برای اولین بار در کشور، محققان دانشگاه شهرکرد موفق شدند با استفاده از تکنیک « فلوتینگ ( floating ) » یا کشت « شناور در آب »، کاهو پرورش دهند.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد گفت: یکی از روش های جدید در کشت گیاهان، استفاده از بستر « فلوتینگ ( floating  ) » یا کشت « شناور در آب » است که در این روش، گیاه روی هیچ بستر کشتی قرار نمی گیرد، بلکه فقط در آب شناور است.

دکتر رحیم برزگر افزود: در این تکنیک، گیاه در کلیه مراحل کشت و رشد، درون آب شناور است و از یک محلول حاوی تركيبات متعادل تمامی عناصر مورد نیاز غذایی برای تغذیه و رشد گیاه استفاده می شود.

وی گفت: در روش فلوتینگ ( floating ) از یک قطعه یونلیت با ایجاد سوراخ هایی استفاده می شود که بذرها در قطعات ابر و اسفنج کشت و جهت جوانه زنی و رشد، درون محلول قرار داده می شود.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد از جمله مزایای کشت فلوتینگ ( floating ) یا شناور در آب را، سرعت رشد گیاه، کاهش طول دوره کشت به نصف، تولید محصول با کیفیت برتر، نياز به نيروي کار کمتر، عدم وجود کودهای شیمیایی مضر، عدم وجود بیماری های خاکزی، عدم آلودگی های محیطی و خاکی، و کاهش قابل ملاحظه مصرف آب بیان کرد.

دکتر برزگر تأکید کرد: این روش برای اولین بار در کشور، در دانشگاه شهرکرد انجام شده است.

وی گفت علاوه بر کاهو، کشت کلم نیز در دانشگاه شهرکرد به روش فلوتینگ ( floating ) یا کشت شناور در آب انجام می شود.

دانشگاه شهرکرد در کیلومتر 2 جاده شهرکرد ( مرکز استان چهارمحال و بختیاری ) به سامان، در ابتدای بلوار رهبر قرار دارد.

این دانشگاه، در غرب مرکز استان چهارمحال و بختیاری ( شهرکرد ) واقع شده و در حال حاضر، نزدیک به 6 هزار دانشجو در 119 رشته تحصیلی در مقاطع مختلف و 5 پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۲:۵۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
با سلام. لطفا ترکیبات محلولی را که باید به آب اضافه کنیم و میزان آن را بفرمایید یا اینکه از کجا میتوان تهیه کرد