شمار سناتورهای آمریکایی حامی لایحه تحریم‌های ایران از زمان طرح این لایحه در ماه گذشته تاکنون دو برابر شده و به 50 سناتور افزایش یافت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم‌ پست، چند تن از از مشاوران سنا اعلام کردند 50 سناتور هم‌اکنون از لایحه «قانون 2013 ایران عاری از سلاح هسته‌ای» اعلام کردند و احتمالاً می‌رود که در روزهای آینده حمایت‌ها از این لایحه افزایش یابد. این لایحه به حمایت یک سناتور دیگر نیاز دارد تا بتواند در سنا به تصویب برسد.

"رابرت منندز" رئیس کمیته روابط خارجی سنا درست قبل از کریسمس، این لایحه را معرفی کرد و 25 نفر از سناتورها در آن زمان از آن حمایت کردند. این لایحه در واقع اقدامی توهین آمیز به دولت باراک اوباما محسوب می‌شود که نگران است تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را تضعیف کند.

بر اساس این گزارش، در صورتیکه این لایحه به تصویب درآید، به رئیس‌جمهور آمریکا یک بازه زمانی یکساله می‌دهد تا در خصوص توافق نهایی با ایران در خصوص برنامه‌ هسته‌ای تهران مذاکراتی را صورت دهد. ایران نیز همچنین باید مطابق با توافق ژنو عمل کند و اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، تحریم‌های جدیدی علیه ایران تحمیل خواهد شد .

یکی از مشاوران ارشد سنا روز سه‌شنبه به روزنامه جروزالم‌پست گفت: با وجود توصیه کاخ سفید که این لایحه به سنا نمی‌رسد، احتمالاً رأی‌گیری برای این لایحه انجام می‌شود.

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید روز 19 دسامبر گفت: فکر نمی‌کنم که این اقدام لازم باشد. فکر نمی‌کنیم که این لایحه تصویب شود.اگر تصویب شود، رئیس‌جمهور آن را وتو می‌کند.

با اینحال، سناتور "تیم جانسون" رئیس کمیته بانکداری سنا، روز دوشنبه اعلام کرد که حاضر نیست لایحه جدید تحریم‌ها علیه ایران در حین برگزاری فرایند مذاکرات با ایران، در کمیته بانکداری سنا بررسی شود.

اقدام سناتورها برای تصویب این طرح در حالی است که به احتمال زیاد توافقنامه هسته‌ای امضای شده میان ایران و کشورهای 1+5 از اواخر ماه جاری میلادی به اجر گذاشته می شود و اگر سناتورهای آمریکایی پیش از آغاز اجرای این توافقنامه اقدامی را علیه ایران انجام دهند، تلاش های انجام شده برای حل موضوع هسته ای ایران را از بین می‌برند. 


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار