قم/

پرهیز از مقایسه زن و مرد از کشمکش‌ها در خانواده‌ها جلوگیری می‌کند

یکی از مدرسین حوزه و دانشگاه با بیان اینکه زن و مرد مکمل یکدیگر هستند و نباید آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد، گفت: اگر زن و مرد با هم مقایسه نشوند جلوی بسیاری از کشمکش‌ها و ستزه جویی‌ها در خانواده گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمین علی زینتی در همایش خانواده‌های حوزویان استان قم که در مورد تفاوت‌های زن و مرد سخنرانی می‌کرد با اشاره به اینکه هدف از پرداختن به تفاوت‌های فردی زن و مرد را باید بدانیم گفت: وقتی ما از تفاوت‌های زن و مرد صحبت می‌کنیم باید بدانیم که برای چه هدفی بوده و حیطه کاربرد این موارد کجا است.


وی با اشاره به اینکه در حدود 170 تفاوت اساسی بین زن و مرد را می‌توان برشمرد، اظهار کرد: بحث تفاوت‌های بین زن و مرد در پنج رشته علمی فقه عبادات، اخلاق و تربیت، روان‌شناسی، مطالعات اجتماعی و مطالعات انسانی مطرح می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در فقه عبادات بیش از 100 تفاوت بین احکام تکلیفی زن و مرد وجود دارد عنوان کرد: در حیطه اخلاق و تربیت ظرفیت‌هایی از حیث اخلاق در زن وجود دارد که در مرد نیست و باید آنها را شناخت.

وی افزود: هدف ما از ارائه این بحث بیان این مطلب است که زن و مرد بهتر یکدیگر را بشناسند تا از ویژگی‌های یکدیگر آگاه شوند و بهتر بتوانند در خانواده و اجتماع ارتباط برقرار کنند.

زینتی با بیان اینکه زن و مرد مکمل یکدیگر هستند و نباید آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد، تصریح کرد: اگر زن و مرد با هم مقایسه نشوند جلوی بسیاری از کشمکش‌ها و ستیزه جویی‌ها در خانواده گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف این بحث که بسیار مهم است سازگاری در تامین اهداف مشترک زن و مرد است گفت: زن و مرد باید با تفاوت‌های یکدیگر آشنا باشند تا بتوانیم فرزند پروری و رسیدن به آرامش را تامین کنند.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر ما از تفاوت‌های یکدیگر آشنا نباشیم در تامین اهداف مشترک ناکارآمد خواهیم بود و نمی‌توانیم فضای آرامی را برای یکدیگر فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه خانواده از دو جنس تشکیل شده است که خداوند هر کدام را برای کاری به وجود آورده است مطرح کرد: این دو جنس مخالف، مکمل یکدیگر در زندگی هستند و شناختن ویژگی‌های آنها موجب می‌شود که هدف خانواده یعنی تامین آرامش تامین شود.

زینتی با اشاره به اینکه اهداف جامعه انسانی بدون آگاهی از ویژگی‌های افراد ممکن نمی‌شود بیان کرد: هدف از بیان تفاوت‌های زن و مرد این نیست که بگوییم زن بهتر است یا مرد بلکه هدف شناساندن زن و مرد به یکدیگر است.

وی با بیان اینکه تفاوت‌های موجود بین زن و مرد به پنج گروه کلی تقسیم می‌شود گفت: تفاوت‌های ادراکی و شناختی، عاطفی و احساسی، روحی و روانی، اجتماعی و اخلاقی و رفتاری تفاوت‌های کلی بین زن و مرد هستند./س
برچسب ها: قم ، پرهیز ، مقایسه ، کشمکش ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.