به گزارش خبرنگار باشگاه
خبرنگاران قم، آیتالله محمد حسین احمدی فقیه یزدی در بازدید از مرکز تحقیقاتی کاربردی ریحانه النبی (س)، با اشاره به فعالیتهای این مرکز، اظهار کرد: این حرکت علمی فرهنگی یک عمل خوب و پسندیده است که شما خوب آغاز کردهاید و امیدوارم که این حرکت خوب شما ادامه دار باشد.
این استاد سطح خارج حوزه با اشاره به آیه حجاب، افزود: اصل آیه حجاب در سوره نور است که عظمت سوره نور معرفی معرفت خداوند است. بنابراین خداوند متعال در این سوره و آیاتش حدود رعایت حجاب را به طور صریح بیان کرده است.
وی با اشاره به حدود حجاب شرعی، تصریح کرد: در آیات سوره نور ذکر شده است که زن باید تمام زینت و بدن خود را در برابر نامحرمان بپوشاند به جز گردی صورت و کفین، البته زن در برابر محارم و پسر نابلاغ ممیز ملزم به رعایت حجاب نیست، اما این به آن معنی نیست که در برابر محارم نیز میتوان آزاد و رها بود.
آیت الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به لزوم رعایت حجاب بر زن و مرد، عنوان کرد: حجاب بر زن و مرد بر حسب جنسیتشان واجب است و بر همین اساس مرد و زن حق ندارند از لباس و پوششی تحریک کننده استفاده کنند و یا اینکه حجاب این حد الهی را نادیده بگیرند.
این استاد سطح خارج حوزه با بیان تفاوت بین زندگی فردی و اجتماعی، گفت: تا وقتی که در زندگی فردی به سر میبریم احکام و شرایط ما متفاوت است یا زمانی که در زندگی اجتماعی به سر میبریم بنابراین احکام اجتماعی از احکام فردی سنگینتر است.
وی با اشاره به زندگی اصحاب کهف، خاطرنشان کرد: در جامعه ما نیز افراد پاکی وجود دارد که مانند اصحاب کهف از گناهان دوری میجویند که خداوند نیز در این راستا به آنها جزای خیر میدهد.
آیت الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به مصادیق بیحجابی موجود در جامعه، گفت: مردم زمان پیامبر (ص) در برابر خداوند قد علم میکردند و سرکشی میکردند اما در حال حاضر در برابر حجاب موضع میگیرند تا به مقاصدشان برسند. بنابراین در برابر آنها باید به گونهای رفتار کرد که بپذیرند.
این استاد سطح خارج حوزه با تاکید به برخی برخوردهای نامناسب برای مبارزه با بیحجابی، خاطرنشان کرد: از طریق لباس هر شخص میتوان به سطح تفکراتش دست یافت و همین اساس اگر برای فرد روشنگری شود که حجابش نمونه تفکرات و شخصیت اوست، فرد مذکور متوجه مسائل میشود، باید در نظر داشت که فقر فرهنگی نیز میتواند دلیل بیحجابی باشد.
وی با اشاره به عرف و قانون در جامعه، مطرح کرد: حقوقدانان میگویند عرف تقدم بر قانون دارد که صحیح است چون اسلام برای از بین بردن عرف جوامع نیامده است بلکه قوانین الهی برای تصحیح فضاهای نامناسب اجتماعی آماده است./س