پیوستن نظامیان رژیم شاه به مردم، تولد "ملک الشعراء بهار"، تاسیس سازمان"اوپک"، تقسیم آلمان به دو بخش شرقی و غربی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 25 دی 1392 خورشیدی برابر با 13 ربیع الاول 1435 هجری و 15 ژانویه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

پیوستن نظامیان رژیم شاه به مردم مسلمان و مبارز ایران (1357 ش)
پس از راهپیمایی‌های مکرّر مردم علیه رژیم دیکتاتوری شاه، درگیری‌های وسیعی بین نظامیان و مردم به وقوع پیوست. در این حال، برخی از نظامیان که به حقانیت مبارزات مردم پی برده بودند، در پی فرمان امام خمینی(ره) پادگان‌ها را ترک کرده، به مردم پیوستند. پیوستن نظامیان به نیروهای مردمی، نویدبخش تحولات اساسی در روحیه و ساختار بدنه ارتش رژیم بود.

در این راستا، حضرت امام نیز طی پیام‌های متعدد، ارتش را به پیوستن به مردم ترغیب و به آنها توصیه کردند که برای دفاع از اسلام و حفظ احکام رهایی بخش آن، به مردم بپیوندند و میهن خود را از دست اجانب نجات دهند.

تصویب طرح چاپ فرهنگ دهخدا در مجلس شورای ملی (1324 ش)
پایه لغت‌نامه دهخدا ظاهراً در دوران جنگ جهانی اول پی‌ریزی گردید. تهیه مواد این لغت نامه در مدت چهل سال، عظیم‌ترین کاری بود که علامه دهخدا آن را به انجام رسانید. با این حال نخستین گام برای چاپ این اثر کم‌نظیر، با پیشنهاد وزیر دارایی وقت برداشته شد. چند سال بعد در بهمن 1314، قراردادی بین وزارت معارف و دهخدا به امضا رسید که براساس آن قرار بر این شد که این لغت‌نامه در نه جلد هفتصد صفحه‌ای طی پنج سال به چاپ برسد. در ادامه اقدامات عملی برای چاپ و نشر این اثر، در دی ماه 1324 طرحی از طرف حدود 25 نفر از نمایندگان مجلس شورای ملی با قید دو فوریت تقدیم شد که در آن ضمن اشاره به تحمل زحمات فوق‌العاده و بذل عمر گرانمایه علی‌اکبر دهخدا در تالیف این دایرةالمعارف فارسی، از هیئت رئیسه مجلس خواسته شده بود اقدام لازم را به عمل آوَرَد تا چاپخانه مجلس شورای ملی، به سرعت اقدام به چاپ دایرةالمعارف دهخدا بکند. در تبصره این ماده واحده آمده بود: "وزارت فرهنگ مکلف است افراد لازم در اختیار آقای دهخدا برای جمع‌آوری دایرةالمعارف ایشان بگذارد." دو فوریت فوق در جلسه 25 دی ماه 1324 ش به تصویب رسید. ده سال بعد و در اواخر عمر دهخدا، کلیه فیش‌ها، کتاب‌ها و لوازم کار به ساختمان بهارستان منتقل شد و دو سال پس از آن، لغت‌نامه و متعلقات آن به دانشگاه تهران واگذار گردید.

رحلت آیت اللَّه "محمد علی حقّی سرابی" از افاضل و مدرسین حوزه علمیه قم (1377 ش)
آیت‌اللَّه حاج شیخ محمدعلی حقّی سرابی در حدود سال 1307 ش در شهرستان سراب به دنیا آمد. ایشان که از استادانی همچون سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی، سید ابوالقاسم خویی و سید محمد حجت کوه کمره‌ای اجازه اجتهاد داشت، در قم به تدریس و تألیف پرداخت و از آن پس، در یکی از مساجد معروف تهران، به فعالیت‌های دینی خود ادامه داد. وی پس از پیروزی انقلاب به ریاست یکی از شعبه‌های دیوان عالی کشور، نمایندگی مجلس شورای اسلامی از سراب و خبرگان رهبری از آذربایجان شرقی برگزیده شد و در خدمت نظام اسلامی بود. برخی از آثار این روحانی مجاهد شامل رسالةٌ فی العدالة، رسالةٌ فی اِعجازِ القُرآن، شرح دعای افتتاح و تفسیر برخی سوره‌های قرآن در 4 جلد، می‌باشند. این عالم ربانی سرانجام در شب بیست‌وپنجم دی ماه 1377 ش برابر با 27 رمضان 1419 ق در هفتاد سالگی در قم به جوار دوست شتافت و در قبرستان شیخان این شهر به خاک سپرده شد.

یک بمب لوله ای در مقابل دفتر هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد منفجر شد(1356ش)

در ساعت 10، حدود 1800 نفر از طلاب، ضمن اجتماع در مدرسه نجفی و امیرالمؤمنین قم شعارهایی در حمایت از امام سر دادند که با دخالت مأموران متفرق شدند.(1356ش)

در ساعت 11، پس از پایان مراسم سخنرانی سید احمد کلانتر در مسجد اعظم قم، حدود 500 نفر از طلاب ضمن خروج از مسجد تظاهراتی برپا کردند و در نهایت با دخالت مأموران متفرق شدند.(1356ش)

در ساعت 16/30، تظاهراتی در شهر بابل ـ استان مازندران ـ با شرکت جمعی حدود 200 نفر از دانش آموزان مدارس برپا گردید.(1356ش)

مجلس شورای ملی علاء السلطنه وزیر خارجه را به علت توقف قوای روس در ایران استیضاح کرد و در همان جلسه رأی به برکناری او داد (1288ش)

فتح بیت المقدس از سوی سپاه اسلام پس از نبردهای خونین میان مسلمانان و سپاهیان روم در عهد خلافت عمر بن خطاب (16 ق)

آغاز دوران حکومت 500 سالهٔ عباسیان در مکه بنا به روایتی (132 ق)
پس از کشتار و قتل عام فراوان برای کسب قدرت توسط عباسیان، بیعت ابوالعباس عبداللَّه بن محمد بن علی بن عبداللَّه بن عباس بن عبدالمطلب معروف به سَفّاح در سیزدهم ماه ربیع الاول سال 132 ق انجام گرفت. بدین ترتیب حکومت طولانی خاندان عباسی آغاز شد. ابوالعباس سفاح اولین خلیفهٔ عباسی، تا سال 136 ق خلافت کرد. وی در طول این مدت به قتل عام بسیاری از خاندان بنی‌امیه و نیز دوستداران اهل بیت(ع) دست زد و بدین جهت به او لقب خونریز دادند. وی مردی سخت عقوبت و بزرگ انتقام بود. بقایای خاندان اموی را کشت، به دار زد و سوزاند. سفاح نخستین کسی است که وزارت را در اسلام به وجود آورد و پیش از آن، اُمَویان، مردانی را جهت مشورت برمی‌گزیدند. مرگ سفاح در سال 136 ق در 32 سالگی واقع شد.

تولد "قاضی جُرجانی" از ادبا و فقهای بزرگ شافعی(290 ق)
علی بن‌عبدالعزیز بن حسن بن‌علی بن‌اسماعیل، مکنّی به ابوالحسن جُرجانی، فقیه شافعی بود. وی در عین حال شاعری ماهر و نویسنده‌ای زبردست به شمار می‌رفت. جرجانی برای تحصیل علوم و معارف، به بیشتر بلاد اسلامی سفر کرد. از آثار وی، دیوان شعر، رسائل، تفسیر القرآن و تهذیب التاریخ را می‌توان نام برد. وفات او را به اختلاف در سال‌های 366 362 و 392 ذکر کرده‌اند. قاضی جرجانی در گرگان مدفون است.

تولد "ملک الشعراء بهار" ادیب و سیاست‌مدار ایرانی(1304 ق)
استاد محمدتقی بهار یکی از بزرگ‌ترین گویندگان پارسی در چند قرن اخیر ازتاریخ ادبیات ایران است. فعالیت‌های ممتد ادبی او نزدیک به نیم قرن ادامه داشت و در کنار آن وارد کارهای سیاسی نیز گردید. اهمیت شعر بهار در آن است که زبان فصیح پیشینیان را به بهترین صورت درسخن خود به کار برد و از حدود فشرده و تنگ موضوعات قدیم در شعر بیرون آمد. تالیف سبک‌شناسی و نیز تصحیح تاریخ سیستان و مُجمَلُ التَّواریخِ و القِصَص ازفعالیت‌های ادبی وی به شمار می‌روند.

استقلال کامل کشور "السالوادور" در امریکای مرکزی (1839م)
کشور السالوادور با 21/041 کیلومتر مربع مساحت در میانه قاره امریکای مرکزی در کنار اقیانوس آرام واقع شده و با کشورهای هندوراس و گواتمالا همسایه است. کاشفان اسپانیایی، در سال 1524م به ال‌سالوادور قدم نهادند و در اواسط این قرن در این سرزمین به استعمار مشغول شدند. کشور السالوادور، پس از سال‌ها قرار داشتن تحت سلطه استعمار اسپانیا در سال 1821م استقلال خود را از این کشور به دست آورد و در سال 1824م به عضویت اتحادیه امریکای مرکزی درآمد. این اتحاد دیری نپایید و با انحلال این اتحادیه، در 15 ژانویه سال 1839، السالوادور به طور کامل مستقل شد. در اوایل سال 1992م، بین شورشیان و دولت این کشور مذاکرات آتش‌بس صورت گرفت و دوره ناآرامی‌ها سپری شد.

تاسیس سازمان کشورهای صادر کننده نفت "اوپک" (1961م)
سازمان کشورهای صادر کننده نفت یا اوپک که مخفّف حروف اول سازمان به انگلیسی است، در پانزدهم ژانویه سال 1961م از طرف پنج کشور صادر کننده نفت شامل ایران، عربستان سعودی، عراق، کویت و ونزوئلا به دنبال کنفرانسی از نمایندگان این پنج کشور در کاراکاس پایتخت کشور امریکایی ونزوئلا به وجود آمد. تا قبل از تشکیل اوپک، کمپانی‌های بزرگ غربی که کار اکتشاف، استخراج، توزیع و فروش نفت در بازارهای جهانی را در دست داشتند، بهای نفت را به میل خود تعیین می‌کردند و برخلاف معمول در مورد کالاهای تجارتی جهان، تولید کنندگان و صاحبان اصلی نفت، هیچ نقشی در تعیین قیمت آن نداشتند.

در آغاز کار، در برابر قدرت‌های جهانی نفتی کاری از پیش نمی‌برد، ولی باپیوستن تدریجی کشورهای صادر کننده نفت از قبیل الجزایر، لیبی، نیجریه، قطر، امارات متحده عربی، اندونزی، اکوادور و گابن به اوپک، این سازمان به تدریج قدرت بیشتری یافت و از آن پس به رویارویی با شرکت‌های بزرگ نفتی غرب پرداخت. هرچند در مسیر فعالیت‌های اوپک فرازو نشیب‌های متعددی قرار گرفت، ولی این سازمان در سال‌های اخیر برای تثبیت بهای نفت و افزایش تدریجی آن به سیاست تعیین سهمیه تولید برای کشورهای عضو دست زده و باعث تعادل قیمت این ماده حیاتی گردیده است.

درگذشت "جورج سیمون اُهْمْ" فیزیک‌دان معروف آلمانی (1854م)
جورج سیمون اُهْمْ دانشمند و فیزیک‌دان معروف آلمانی در 28 ژوئن سال 1787م در باواریا در آلمان متولد شد. سیمون اُهم در پی مطالعات و تحقیقات بسیار در علم فیزیک، قوانینی را در زمینه الکتریسیته کشف کرد که علی‌رغم ایجاد دگرگونی بسیار در فیزیک، برای کاشف آن فایده‌ای جز مخالفت‌های شدید و ترک شغل دبیری از دبیرستان نداشت و او مدت شش سال با فقر دست به گریبان بود. با این حال اُهم به تلاش خود ادامه داد و رفته رفته کشف او در زمینه الکتریسته مورد توجه و استفاده علمی و عملی واقع گشت به طوری که در سال 1841م مدال انجمن سلطنتی و در سال 1842م عضویت این انجمن به او اعطا و پیشنهاد گردید. اُهم پس از چندی مورد توجه همگان قرار گرفت و به استادی دانشگاه مونیخ رسید. به پاس خدمات این فیزیک‌دان برجسته، واحد مقاومت الکتریکی، اُهم، نام‌گذاری شده است. سیمون اهم سرانجام در پانزدهم ژانویه سال 1854م در 67 سالگی درگذشت.

اولین مکالمه تلفنی از "نیویورک" به "سانفرانسیسکو" (1915م)

وقوع زلزله مهیب در هندوستان (1934م)
در چنین روزی در سال 1934 میلادی بر اثر یک زلزله 4/8 ریشتری بیش از ده هزار نفر در هند و نپال جان خود را از دست دادند .

تقسیم آلمان به دو بخش شرقی و غربی (1944م)
در چنین روزی در سال 1944 میلادی کمیسیون مشورتی اروپایی تصمیم گرفت که آلمان را تقسیم کند و البته این تصمیم بعدها رنگ عملی تری به خود گرفت . پس از جنگ جهانی دوم کشور های مختلف جهان که عامل دو جنگ جهانی را کشور آلمان می دانستند تصمیم گرفتند که این کشور را به دو بخش شرقی و غربی تجزیه کنند تا دیگر احتمال جنگ سومی نرود . در فوریه 1945 میلادی و در کنفرانس یالتا ؛ روزولت ، چرچیل و استالین سران کشور های آمریکا ، انگلستان و شوروی تصمیم گرفتند که علاوه بر محاکمه سران آلمان و ژاپن به عنوان جنایتکاران جنگی برخی از کشور های شرق و غرب را جزء بلوک اقماری خود کنند . لذا در این دوره شاهد بروز و حضور جنگ سرد هستیم که در یک سوی آن شوروی سابق و سوی دیگر آن انگلستان و آمریکا قرار دارند. تفکیک آلمان نیز بر این مبنا شکل گرفت .

تولد جمال عبد الناصر،رهبر مصر(1918م)
درچنین روزی در سال 1918میلادی ، جمال عبدالناصررهبر مصر به دنیا آمد . هنگامی که انقلاب سال 1952 مصر به پیروزی رسید جمال در پست های مدیریتی کلانی همچون وزارت کشور و معاونت نخست وزیری قرار گرفت . به همین دلیل وی در سال 1956 طی یک اقدام انقلابی کانال سوئز را که یکی از راههای درآمد این کشور بود ملی اعلام کرد که این کار وی خشم کشور هایی چون انگلستان و فرانسه را برانگیخت . ناصر در حوزه اتحاد جهان عرب تلاش های وافری انجام داد و سعی کرد به همراه سوریه اتحاد عربی را به وجود آورد . وی از جمله افرادی بود که به هیچ نوع پیمان منطقه ای همچون سنتو و سیتو نپیوست وی از بنیان گذاران جنبش غیر متعهد ها است . جمال در مدت حکومت خود با شوروی و خروشچف که در آن زمان رهبری این کشور را به عهده داشت ، روابط صمیمانه ای بر قرار کرد . وی سرانجام در سال 1970 میلادی در قاهره دار فانی را وداع گفت .

سالروز عملیات بیت المقدس 2(1366ش)
دسترسی به ارتفاع «گرده‌رش» با عملیات نصر8 میسر شد و امکان عبور از رودخانه «قلعه‌چولان» و ورود به غرب، پیشروی به سمت شمال و جنوب منطقه را فراهم آورده بود، ضمن آنکه با عملیات نصر4 و تصرف شهر «ماووت» نیز امکان اجرای عملیات در جناح چپ منطقه، شامل شرق رودخانه قلعه چولان پدید آمده بود. این نتایج سبب گردید تا شرایط لازم برای اجرای عملیات بیت المقدس2 در شمال سلیمانیه فراهم شود. عملیات بیت المقدس2 با رمز «یا زهرا(سلام الله علیها») در ساعت1 و15 دقیقه 25 دی ماه1366 برای آزادسازی ارتفاعات غرب شهر ماووت عراق درمنطقه‌ای به وسعت130 کیلومترمربع آغاز شد و در سخت‌ترین وضعیت جوی در میان برف و سرما توسط یگان‌های سپاه ادامه پیدا کرد.

عملیات بیت المقدس2 در دو مرحله طرح‌ریزی شده بود. در مرحله اول قرار بود ارتفاعات «یولان»، «دست‌هرمدان»، یالهای «کوجارو» و «الاغلو» تصرف شده و سپس در مرحله دوم پیشروی به سوی کوه‌های «مرکبه» و «قیوان» ادامه پیدا کند. این عملیات گر چه در مرحله دوم متوقف گردید، اما نتایج خوبی را برای رزمندگان اسلام به همراه داشت. در بیت المقدس2 بیش از40 ارتفاع از جمله «اورال»، «کلاله»، «هرمدان»، «بین دورا»، «شیخ محمد» و یولان و چند روستای منطقه آزاد شد و دهها دستگاه تانک و نفربر، ده‌ها قبضه خمپاره‌انداز و ضدهوایی، ده‌ها دستگاه خودروی نظامی و مهندسی و2 رادار رازیت منهدم شد. عراق در این عملیات5 تیپ و گردان خود را از دست داد و تعداد کشته و زخمی‌ها و اسرای دشمن بالغ بر5400 نفر بود.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار