نخبه جوان استان چهارمحال و بختیاری، موفق به طراحی و ساخت دستگاه هوشمند مدیریت سامانه آبیاری تحت فشار زمین های کشاورزی و گلخانه ای شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

اسماعیل حیدری؛ نخبه جوان استان چهارمحال و بختیاری، دستگاه هوشمند مدیریت سامانه آبیاری تحت فشار زمین های کشاورزی و گلخانه ای ساخت.

این مخترع و نخبه جوان گفت: با استفاده از این دستگاه 60 تا 70 درصد، مصرف آب زمین های کشاورزی و گلخانه ای کاهش می یابد.

اسماعیل حیدری افزود: در این دستگاه به دلیل معایب حسگرهای رطوبتی، اعم از هزینه بالا و زنگ زدگی، از سنسورهای استیل استفاده شده است.

وی، استفاده از سلول های خورشیدی برای تأمین انرژی مورد نیاز دستگاه و تعیین دوره آبیاری در هنگام شب را از ویژگی های دستگاه اختراعی اش بیان کرد.

حیدری، با بیان اینکه سامانه هوشمند آبیاری تحت فشار مزارع با اندازه‌گیری و کنترل میزان رطوبت خاک توسط حسگرهای هوشمند برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آب در کشاورزی طراحی و ساخته شده است، خاطر نشان کرد: این سامانه در شرایط خشکسالی از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند.

عنایت اله توکلی؛ رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان چهارمحال و بختیاری گفت: این جوان برای ساخت دستگاه هوشمند مدیریت سیستم های آبیاری تحت فشار، به مدت یکسال افزون بر 10 میلیون ریال هزینه کرده است.

دستگاه هوشمند مدیریت سیستم های آبیاری تحت فشار که امسال در سازمان ثبت اختراعات و مالکیت های معنوی هم به ثبت رسیده، در جشنواره ملی حرکت برگزیده شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.