نبيل فهمي وزير امور خارجه مصر روز دوشنبه گفت تروريسم در مصر جايي ندارد و افزود مداخله هر کشوري در امور مصر، غيرقابل قبول است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آلمان، فهمي در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با "رمطان العمامره" همتاي الجزايري خود در مقر وزارت امور خارجه الجزاير گفت:" تلقي کردن گروه اخوان المسلمين به عنوان سازماني تروريستي تصميمي است که مصر اتخاذ کرده و آن را به اطلاع کشورهاي عربي و غيرعربي رسانده است. "

وي افزود: "انتظار اين است که به تعهدات و توافقنامه هاي امضا شده در زمينه مبارزه با تروريسم احترام گذاشته شود. "

فهمي تاکيد کرد: اين تصميم (تروريستي ناميدن اخوان المسلمين) با اراده آزاد مصر و در راستاي اجراي قوانين مصر اتخاذ شده است... آينده مصر ايجاب مي کند به قانون و امنيت احترام گذاشته شود. 

فهمي افزود:" جناح اسلام گرا در مصر به گروه اخوان المسلمين منحصر نمي شود و تاکيد کرد «تروريسم در آينده مصر جايي ندارد".

وي افزود:" ملت مصر مي خواهد در تعيين آينده خود مشارکت کند و نيروهاي مسلح مصر براي پشتيباني از خواسته هاي مردم مصر مداخله کردند. 

فهمي ادامه داد:" موضع قطر در خصوص اوضاع مصر در مسيري نادرست قرار دارد و بيانيه اخير وزارت امور خارجه قطر، اقدامي بي سابقه و از نظر شکل و محتوا غيرقابل قبول و پر از اشتباه و تخلف است." 
فهمي تاکيد کرد: مداخله هر کشوري در امور مصر غيرقابل قبول است و ناديده گرفته نخواهد شد.
 
وزير امور خارجه مصر همچنين تعليق عضويت مصر در اتحاديه آفريقا را تصميمي نادرست توصيف کرد که در آن شرايط ويژه مصر لحاظ نشده است. وي از شوراي امنيت و صلح اتحاديه آفريقا خواست هرچه سريع‌تر در تصميم خود در اين باره بازنگري کند. 

فهمي همچنين مسئله رودخانه نيل را مسئله اي راهبردي توصيف کرد که با دقت زياد به آن رسيدگي مي شود. وي تاکيد کرد از حقوق مصر در رود نيل چشم پوشي نمي کنيم ولي به منافع ديگر طرفها احترام مي گذاريم. 

"نبيل فهمي" از توافق نظر مصر و الجزاير درباره بحران سوريه خبر داد و تاکيد کرد اولويت در اين کشور، آغاز روندي سياسي با شرکت همه طرفها به منظور دستيابي به راه حلي است که يکپارچگي سوريه را حفظ کند. 

وزير امور خارجه مصر درباره سفرش به الجزاير نيز گفت:" هرچند اين سفر به اوضاع داخلي مصر ارتباطي نداشت ولي فرصتي فراهم کرد که او تحولات مصر را براي مسئولان الجزايري تشريح کند." 

فهمي درخواست وام از الجزاير را در اين سفر تکذيب کرد و گفت با مسئولان اين کشور درباره تقويت همکاري دوجانبه در زمينه هاي مختلف رايزني کرده است. 

وي افزود:" پيام عدلي منصور رئيس جمهور موقت مصر را درباره همکاري دوجانبه و مسائل مورد علاقه دوکشور مانند اوضاع در سوريه و فلسطين و اصلاح اتحاديه عرب را به "عبدالعزيز بوتفليقه"رئيس جمهور الجزاير منتقل کرده است. "

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار