیرباز مهد صنعت فرش دستباف کشور بوده و از نقاشی‌های قرون 8 و 9 هجری تصاویر زیادی از انواع قالی با نقوش متعدد اعم از هندسی و حتی نقوش لچک و ترنج و اسلیمی دیده می‌شود.

قدیمی‌ترین قالی خراسان مربوط به 160 سال پیش با ابعاد 3*4 متر با طرح زیبایی اسلیمی دوره صفوی است که متن آن قرمز لاکی و حاشیه‌ای به رنگ آبی دارد.

مهدی صدیقی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش نیشابور در این زمینه با اشاره به سابقه قالیبافی در این شهرستان گفت:  براساس مطالعات موجود تاریخ شروع قالیبافی و گسترش آن در نیشابور به سال‌های پس از جنگ دوم جهانی باز می‌گردد و کارگاه‌های قالیبافی در کاروانسرایی که اکنون ساختمان دارایی است، دایر بود.

وی ادامه داد: صنعت قالیبافی در بیش از 470 روستای شهرستان و شهر نیشابور رواج دارد و مهم‌ترین مناطق قالیبافی حومه نیشابور در روستاهای شفیع‌آباد، گرینه، دررود، باغشن، خرو، شهر فیروزه ، سید آباد، سرچاه، معدن و سلیمانی، اسحاق آباد و سلطان‌آباد از مهم‌ترین مراکز قالیبافی نیشابور هستند

صدیقی ادامه داد: 21 هزار قالیباف عضو این اتحادیه بودند که از این میزان تنها 6 هزار نفر بیمه هستند و متأسفانه امسال از 3 کارگاه قالیبافی مجهز به بزرگترین دارهای فرش دنیا 2 کارگاه آن تعطیل شده است.

وی یکی از علت‌های تعطیلی این کارگاه‌ها  رکود بازار و عدم حمایت مسئولین عنوان کرد و اظهار داشت: گرانی دستمزدها و پایین بودن قیمت فرش تولیدی و گرانی مواد اولیه از دلایل دیگر تعطیلی کارگاه‌های فعال تولید فرش و گلیم در این شهرستان است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی ادامه داد: عده‌ای سرمایه‌گذار از استان‌های همجوار بافندگان را شناسایی و طرح‌های سایر استان‌ها را برای بافت به آنها می‌دهند که از طرفی در پرداخت دستمزد به این قالیبافان اجحاف شده و آنها با کمترین مبلغ حاضر به کار برای این افراد هستند.

مهدی صدیقی اظهار کرد: بیمه قالیبافان و حمایت از آنان نیز در ترغیب افراد به این کار بسیار تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: قالیبافی می‌تواند به عنوان کمک درآمد خانواده و ایجاد اشتغال در جامعه محسوب شود.

وی ضمن اشاره به برنامه سند چشم انداز 20 ساله کشور که هدف آن کاهش اتکای اقتصادی به درآمدهای نفتی و حرکت به سوی تأمین بودجه از محل درآمدهای غیر نفتی است، اظهار داشت: با توسعه و تجهیز کارگاه‌های بافندگی فرش دستباف در نیشابور، ضمن ایجاد اشتغال پایدار در این شهرستان، می‌توان به دریافت سفارش و صدور فرش‌های بزرگ به جهان اقدام کرد.

صدیقی در خاتمه تصریح کرد: کارنامه موفق بافت فرش‌های بزرگ پارچه در نیشابور نشان‌دهنده آن است که این شهرستان، ظرفیت آن را دارد تا به کارگاه بافت این گونه فرش‌ها در جهان تبدیل شده و الهام‌بخش هنرمندان سراسر دنیا در هنرهای تزیینی و فرش دستباف باشد.

گفتنی است فرش مسجد شیخ زایدبن‌سلطان آل نهیان در شهر ابوظبی با ابعاد 132 متر طول، 42 تا 48 متر عرض و 2 میلیارد و 300 میلیون گره، بزرگترین فرش دستباف ثبت شده در کتاب رکوردهای جهان است که به دست فرشبافان نیشابوری بافته شده است.

همچنین فرش مسجد جامع سلطان قابوس در مسقط به سفارش سلطان قابوس اثر مشهور هنرمندان فرشباف نیشابوری است. طرح این فرش که در حدود 5 هزار متر مربع مساحت دارد و از اتصال 48 قطعه کوچک و بزرگ به یکدیگر تشکیل شده، از نقشه گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان و ترکیب طرح افشان شاه عباسی و سایر نگاره‌های تزیینی ایرانی و اسلامی الهام گرفته‌است.

لازم به ذکر است فرش کاخ ریاست جمهوری ارمنستان با مساحت 70 متر مربع فرش سفارش سفارت فنلاند در تهران به مساحت 40 متر مربع در کارگاه‌های این شهرستان بافته‌اند.

 همچنین سومین فرش بزرگ جهان با مساحت تقریبی 2 هزار و 400 متر مربع که به سفارش سلطان عمان برای استفاده در مسجد امین این کشور سفارش داده شده بود.

انتهای پیام/م
برچسب ها: فرش ، قالیبافی ، نیشابور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.