گری سیک" عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به واقعیت‌هایی که کمتر درباره توافقنامه موقت هسته‌ای ایران و ۱+۵ به آنها پرداخته شده است، مخالفان این توافقنامه را مورد انتقاد قرار داد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل  از پایگاه اینترنتی دیلی‌ژورنالیست، "گری سیک"، استاد دانشگاه کلمبیا و عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دوره دولت‌های فورد، کارتر و ریگان، در  یادداشتی که در پایگاه اینترنتی دیلی‌ژورنالیست منتشر شد، نوشت: در گزارش‌ها و تفسیرهایی که درباره توافق هسته‌ای با ایران منتشر شده است، برخی واقعیت‌های کوچک وجود دارند که ممکن است متوجه آنها نشده باشید: 

1- "فرانسوا اولاند"، رئیس‌جمهور فرانسه، که پس از سنگ اندازی  در توافق هسته ای ایران به اسراییل سفر کرد و در آنجا مانند قهرمانی مورد استقبال قرار گرفت، دیگر نمی‌تواند مدال قهرمانی را به گردن خود بیاندازد. 

2- 5عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل همان کشورهایی هستند که قطعنامه‌های شورای امنیت را امضاء کرده‌اند و بر حق ایران برای داشتن حق غنی سازی تأکید کرده اند.

3- با توجه به اینکه سال گذشته نتانیاهو تصویر یک بمب را نشان داد که ایران در حال نزدیک شدن به ساخت بمب هسته‌ای است، اگر این ادعای وی درست بوده باشد پس نیازی به توافقنامه ژنو نبود و این توافق یک "اشتباه تاریخی" بود.

 4- نتانیاهو از سال 1992 تکرار می‌کند ایران می‌تواند در5 سال آینده به بمب هسته‌ای دست یابي پيدا كند و وی از همان زمان این سخنان را تکرار می‌کند. این اشتباه نتانیاهو در دو دهه گذشته تکرار شده است.

5- اگر با دقت به ادعاهای مخالفان توجه کنيد، متوجه می‌شوید که آنها تمام اعتراضات خود را بر بناي این سوءظن مطرح می‌کنند که ایران از تعهداتش تخطی کرده و آمریکا تسلیم این امر خواهد شد. آیا آنها جایگزین دیگری ندارند؟ ناله و شکایت کردن یک "سیاست درست" نیست.

6- از زمان انتخابات اخیر ایران حتی یک کلمه نیز از زبان دوست قدیمی‌مان احمدی‌نژاد نشنیده‌ایم. چندین سیاستمدار آمریکایی که بر مناقشه در خاورمیانه دامن مي زدند، گفته‌اند که دلشان برای اوتنگ شده. اما من دلم برای او تنگ نشده است.

7- سپاه پاسداران نیز هیچ مخالفتی با توافق ژنو ندارد.

8- آیا تاكنون فكر كرده‌ايد بسیاری از افرادی که با توافقنامه هسته‌ای مخالفت کرده‌اند همان‌هایی هستند که فکر می‌کردند حمله به عراق ایده‌ای هوشمندانه و جذاب است؟ ازنظر آنها جنگ چيز خوبيست اما گفتگو ها بد هستند.

9- به ادعای برخی، ایران چنان مصمم به ساخت بمب هسته‌ای است که تمام انواع این نوع تسلیحات را تحت هر شرایطی رد می‌کند، تولید اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش می‌دهد و به بزرگترین گروه از بازرسان آژانس، اجازه زير نظر داشتن فعاليت‌ها يش را مي‌دهد. این ادعا بسی جای تأمل دارد!

10- ایران می‌توانسته در 7 سال گذشته بمب هسته‌ای بسازد اما این کار را نکرده است. در نظر برخی افراد، این موضوع به معنای  گمراه بودن ایران است!


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار