خبرنگار پرس تی وی گفت:نخستین حمله ی پهپاد آمریکایی در خاک افغانستان در سال دوهزار و چهارده، در یک مقطع زمانی پرتنشی رخ داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی ؛ بر اثر حمله ی یک فروند پهپاد آمریکایی در افغانستان دست کم نه نفر در شرق این کشور کشته شدند.
شاهدان محلی می گویند این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، خودرویی را در استان ننگرهار هدف قرار داد. آمریکا اخیرا حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود را در افغانستان افزایش داده است. آمریکا اعلام کرد در این حملات اقدام به هدف قرار دادن شبه نظامیان می کند اما این درحالی است که گزارش های میدانی نشان می دهد بسیاری از غیرنظامیان در این حملات جان خود را از داده اند.کابل این حملات را نقض حاکمیت ملی افغانستان تلقی می کند.
پرس تی وی پس از این مقدمه با فائز خورشید خبرنگار خود در کابل گفتگویی زنده انجام داد.
فائز خورشید گفت: این حمله در روستایی در نزدیک مرز پاکستان رخ داد. مقامات افغان به ما گفتند که نه نفر بر اثر این حمله جان باختند. حمله زمانی زمانی رخ داد که این افراد سوار خودرو بودند. به گفته ی مقامات افغانستان کلیه ی این افراد شبه نظامیان طالبان بودند. این نخستین حمله ی پهپاد های آمریکایی در سال دوهزار و چهارده در افغانستان است. سال گذشته صدها مورد از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در افغانستان را شاهد بودیم که بیشتر آنها در شرق افغانستان رخ دادند. در سال دوهزار وسیزده فقط در استان نورستان بیش ازپنجاه مورد حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی رخ داد، قربانیان این حملات هم غیرنظامیان و هم شبه نظامیان طالبان بودند. هر زمان که چنین حملاتی رخ می دهد مقامات افغان به شدت خشمگین می شوند چون حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان و سایر مقامات دولت این کشور معتقدند که این حملات مغایر با حاکمیت ملی آنها است و تنها نتیجه ی آن ایجاد ترس و وحشت در میان مردم افغانستان است. این درحالی است که ارتش آمریکا چنین اعتقادی ندارد. مقامات ارتش آمریکا می گویند حملات پهپادها بهترین گزینه ی پیش روی آنها برای مقابله با شبه نظامیان طالبان است. اکنون که اکثر نظامیان آمریکایی در حال ترک کردن افغانستان هستند، بسیاری در این کشور معتقدند که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند، از این رو پیش بینی می شود حملات این هواپیماها در ماههای آینده ادامه داشته باشد.
خبرنگار پرس تی وی افزود: این حمله در یک مقطع زمانی حساس و پر تنشی رخ داده است، تنش بین کابل و واشنگتن درحال افزایش یافتن است چون حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان از امضا کردن توافقنامه ی امنیتی دوجانبه با آمریکا خودداری کرده است و شرط اصلی او هم پایان دادن فوری به حملات شبانه ی آمریکا به خانه های افغان ها است که البته تاکنون محقق و عملی نشده است. دولت افغانستان تحت فشار شدید افکار عمومی مردم افغانستان قرار دارد تا آمریکا و همپیمانانش را وادار به متوقف کردن چنین حملاتی بکند. مردم شرق وجنوب افغانستان بیش از دیگر مناطق افغانستان از این حملات رنج می برند، البته علت دیگر درد و رنج مردم این مناطق به حملات هر روزه ی شبه نظامیان طالبان هم مربوط می شود که دولت افغانستان هیچ اقدام جدی برای مقابله با آنها صورت نداده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار