یک پژوهشگر حوزه دین گفت: در مورد سابقه حدیث در ادیان نیز می‌توان مطالب خوبی را مطرح کرد و به عقیده من می‌توان این سابقه را پیگیری کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام محمد کاظم رحمان ستایش در مراسم نقد و بررسی کارنامه بیست جلدی دائرة المعارف بزرگ اسلامی که در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد اظهار داشت: در مقاله حدیثی این جلد چندین بحث مطرح شده که هر یک مورد توجه متخصصانی از علوم مختلف قرار می‌گیرد.


وی افزود: مدخل حدیث در جلد بیستم با بحثی در مورد واژه حدیث شروع می‌شود که بسیار جالب توجه است؛ در مورد سابقه حدیث در ادیان نیز می‌توان مطالب خوبی را مطرح کرد و به عقیده من می‌توان این سابقه را پیگیری کرد.

این پژوهشگر حوزه دین با بیان اینکه پیروان هر یک از ادیان در مورد حدیث نظرات و عقایدی دارند عنوان داشت: با این حال این سابقه‌پژوهی در جلد بیستم و در مدخل حدیث دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به مشهور بودن مذهب تشیع به مذهب امامیه خاطرنشان کرد: نامیدن اهل سنت به عامیه در دوران معاصر شاید صحیح نباشد زیرا به مذهب تشیع خاصه گفته نمی‌شود بنابراین بهتر است هر یک از مذاهب اسلامی را با نام خودش بنامیم.

رحمان ستایش بیان داشت: عنوان حدیث در سه سده نخست اسلامی در مدخل حدیث جلد بیستم دائرة المعارف بزرگ اسلامی به گزارش تألیفات یا همان احادیث ائمه اطهار(ع) می‌پردازد که تا امام صادق(ع) ادامه یافته و امامان بعدی در بخش دیگری مورد توجه قرار گرفته‌اند در حالیکه همه ائمه اطهار(ع) در سه سده نخست زندگی کرده‌اند.

این نویسنده دینی تصریح کرد: امالی‌ها املاءهایی هستند که اساتید می‌گفتند و شاگردان می‌نوشتند که در اینجا نویسندگان عمدتاً همان گویندگان کلام نیستند و وقتی به عنوان مثال گفته می‌شود شیخ طوسی نویسنده امالی طوسی است این سخن صحیح نیست زیرا پسر او این کتاب را به رشته تحریر در آورده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.