معاون آموزشی دانشگاه مفید قم گفت:فقیهان و مجتهدان، حافظان امین و صالح شریعت هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام سعید رهایی،  با اشاره به بیش از 5 سال تلاش علمی نخبگان حوزه و این مرجع عالی قدر گفت:این اثر گرانقدر مطابق با نظرات و فتاوای حضرت آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی مشتمل بر مباحث مهم حقوقی و فقهی است.

معاون آموزشی دانشگاه مفید قم افزود:در این کتاب، مباحثی چون دادرسی اسلامی، دادرسی کیفری، ادله اثبات دعوا، کلیات حقوق جزای اسلامی و حدود مورد ارزیابی فقهی و حقوقی قرار گرفته و نکات ظریفی مطابق با احکام اسلامی استخراج شده است.

وی با بیان برخی از محورهای مهم حقوقی در این کتاب تصریح کرد:همچنین در این اثر بحث در حوزه قضاء خارج از محدوده تشیع، توجه به عهدنامه های بین المللی و قوانین مربوط به حقوق بشر نیز گنجانده شده که در حوزه فقهی برگرفته از فقه جواهری تدوین شده است.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه مفید خاطرنشان کرد:این کتاب می تواند برای پژوهشگران حوزه و دانشگاه منبعی مهم در تحقیقات باشد البته گروه فقه در ادامه تلاش های علمی به زودی کتاب جرم شناسی و مبانی حقوق کیفری را تدوین خواهد کرد.

وی اهمیت مبانی فقهی در امور قضایی را مورد تاکید قرار داد و گفت:دین نقش مهمی در سعادت بشر دارد و شریعت بخش مهم و جدایی ناپذیر از دین و بیانگر حقوق و تکالیف اشخاص و میزان سنجش اعمال و تضمین کننده اجرای آن می باشد.

حجت الاسلام رهایی همچنین پیرامون جایگاه فقاهت در حفظ شریعت اظهار داشت:شریعت اسلام به عنوان شریعتی جامع پس از عصر حضور معصومان در آئینه فقاهت تجلی یافت و فقیهان با تکیه بر اجتهاد و استنباط خردمندانه احکام از منابع اصیل و ارزنده شریعت، حافظان امین این شریعت بوده و میراثی گرانقدر به یادگار نهاده اند.

وی ادامه داد:آیت الله موسوی اردبیلی در کنار اشتغال به تحقیق و تدریس علوم اهل بیت(ع) سالیان متمادی ریاست شورای عالی قضایی را بر عهده داشته و با درک نیاز به پژوهش در حوزه فقه دادرسی و کیفری به تحقیق تفصیلی و تدریس مباحث قضایی و حقوق جزای اسلام پرداخته اند./س

برچسب ها: قم ، فقیهه ، مجتهد ، حافظ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.