معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: پیشنه ساخت ابزارآلات فلزی دالاهو به هزاره‌های پیشین برمی‌گردد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

نصرت اله سپهر گفت : چاقو سازی و ساخت ابزار آلات فلزی در استان کرمانشاه به ویژه شهرستان دالاهو صنعتی است با پیشینه کهن به بلندای تاریخ که بیش از سه هزار سال قدمت دارد.

وی افزود: صنعت آهنگری، چاقو سازی و ساخت ابزار آلات فلزی از جمله صنایع دستی کهن استان کرمانشاه است که در برخی شهرهای استان از رونق خوبی برخوردار بوده وصنعتگران و هنرمندان بسیاری در این رشته مشغول فعالیت و تولید محصول می باشند.

سپهر ادامه داد : به جرات می توان گفت شهر دالاهو در استان کرمانشاه از مهمترین مناطق ساخت چاقو و ابزار  آلات فلزی در کشور بوده که حتی شهرت جهانی دارد. مواد اولیه در ساخت این محصولات آهن،برنج،شاخ گوزن، شاخ گاومیش، استخوان و گاها از فیبرهای پلاستیکی هم استفاده می کنند و این محصولات دارای برند خاصی هستند.

وی اضافه کرد: به دلیل مکانیزه شدن جوامع امروزی،آهنگری سنتی و چاقو سازی و ساخت ابزارهای فلزی نسبت به گذشته دور در مقطعی از زمان کم رونق شده بود و خوشبختانه طی سالهای اخیر معاونت صنایع دستی استان کرمانشاه با شناسایی صنعتگران و هنرمندان این رشته و صدور مجوزهای سه گانه تولیدی نظیر کارت شناسایی،پروانه تولیدی،بیمه هنرمندان و همچنین ساخت بازارچه های صنایع دستی در ابتدای شهر دالاهو و اعطای تسهیلات ارزان قیمت و اعزام هنرمندان و صنعتگران به نمایشگاههای  داخلی و خارجی این صنعت به مانند گذشته رونق و حیات دوباره پیدا کرده و در حال حاضر بیش از 400 نفر در استان به تولید اینگونه محصولات مشغول هستند/س

برچسب ها: ابزار ، ساخت ، دالاهو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.