سرپرست دائرة المعارف بزرگ اسلامی گفت: هفت دائرة المعارف مانند دانشنامه‌های خلیج فارس، تهران، ایران باستان، حقوق، ایران و فرهنگ فولکلور مردم ایران در این مرکز در حال نگارش هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، سید کاظم موسوی بجنوردی در مراسم نقد و بررسی کارنامه بیست جلدی دائرة المعارف بزرگ اسلامی که در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد اظهار داشت: مرکز دائرة المعارف اسلامی در اسفندماه سال 62 با هدف نگارش کتاب‌های مرجع تاسیس شد.


وی افزود: در آغاز گفته می‌شد این کار در ایران شدنی نیست و دلیل آنها فقدان منابع تحقیق و نیز نبودن متخصصان دائرة المعارف‌نویسی در ایران بود.

سرپرست دائرة المعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه حدود 70 مجموعه به این مرکز اهدا شده است عنوان داشت: دائرة المعارف اسلامی نیز احتمالا تا مجلد 40 ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: دائرة المعارف‌نویسی در ایران دارای پیچیدگی‌ها و مشکلات خاص خودش است و خاورشناسان نیز کمتر مایل به همکاری با ما بوده‌اند؛ برای جمع‌آوری منابع خاورشناسی تلاش زیادی صورت گرفته و در حال حاضر دائرة المعارف بزرگ اسلامی به سه زبان در حال انجام است.

موسوی بجنوردی با بیان اینکه تاکنون 20 جلد فارسی، هشت جلد عربی و چهار جلد انگلیسی به نام اسلامیکا از دائرة المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است خاطرنشان کرد: ترجمه به انگلیسی در خارج از کشور صورت می‌گیرد ولی نظارت و ویرایش نهایی بر عهده محققان مرکز در داخل ایران است.

سرپرست دائرة المعارف بزرگ اسلامی افزود: هفت دائرة المعارف دیگر از جمله دانشنامه‌های خلیج فارس، تهران، ایران باستان، حقوق، ایران و فرهنگ فولکلور مردم ایران با 3 هزار عنوان در این مرکز در حال نگارش هستند.

وی بیان داشت: تاریخ جامع ایران نیز تاکنون در 15 جلد و پس از 11 سال فعالیت اساتید و محققان برجسته که تعداد آنها به بیش از 200 نفر می‌رسد منتشر شده است و فهارس آن نیز شامل یک جلد خواهد بود.

موسوی بجنوردی با اشاره به موضوعات دانشنامه تاریخ جامع ایران گفت: 10 جلد از این دانشنامه مربوط به ایران باستان و پنج جلد نیز به دوران پس از ورود اسلام باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: نگارش فهرست مقالات فارسی که توسط ایرج افشار شروع شده بود ادامه یافته و هم اکنون این کار زیر نظر یکی از اساتید صورت می‌گیرد ضمن اینکه کتاب تاریخ و فرهنگ کرد و کردستان نیز در حال تحقیق و بررسی است.

موسوی بجنوردی با بیان اینکه در آینده نزدیک کار نگارش فرهنگ اقوام و مناطق گوناگون ایران از جمله بلوچستان، آذربایجان و خوزستان آغاز خواهد شد گفت: درصدد هستیم علاوه بر اینکه کارها به صورت کامل علمی هستند، جنبه ملی هم داشته باشند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.