رئيس کل بانک مرکزي:

ثبات در "بازار ارز" طی روزهای آینده / نقشه راه "بانک مرکزي" تدوين شد

بانک مرکزي شب گذشته جلسه اي در خصوص تعيين تکليف روش تسهيل منابع و تعيين مالي مسکن مهر داشت که در اين رابطه جلسه شب گذشته منجر به بررسي روش هاي سالم براي مسکن مهر شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ولي‌الله سيف رئيس کل بانک مرکزي در حاشيه سومين همايش بانکداري الکترونيک و نظام‌هاي پرداخت در جمع خبرنگاران گفت: جلسه شب گذشته مربوط به تعيين تکليف روش تأمين مالي مسکن مهر بود که در اين جلسه روش سالم تأمين منابع مالي مورد نياز مسکن مهر مورد بررسي قرار گرفت ضمن آنکه روش سالم تأمين منابع مالي مسکن مهر يکي از مصوبات در دستور کار شوراي پول و اعتبار است. 

رئيس کل بانک مرکزي تصريح کرد: اصلاح روش تأمين مالي مسکن مهر به معني آن است که به هيچ عنوان از پول پرقدرت بانک مرکزي در رابطه با تأمين منابع مسکن مهر استفاده نشود.

وي در رابطه با سوء‌تفاهم ايجاد شده در مورد بحث مشارکت بانک‌ها در بنگاه‌هاي توليدي گفت: برداشت غلطي از اين موضوع شده اين مصوبه به معني بنگاه‌داري توسط بانک‌ها نيست. بلکه بحث آزادسازي دارايي‌ها است که از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

رئيس کل بانک مرکزي تصريح کرد: ضوابط و مقررات مربوطه در بخش توليد در گذشته به گونه‌اي بوده که بانک‌ها به سمت بنگاه‌داري رفته در حالي که منظور از مصوبه اخير در بخش توليد است و اگر بانک‌ها از حدود تعيين شده در اين مصوبه تجاوز کنند قطعا با آنها برخورد مي‌شود.

**20 ميليارد تراکنش در سال/ نقشه راه بانک مرکزي تدوين شد

براساس آمار بانک مرکزي طي يک سال 20 ميليارد تراکنش در نظام بانکي انجام شده است.

 سيف گفت: حجم تراکنش‌هاي بانکي به صورت بي‌سابقه‌اي در حال افزايش است و نظام بانکي پيگير مديريت تراکنش‌ها براساس افزايش توسعه خدمات بانکداري الکترونيک است.

وي تصريح کرد: رونق و گسترش بانکداري الکترونيک نيازمند گسترش زيرساخت‌هاي الکترونيک در بحث ارائه خدمات الکترونيکي بانکي است که پيش بيني مي‌‌شود بخش عمده فعاليت‌هاي بانکي از اين پس از طريق خدمات بانکداري انجام شود.

وي با بيان اينکه طبق برآورد بانک مرکزي ميزان تراکنش‌هاي انجام شده بالغ بر 20 ميليارد تراکنش در شبکه‌هاي برخط بانکي است، گفت: برخي از اين تراکنش‌ها مربوط به خدماتي مي‌باشد که ارزش افزوده چنداني ندارد به همين علت خدمات شاپرک و ساير خدمات مربوط مانند پيام‌رساني الکترونيکي عملياتي شده است.

** ثبات در بازار ارز بيشتر مي شود

رئيس کل بانک مرکزي در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: ثبات در بازار ارز بيشتر مي شود.

بازار ارز طي روزهاي آينده روند باثبات بيشتري برخود خواهد ديد به گونه اي که حتي ما شاهد سيرنزولي قيمت ارز در بازار آزاد خواهيم بود.

ولي الله سيف رئيس کل بانک مرکزي گفت: طي ماه هاي اخير بازار ارز روند باثبات مناسبي را داشته و اين روند طبق پيش بيني ها و برآورد انجام شده تقريبا تداوم خواهد داشت به گونه اي که تداوم اين روند در آينده منجر به سير نزولي بيشتر نرخ ارز در بازار آزاد مي شود.

وي افزود: برنامه بانک مرکزي نظارت بيشتر بر بازار ارز به منظور کنترل نوسانات است اگرچه طي ماه هاي اخير نوسان دربازار ارز بسيار ناچيز بوده است.

کارخانه‌داری بانکها ممنوع است

ولی الله سیف همچنین امروز در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی بانک مرکزی ایران در جمع خبرنگاران در مورد مصوبه اخیر بانک مرکزی مبنی بر آزادسازی کارخانه داری بانک‌ها گفت: بانک مرکزی از ابتدا محدودیت‌های زیادی در مورد فعالیت‌ها و سهامداری بانک‌ها در بخش شرکت‌داری قائل بوده و هست.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که سوء تفاهمی در مورد بخشنامه صادره اخیر بانک مرکزی صورت گرفته است، تصریح کرد: عنوان شده که با این بخشنامه، بانک مرکزی دست بانکها را در شرکت داری باز گذاشته است اما چنین چیزی نیست.

وی افزود: در مقطعی عنوان شد که مصوبه مجمع عمومی بانک‌ها دست بانک‌ها را برای شرکت داری باز گذاشته است اما اصولاً مجمع عمومی بانک‌ها چنین مسئولیتی را ندارد و بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به روشنی و شفافیت کارخانه داری و شرکت‌داری بانک‌ها ممنوع است.

سیف ادامه داد: لذا هیچ تغییری در مصوبات و تصمیمات بانک مرکزی در راستای ممنوعیت شرکت‌داری، بنگاه داری و کارخانه داری بانک‌ها عوض نشده و بانک‌ها همچنان منابع خود را در جهت واحدهای تولیدی هدایت می کنند.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که اما بانک‌ها به سمت شرکت داری سوق پیدا کرده اند؟ تصریح کرد: بانک مرکزی ضوابط و نسبت‌هایی دارد که بانک ها ملزم به رعایت آنها هستند و اگر بانکی از این نسبت‌ها و ضوابط تجاوز کند و آنها را رعایت نکند، مورد برخورد قرار می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه پرونده های بانک‌های متخلف در این راستا به هیات انتظامی ارجاع می شود و حتی پرونده هایی در این زمینه در دست بررسی است، تاکید کرد: این اتفاق افتاده و پرونده ها بررسی می شود.



انتهاي پيام/
برچسب ها: سیف ، وام ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار