آغاز هفتهٔ وحدت، انتصاب آیت اللَّه "سیدعلی خامنه ای" به امامت جمعه تهران، درگذشت "دکتر احمد تَفَضُّلی"، درگذشت نخستین طراح سفینه های فضایی شوروی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 24 دی 1392 خورشیدی برابر با 12 ربیع الاول 1435 هجری و 14 ژانویه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:


آغاز هفتهٔ وحدت

دراین هفته ، رسالتمدار بزرگ، حضرت محمد بن عبدالله (ص) دیده به جهان گشود تا نعمت خدا، بربندگان تکمیل شود ، راه از چاه باز شناخته گردد و مردم در سایه نبوتش ، از ضلالت به هدایت ، از ظلمت به نور و از تفرقه به وحدت برسند.

رحلت حکیم و فقیه بزرگوار، آیت اللَّه "سید ابوالحسن رفیعی قزوینی" (1353 ش)
آیت‌اللَّه ابوالحسن رفیعی قزوینی در سال 1270ش در قزوین به دنیا آمد. پس از ورود آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم، ایشان نیز به این شهر عزیمت کرد و به تدریس و تالیف پرداخت. در حلقه درس این حکیم الهی، شاگردان برجسته‌ای پرورش یافتند که حضرات آیات: حسن‌زاده آملی، محمد امامی کاشانی و امام خمینی از آن جمله‌اند. آیت‌اللَّه رفیعی از افراد نادری است که علوم عقلی و نقلی را به خوبی فرا گرفته و مدارج عالی کمال را پیمود. از سیدابوالحسن رفیعی قزوینی آثار متعددی بر جای مانده که مسأله رجعت، کتاب حج و خمس استدلالی از آن جمله‌اند. وی سرانجام در 24 دی ماه 1353ش برابر با اول محرم 1395ق در 83 سالگی درگذشت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

انتصاب آیت اللَّه "سیدعلی خامنه ای" به امامت جمعه تهران توسط "امام خمینی" (1358ش)
سومین امام جمعه تهران آیت الله سیدعلی خامنه ای در 40 سالگی به این سمت منصوب شدند.مقام معظم رهبری در آن زمان عضو شورای انقلاب اسلامی بود و هیچ مسوولیت اجرایی بر عهده نداشتند. از 24 دی سال 1358 به مدت 75 هفته متوالی تهران قرائت سوره جمعه را با تلاوت آیت الله خامنه ای شاهد بود تا در تاریخ شش تیر 1360، هدف سوءقصد منافقین قرار گرفتند.

استقبال بی سابقه مردم پاکستان از آیت اللَّه "خامنه ای" رییس جمهور وقت ایران (1364ش)
آیت‌اللَّه سید علی خامنه‌ای رییس جمهور وقت اسلامی ایران در اولین مرحله از سفر دوره‌ای خود به چند کشور آسیایی و آفریقایی وارد پاکستان شد و مورد استقبال وسیع و گسترده مردم مسلمانِ این کشور همسایه قرار گرفتند. استقبال پرشور مردم از رییس جمهور ایران که به عنوان مهمان رسمی دولتِ پاکستان وارد این کشور شده بودند نشان دهنده علاقه مردم مسلمان پاکستان به انقلاب و نظام اسلامی حاکم بر آن به شمار می‌رود. در این سفر سه روزه، رؤسای جمهور دو کشور خواستار گسترش روابط دو جانبه تجاری، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و نفتی شدند.

درگذشت "عبدالوهاب وصال شیرازی" محقق و شاعر (1373 ش)
عبدالوهاب وصال شیرازی متخلّص به نورانی از نوادگان شاعر معروف دوره قاجار، وصال شیرازی، در سال 1302 ش در شیراز به دنیا آمد. وی پس از طی دوران تحصیلات مقدماتی در شیراز، به تهران رفت و دکترای زبان و ادبیات فارسی گرفت. نورانی از آن پس در بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز به تدریس پرداخت و از همین مرکز علمی با درجه استادی بازنشسته شد. از جمله کارهای ادبی وصال، تصحیح و تحشیه بر متون کلاسیک است که تصحیح مصیبت نامه عطار، هزار مزار و نوایدُ السُّلوک از آن جمله است. وصال شیرازی، بیش از سی سال عضو پیوسته انجمن ادب فارسی بود و در جلسات کانون دانش پارس شرکت مستمر داشت. وی سرانجام در 71 سالگی درگذشت.

درگذشت مترجم شهیر معاصر استاد "محمد قاضی" (1376 ش)
استاد محمد امامی قاضی که بعدها به محمد قاضی تخفیف شهرت داد، در مردادماه 1292ش در مهاباد به دنیا آمد. قاضی به جز ترجمه آثاری از قبیل: دُن کیشوت، سپید دندان، جزیره پنگوئن‌ها، تاریک‌ترین زندان و مهاتما گاندی و... که جزو برترین آثار ادبی جهان محسوب می‌شوند، چند داستان و نیز کتابی درباره سرگذشتِ ترجمه‌هایش و کتابی با عنوان خاطرات یک مترجم دارد که در آن با بیانی بسیار جذاب از دوران کودکی و زندگی خود سخن گفته است. محمد قاضی گرچه بیش از سی سال از آخر عمر خود را تنها با عینک می‌دید و با سمعک می‌شنید و با صوتک سخن می‌گفت، اما تا واپسین روزهای عمر، از کار و خلاقیت باز نایستاد و بر گنجینه نفیس آفرینش‌های ادبی خویش گوهری دیگر می‌افزود. این استاد مترجم، سرانجام پس از تحمل سال‌ها بیماری، در 24 دی ماه 1376 ش در 84 سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکرش بنا بر وصیت او در زادگاهش مدفون گردید.

در اهواز علیه رژیم تظاهرات شد و ائمه مساجد از حضور برای اقامه نماز خودداری کردند(1356ش)

بنا برگزارش ساواک، شعار «درود بر خمینی» از سوی عده ای ناشناس بر روی دیوار کوچه جنب دادگستری قم نوشته شد که از سوی مأموران شهربانی نسبت به محو آن اقدام گردید(1356ش)

بازار استان زنجان در اعتراض به حادثه 19 دی قم تعطیل بود. (1356ش)

حدود صد برگ اعلامیه در حمایت از امام و علیه رژیم در شهر خمین توزیع گردید.(1356ش)

درگذشت "دکتر احمد تَفَضُّلی" ایران شناس معاصر(1375ش)
استاد احمد تفضّلی در سال 1316 ش در اصفهان به دنیا آمد. او استاد برجسته دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در حوزه زبان‌های باستانی، دارای شهرت جهانی بود. وی به پاس ترجمه کتاب نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه‌ای ایران، به دریافت جایزه کتاب سال 1369 جمهوری اسلامی ایران نائل شد.

دکتر تفضُّلی همچنین به پاس تصحیح انتقادی گزیده‌های زادِسْپِرمْ و ترجمه آن به فرانسه به اخذ جایزه بین‌المللی کتاب در سال 1374 نائل آمد. ایشان همچنین به جهت خدمات به ادبیات فارسی به عنوان زبان علمی جهانی، به عنوان نخستین استاد از قاره آسیا، موفق به دریافت دکترای افتخاری از شورای علمی دانشگاه دولتی سن پترزبورگ فدراسیون روسیه شد. سرانجام این دانشمند برجسته ایرانی در 24 دی ماه 1375 ش در 59 سالگی دار فانی را وداع گفت و رخ در نقاب خاک کشید.

ولادت رسول خاتم، پیامبر اکرم(ص) بنابر قول اهل سُنَّت (سال عام الفیل)
ولادت رسول اکرم را در عام الفیل معادل سال 570 میلادی گفته اند. روز ولادت ایشان 17 ربیع الاول بود . با میلاد پیامبر(ص) حوادث شگرف و تحولات عجیبی در زمین و آسمان پدید آمد. در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که ابلیس در آسمان های هفتگانه رفت و آمد می کرد وقتی عیسی(ع) متولد شد ابلیس از سه آسمان محروم گردید، و در چهار آسمان دیگر آمد و شد داشت و با تولد پیامبر اکرم(ص) از رفت و آمد هفت آسمان محروم و ممنوع گردید و ستارگان آسمان، شیطان را از آسمان می راندند. حوادثی نیز در زمین رخ داد. از جمله آنها به لرزه درآمدن ایوان کسری و فرو ریختن چهارده کنگره آن، خاموش شدن آتشکده فارس، خشک شدن دریاچه ساوه، سرنگون شدن بتها و اتفاقات دیگری که در کتب تاریخ اسلام به تفصیل بیان شده است.

درگذشت احمد بن حنبل، پیشوای مذهب حنبلی‌ها (241 ق)
احمد بن‌حنبل بن‌هلال در ربیع الاول سال 164 ه . ق در بغداد متولد شد. وی از اصحاب امام شافعی بود و هزاران حدیث می‌دانست. عده‌ای از جمله محمد بن اسماعیل بخاری و مسلم بن حجاج نیشابوری از وی اخذ حدیث کردند. از جمله آثار احمد بن حنبل می‌توان کتاب العلل، کتاب التفسیر، کتاب الزهد و کتاب الایمان را نام برد. وی بنیان‌گذار مذهب حنبلیه از مذاهب چهارگانهٔ اهل سنت است. احمد بن حنبل در صبح روز جمعه 12 ربیع‌الاول سال 241 ق در 77 سالگی در بغداد درگذشت. گویند: اُبُهت تشییع جنازهٔ وی چنان بود که در آن روز، 20 هزار تن از نصاری، یهود و مجوس به دین اسلام گرویدند.

تولد عالم و عارف بزرگ "شریعت‌اصفهانی" فقیه برجسته و مرجع کبیر(1266ق)
ملافتح اللَّه بن محمدجواد اصفهانی، معروف به شیخ الشریعهٔ اصفهانی فقیه، اصولی، رجالی، جامع معقول و منقول، حکیم و متکلم بود. او در ابتدا در حوزهٔ علمیهٔ اصفهان به تحصیل مشغول شد و پس از مدتی اقامت در حوزهٔ مشهد، در سال 1295 ق، راهی حوزهٔ عظیم نجف اشرف گردید و در درس حضرات آیات عظام: نصراللَّه مدرس، ملااحمد سبزواری، شیخ محمدتقی هِرَوی، شیخ محمد حسین کاظمینی و میرزا حبیب‌اللَّه رشتی شرکت جُست. شیخ الشریعهٔ اصفهانی از اساتیدِ آیات عظام: صدر، سیدمحمدتقی خوانساری، سیدابوالقاسم خویی، شیخ عبدالکریم حائری، سیدمحمدحسین بروجردی، آقا ضیاءالدین عراقی، سیدشهاب الدین مرعشی نجفی، سیدمحسن طباطبایی حکیم، محمدعلی شاه آبادی، سیدمحمد حجت کوه کمره‌ای و سیدعبدالهادی شیرازی و بسیاری دیگر از علماء و نیز همرزم میرزای شیرازی بود. شیخ الشریعهٔ اصفهانی دارای آثار متعددی می‌باشد که اِصالةُ الصِّحَه و قاعدهٔ لاضَرَر از آن جمله است.

رحلت فقیه، مفسر و محدث بزرگ "سید مهدی قزوینی" (1400 ق)
آیت‌اللّه سید مهدی بن‌سیدحسن قزوینی در محضر شیخ مرتضی انصاری و میرزای شیرازی به فراگیری علوم دینی پرداخت و در 20 سالگی به اجتهاد رسید. سیدمهدی علاوه بر تبحُّری که در فقه، اصول، کلام، تفسیر و حدیث داشت در کمالات نفسانی نیز کم نظیر بود. این عالم بزرگوار علاوه بر تدریس و تألیف، مردمان بسیاری از اهالی حِلّه را به مذهب شیعه دعوت کرد و به هدایت و ارشاد آنان همت گماشت. همچنین کُتبِ آیاتُ المُتِوَسِّمین و المُهَذَّب از جمله آثار اوست. سید مهدی قزوینی پس از فوت، در نجف اشرف مدفون گردید.

مرگ "جورج بِرِکلی" اسقف و فیلسوف ایرلندی (1753م)
جورج بِرِکْلی فیلسوف مشهور ایرلندی در 12 مارس 1685م در ایرلند به دنیا آمد. ارواح، ادراک کننده‌اند و تصورات، ادراک شده. به عبارت دیگر ارواح، فعال، متحرک و ایجاد کننده تصوراتند در حالی که تصورات، جنبه انفعالی و غیر فعال دارند. وی در کتاب خود که به "اصول" معروف است به این نتیجه و درخواست می‌رسد که باید در مطالعات، منزلت اول را برای خداوند قائل شویم. او اعلام داشت که جهان واقعیت، جز در ذهن، وجودندارد و تمام اشیای مادی، تنها وقتی وجود پیدا می‌کنند که ذهنْ آنها را تصور کند. برکلی گذشته از فلسفه، به جغرافیا، باستان‌شناسی و اقتصاد علاقه داشت و در هر یک از این رشته‌ها، تبحر و استادی خویش را به ثبوت رسانیده بود. او مسافرت‌های زیادی انجام داد و در سیر و سیاحت به تدوین آثاری در فلسفه دست زد که نظریه رؤیت، مبادی علم انسان و آب قطران از آن جمله‌اند. جورج برکلی سرانجام در 14 ژانویه 1753م در 68 سالگی درگذشت.

تشکیل کنفرانس "کازابلانکا" در جریان جنگ جهانی دوم (1943م)
کنفرانس کازابلانکا در 14 ژانویه 1943م در کشور مراکش برگزار گردید. این کنفرانس در حالی برگزار گردید که دو کشور نسبت به عملکرد یک‌دیگر اعتراض داشتند. انگلستان از این‌که امریکا اولویت در شکست آلمان را کنار گذاشته است گله‌مند بود و امریکا نیز از عدم حملات وسیع انگلستان علیه ژاپن شاکی بود. در این کنفرانس نقشه حمله به سیسیل از جزایر مهم ایتالیا، بمباران کشورهای جبهه متحد توسط امریکا و دیگر مسایل جنگ مورد بررسی قرار گرفت. هم‌چنین نحوه کمک رسانی و تدارک تجهیزات برای روسیه و نیز نحوه حمله به فرانسه مورد بحث و موافقت قرار گرفت. در پایان این کنفرانس که به مدت ده روز به طول انجامید، نمایندگان کشورهای شرکت کننده اعلامیه مشترکی صادر کردند که به موجب آن متعهد شدند، جنگ را تا تسلیم بدون قید و شرط دولت‌های متحد ادامه دهند. خواسته نهایی متفقین، باعث شد تا برخی کشورها، مسئولیت ادامه جنگ و طولانی شدن آن را متوجه متفقین بدانند. بیش از 2 سال بعد از این کنفرانس، جنگ دوم جهانی با شکست و تسلیم آلمان و ژاپن به پایان رسید.

ترور "ابوایاد" مبارز فلسطینی توسط عوامل سازمان موساد (1991م)
صلاح خَلَف عضو کمیته مرکزی و مسئول امنیتی جنبش فتح، در سال 1933م در شهر یافا به دنیا آمد. وی در سال 1948م هم‌زمان با اولین جنگ اعراب و اسرائیل همراه با خانواده به غزه رفت. ابوایاد تحصیلات خود را در قاهره به پایان برد و پس از آشنایی با یاسر عرفات، همدوش او در چندین عملیات ضدصهیونیستی شرکت کرد. او از ابتدای امر از تشکیل یک سازمان چریکی برای مبارزه خالصانه با اشغال‌گران صهیونیستی در فلسطین جانبداری می‌نمود. پس از جنگ 6 روزه، وی مسئول روابط فتح با دولت‌های عربی شد و توانست حمایت جمال عبدالناصر در مصر و عبدالسلام عارف در عراق را جلب کند.
سرانجام مأموران موساد، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در یک اقدام جنایت‌کارانه ابوایاد را به همراه دو مقام دیگر سازمان آزادی بخش فلسطین در 14 ژانویه 1991م در 58 سالگی در تونس به قتل رساندند. ترور این افراد آن هم با نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشوری مستقل یعنی تونس نشان داد که رژیم صهیونیستی برای حذف مخالفان خود به هیچ قانون بین‌المللی پای‌بند نیست. چند ماه پس از ترور صلاح خَلَف، (ابوایاد) رهبران سازشکار سازمان آزادی‌بخش فلسطین در اکتبر 1991م مذاکرات به اصطلاح صلح را با رژیم اشغال‌گر قدس آغاز کردند و در سال 1993م رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناختند.

درگذشت "سرگئی کورولف" نخستین طراح سفینه های فضایی شوروی (1966م)
سرگئی.پ. کورولُف فضانورد برجسته روسی، در 30 دسامبر 1906م متولد شد. علاقه به سفرهای فضایی و انجام کار و پژوهش‌هایی در این زمینه باعث شد تا کورولف وارد بخش موشک سازی مؤسسه "پیشرفت‌های هوایی" شود و با بروز و ظهور استعدادها و توانایی وی، در سال 1932م توسط دولت شوروی مسئولیت طرح‌های مربوط به راکت‌سازی برعهده‌اش قرار داده شد.

می‌توان گفت که کورولف از این تاریخ در تمام پروژه‌های مربوط به موشک‌های فضاپیما و قاره‌پیما نقشی اساسی داشت و موشک‌هایی که تا آن زمان جزء موشک‌های پیشرفته به حساب می‌آمد مانند اسپوتنیک، وستوک، سایوز و... تحت نظر وی ساخته شد. با این همه با توجه به مسئولیت مهم نظامی و امنیتی وی و نیز جو حاکم بر نظام کمونیستی شوروی، نقش و جایگاه وی تا زمان مرگش پنهان بود. وی سرانجام در 14 ژانویه 1966م در 60 سالگی درگذشت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار