نشست خبری نمایش "محاق" صبح 17 دی ماه با حضور رادمهر کشانی،کارگردان، بهاره مهدوی و الهام زنجانی، بازیگران نمایش و اعضائ گروه نمایشی پژوهش مهر در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل تماشاخانه ایرانشهر، کشانی در این نشست خبری گفت: نگاه مخاطب شناسی ما را به شکل اجرایی رآلیست سوق داده است زیرا معتقدم وقتی مردم در یک اثر با افرادی که روزانه در جامعه می بینند مواجه می شوند، ارتباط بهتری را با نمایش برقرار می کنند.
 
کشانی در معرفی و تشریح چگونگی تولید این اثر، اعلام کرد: گروه تئاتر پژوهش مهر در طول سال ها به دنبال اجرای آثار در ژانرهای مختلف بوده است و با تولید 12 نمایش در هر سال، جزء فعال ترین گروه های نمایشی است. این گروه اززمان تاسیس -سال 1382- تا کنون 75 اثر را به اجرا در آورده است.
 
وی با اشاره به اهمیت مکتب کمدی تئاتر اصفهان، اظهار کرد: این مکتب مخاطب عام را به سمت تئاتر می آورد و ما بر اساس آن می توانیم ذائقه مخاطب را تغییر دهیم و کسانی را که کمتر به دیدن آثار نمایشی می آیند را به تئاتر سوق دهیم. ما در سیستم بازیگری تغییراتی را ایجاد کرده ایم و به صورت علمی تر آن را پی گیری کردیم.
 
کشانی با تشکر از مجید سرسنگی –رئیس تماشاخانه ایرانشهر- شرایط مناسبی را برای اجرای این اثر فراهم کرده است، بیان کرد: مسئله مهم در حوزه نمایش این است که ما باید تئاتر را برای مخاطب تولید کنیم چرا که تئاتر در جاهای مختلف تولید و در قالب جشنواره اجرا می شود که غالباً تک اجرا هستند و مخاطبان تئاتر را در بر می گیرند در حالیکه گروه ها باید با سلایق و فرهنگ های مختلف مردم شهرهای گوناگون آثار را خلق کنند تا تئاتر حرفه ای و مردمی رشد پیدا کند.
 
وی افزود: با سازمانی نگاه کردن به تئاتر، این هنر ارزشمند را سلیقه ای و ارگانی کرده ایم که به فرهنگ تئاتر هم کمکی نمی کند در حالیکه ما با توجه به فرهنگ و سلایق مردم می توانیم مخاطب را جذب کنیم و تئاتر را به صورت حرفه ای تولید کنیم.
 
این کارگردان تئاتر در پاسخ به سوال خبرنگار تماشاخانه ایرانشهر مبنی بر این‌که استفاده از سلایق و فرهنگ مردم دو شهر اصفهان و تهران چقدر در شیوه اجرای نمایش محاق تاثیر گذار بوده است، تشریح کرد: با جشنواره ای کردن تئاتر، سلیقه ای ایجاد شده که تئاتر آرتیستی را بوجود آورده است که منجر به تکنیک هایی شد که از سوی مردم قابل قبول نیست. همچنین اجرای نمایش های فرمالیستی و ابزورب که دورانش در جهان به پایان رسیده است از دیگر نتایج سیستم های جشنواره ای است.
 
وی ادامه داد: همچنین معتقدم وقتی تئاتری جنبه کمیک نداشته باشد مخاطب برای دیدن آن به سالن های نمایشی نمی آید زیرا مردم فکر می کنند برای کسب آرامش خاطر باید آثار خنده دار را تماشا کنند درحالیکه در کمدی حرکت و رفتار مقطعی است ولی شادی های درونی و امید به زندگی که با نمایش در فرد ایجاد می شود، ماندگار است.
 
وی با تاکید براینکه با رونق گرفتن فحاشی در آثار نمایشی سطح فرهنگی جامعه و الگوها تغییر پیدا می کند، اذعان کرد: نمایش "محاق" اثری است که با نشان دادن سختی های یک خانواده، باعث ایجاد نگاه امیدوارانه تر افراد به زندگی می شود. به عقیده من اگر نگاه گروه های نمایشی به این سمت معطوف شود مخاطب به دنبال تئاتر سطحی نمی رود.
 
این هنرمند اصفهانی خاطر نشان کرد: تئاتر بزرگترین حرفه اشتغال زا است و همانطور که می دانید مادر همه هنرها است زیرا تمام افراد را به خود درگیر کرده و برای تمامی افرادی که در حوزه طراحی صحنه و لباس، موسیقی، هنرهای تجسمی و شعر فعالیت می کنند اشتغال زایی می کند.
 
وی اذعان کرد: در زمان حیات زنده یاد رادی -نویسنده اثر- صحبت هایی برای اجرای این نمایش انجام شد و وی در این خصوص دست خطی به من داد ولی از آنجا که به دنبال فراهم شدن شرایط مناسب بودم، اجرای اثر تا سال جاری به تعویق افتاد؛ گرچه در طول تمامی این سال ها دغدغه این اجرا را داشتم و در نهایت بر اساس برنامه ریزی های گروه، نمایشنامه "محاق" برای سال 1392 انتخاب شد.
 
کارگردان نمایش "محاق" درباره ساختار این اثر گفت: این اثر ساختار رآلیستی دارد اما وقتی به عمق دیالوگ های نمایشنامه و قلم زنده یاد رادی نگاه می کنیم می بینیم در پس زندگی ساده این خانواده اتفاقات مهمی شکل می گیرد که به حرفهای یک جامعه اشاره دارد.
 
وی افزود: رادی با نشان دادن این خانواده حرفهای جهانی را بیان کرده است که بیانگر نگاه و جهان بینی این نمایشنامه نویس بزرگ است. نمایش "محاق " که بخشی از نمایشنامه "مرگ در پائیز" رادی است، در حقیقت اولین بار است که به صورت تک اپیزودی اجرا می شود.
 
کشانی که در سال جاری این اثر را در تالار هنر اصفهان روی صحنه برده است، با اشاره به تفاوت های دو اجرای این اثر تصریح کرد: در اجرایی که از محاق در اصفهان داشتیم با توجه به سالن بلک باکس تالار هنر اصفهان، نمایش با نگاه رآلیستی و طراحی و دکوری که به جزئیات پرداخته بود اجرا شد اما در اجرایی که در تماشاخانه ایرانشهر داریم امکان اجرا در قاب صحنه فراهم شد و ما با نگاه دیگری به آن پرداختیم  و از دیالوگ های نمایش که نگاه سمبلیک دارند و طراحی صحنه در این راستا بهره گرفته ایم.
 
وی درباره حمایت هایی که در استان اصفهان از این گروه نمایشی شده است اظهار کرد: در اصفهان همچون بقیه شهر ها نگاه ها کاملاً سازمانی بود و گروه ها کارهایی با محتوای خواسته شده ارگانی تولید می کردند و حتی تماشاگر رایگان داشتند ولی گروه پژوهش مهر هدفی غیر از این داشت به طوریکه برای اولین بار با جذب اسپانسر و حامی مالی تئاتر خصوصی را ایجاد کردیم.
 
کشانی بیان کرد: اجراها در استان اصفهان کوتاه و تا حدکثر 15 اجرا است و از آنجا که سالن نمایشی کم و متقاضی زیادی وجود دارد امکان جذب مخاب از استان های دیگر وجود ندارد در حالیکه در پایتخت تماشاگران نمایش ها از سطح کشور هستند. همچنین متاسفانه عدم توجه به تبلیغات در شهرستان ها از دیگر معضلاتی است که در استان اصفهان با آن روبرو هستیم.
 
وی تاکید کرد: اکثر هنرمندان ما ریشه در شهرستان دارند بنابراین اگر شرایط لازم برای کار آن ها فراهم شود مهاجرت به پایتخت صورت نمی گیرد و بسیاری از مشکلات تهران مثل ترافیک و آلودگی ایجاد نمی شود.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه مرکز هنرهای نمایشی در حال حاضر توجه بسیار خوبی به تئاتر شهرستان دارد تصریح کرد: اگر امکانات به صورت عادلانه بین هنرمندان تقسیم شود بسیاری از مشکلات رفع می شود و افراد در هر شهر به فعالیت هنری می پردازند.
 
الهام زنجانی نیز که به عنوان بازیگر نقش ملوک با این گروه نمایشی همکاری می کند گفت: ملوک نماینده  تمام زن هایی است که جامعه مرد سالاری روی آن ها فشار آورده و باعث شده ظلمی را در دوران مختلف متحمل شوند. تنها تفاوت ملوک با دیگر زن ها این است که می خواهد مبارزه کند و با سنت شکنی با مرد سالاری مبارزه کند.
 
بهاره مهدوی بازیگر نقش گل خانم این اثر در معرفی نقشش بیان کرد: گل خانم نقش پیرزنی است که سختی های زیادی را متحمل شده و به زاویه دیدی رسیده که با نوع نگرش دخترش که نسل بعد از او است، متفاوت است. او درد های دخترش را درک می کند ولی چون نوع تفکرش به گونه دیگری است فکر می کند بهترین راه پذیرفتن شرایط حاک است.
 
گفتنی است، نمایش "محاق" هر شب ساعت 19 در سالن استاد ناظر زاده کرمانی روی صحنه می‌رود.
 
علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر و دریافت بلیت این نمایش می‌توانند با مراجعه به سایت تماشاخانه ایرانشهر به نشانی www.tamashakhaneh.ir/ticket و یا رزرو تلفنی با شماره های 88814115، 88814116، 09352626100 تماس حاصل فرمایند.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.