پژوهشگر مردم شناس سیستان گفت: آثار کشف شده از پوشش مردان و زنان شهر سوخته نشان دهنده جایگاه ویژه حجاب در پنج هزار سال قبل در ایران است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان .، طاهره شهرکی با اشاره به جایگاه حجاب در میان زنان ایران افزود: پوشش زنان شهرسوخته به روز و کامل بود به طوری که این پوشش در عصر حاضر و در جامعه اسلامی کنونی قابل استفاده است.

وی اظهار داشت: تاکنون هشت دست از لباس های بانوان شهر سوخته بازسازی شده که رنگ های استفاده شده در آن زمان کرم و قهوه ای بوده و برای برجسته کردن پارچه از گره های تار و پود استفاده می کردند.

پژوهشگر مردم شناس سیستان گفت: دستگاههای بافت پارچه در شهر سوخته زابل از جنس چوپ و فلز بوده و نمونه ای از قلاب های بافتنی نیز در این شهر باستانی کشف شده است.

شهرکی ادامه داد: در شهر سوخته زابل با توجه به نمونه های به دست آمده معمولا پارچه های ظریف مختص بانوان و پارچه های ضخیم مختص آقایان بوده است.

وی با اشاره به جایگاه حجاب قبل از اسلام در ایران گفت: فطرت انسان گرایش به پاکی، نجابت و حفظ حریم شخصی دارد و دین اسلام نیز بر این مهم تاکید فراوان کرده است.

وی با بیان اینکه افرادی که در کشورهای غربی ترویج بی حجابی می کنند اندک هستند اظهار داشت: در اکثر فرهنگ ها و تمدن ها انسانها تمایل به پوشش دارند.

شهر سوخته با پنج هزار سال قدمت در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده و تاکنون آثار بسیار مهم و گرانقدری همچون نخستین چشم مصنوعی، نخستین جراحی مغز، بقایای شهرسازی، لوله های فاضلاب، پارچه های دوخته شده و صدها اثر دیگر از این محوطه باستانی کشف شده است./س

انتهای پیام/

برچسب ها: اثار ، مشکوفه ، شهر سوخته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.