کشت گلخانه ای تاثیر بسزایی در افزایش تولید محصولات کشاورزی ایفا می کند و این امر در حالی است که تکنولوژی تولید محصولات گلخانه‌ای و توسعه واحدهای کشت‌ گلخانه‌ای به افزایش بهره ‌وری، رشد اقتصادی در محصولات کشاورزی، خوداتکایی و ایجاد اشتغال پایدار می انجامد و راهبردی برای ارزآوری و تولید ثروت در بخش کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتکو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت: استفاده از کشت گلخانه ای با توجه به افزایش بی‌رویه جمعیت شهرها و روستاها و همچنین نیاز به غذای سالم غیرقابل انکار بوده و بازده تولید محصولات در این روش 15 برابر فضای آزاد است.

مسعود محمدیان افزود: توسعه کشت گلخانه ای در استان، فرصتی مناسب برای تولید محصولات کشاورزی و توسعه صادرات به سمت بازارهای هدف قلمداد می شود.

وی تشریح کرد: این نوع کشت علاوه بر اینکه موجب افزایش درآمد کشاورزان منطقه می شود، نقش مهمی در افزایش اشتغالزایی، ارتقاء کمیت و کیفیت محصولات و ترسیم چشم انداز روشن برای توسعه تولیدات کشاورزی استان و اقتصاد منطقه ایفاء می کند.

محمدیان ادامه داد: استفاده از کشت گلخانه با توجه به افزایش بی‌رویه جمعیت شهرها و روستاها و همچنین نیاز به غذای سالم غیرقابل انکار بوده و بازده تولید محصولات در این روش 15 برابر فضای آزاد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به معایب کشت گلخانه ای یادآور شد: در این نوع کشت هزینه اولیه احداث گلخانه زیاد است و از سویی برخلاف کشت در هوای آزاد که با مراقبت کمتر می توان به سود فراوانی دست یافت در کشت گلخانه ای حتی لحظه ای غفلت می تواند خسارت جبران پذیری به محصول وارد کند.

محمدیان تاکید کرد: ۵۶هکتار در آذربایجان شرقی برای تولید محصولات گلخانه ای اختصاص یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزایش حداقل ۱۰ برابری تولید محصول در فضای گلخانه‌ای در مقایسه با تولید آن در مزرعه را از جمله مزایای تولید به این شیوه ذکر کرد و گفت: فضای گلخانه‌ای به صورت کنترل شده بوده و با مدیریت دقیق می‌توان با تولید محصول سالم و عاری از مواد آلوده‌کننده علاوه بر دستیابی به محصول کیفی به بهره‌وری مصرف آب نیز دست یافت.

ایوب ایرانی فام اظهار داشت: در کشاورزی سنتی آب با کمترین بازده به محصول تبدیل شده و باعث می شود هر ساله کشاورزانی که زمین و آب کمتری در دسترس دارند، کشاورزی را رها کنند در حالی که درکشت گلخانه ای یک کشاورز می تواند با استفاده از زمین و آب کم، محصولات کشاورزی با کیفیت بالا و سودآوری مناسب را تولید کند.

وی به استفاده بهینه از آب در روش کشت گلخانه ای اشاره کرد و یادآور شد: در این روش با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای در مصرف آب صرفه جویی شده از سویی سبب افزایش بهره وری آب مصرفی و تا حدودی کاهش تبخیر و ممانعت از رشد علف های هرز می شود.

ایرانی فام افزود: قیمت محصولات گلخانه ای نوبرانه در بازار باعث درآمد بیشتر تولیدکنندگان شده و توسعه کشاورزی و اقتصادی را در این استان به دنبال دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: این کشت در واقع به معنای جدا شدن از محیط آزاد کشت بوده و در این روش تمام شرایط لازم از قبیل خاک، رطوبت، دما، آب، هوا و خاک به صورت مصنوعی برای رشد گیاه فراهم می شود.

ایرانی فام ادامه داد: پرداخت هزینه مربوط به تأمین انرژی گلخانه، بدهکاری به بانک برای راه اندازی گلخانه ها و گرانی بیش از حد بذر و کود از عمده ترین مشکلات استان در زمینه توسعه گلخانه است.

وی با بیان اینکه کشت گلخانه ای مشکل بیکاری و کم درآمدی جوانان و فارغ‌التحصیلان کشاورزی را برطرف خواهد کرد، می گوید: به منظور توسعه و احداث گلخانه در استان باید مسئولان تسهیلات بیشتری را در اختیار گلخانه داران قرار دهند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: محصولات حاصل شده از کشت گلخانه ای به علت کنترل عوامل موثر در تولید دارای کیفیّت بالاتری بوده و امکان صادرات به خارج از کشور را فراهم ساخته و می توانیم این تولیدات را تاثیرگذار در افزایش صادرات غیرنفتی بدانیم.

سعداله اسکندری افزود: میزان عملکرد در کشت گلخانه ای نسبت به کشت روباز بیشتر است در نتیجه کشاورزانی که دارای اراضی کوچک و مقدار محدودی از آب، درآمد کافی و مناسبی دارند.

وی یادآور شد: بهره برداران در سطوح اراضی کوچک با اجرایی نمودن این سیستم از کشت و تولید درآمد بالایی به دست می آورند.

اسکندری از کنترل شرایط جوبی در کشت گلخانه ای گفت و تاکید کرد: کشت های گلخانه ای اجازه کنترل شرایط جوّی را مطابق با نیاز محصول مقدور می سازد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره ای به تولیدات گلخانه ای استان اظهار داشت: سبزی و صیفی، گل های زینتی، گلدانی و گیاهان فضای باز از جمله محصولات گلخانه ای استان شناخته شده اند.

وی افزود: نیاز به مراقبت دایمی برخلاف کشت در هوای آزاد که با مراقبت کمتر می توان به سود قابل توجهی دست یافت در کشت گلخانه ای حتی لحظه ای غفلت می تواند خسارت جبران ناپذیری وارد کند.

اسکندری خاطرنشان کرد: توسعه کشت گلخانه ای تاثیر بسزایی در ارتقاء تولید محصولات و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی ایفا کرده و به عنوان یکی از بهترین راهکارها در توسعه اشتغال پایدار شناخته شده است.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگارن یادآور شد: سالانه ۹٫۵ هکتار به فضای تولید گلخانه‌ای محصولات کشاورزی استان افزوده می‌شود.

منوچهر اتحاد با معرفی شهرستان های برتر استان در تولید محصولات گلخانه ای اظهار داشت: تبریز، شبستر و اُسکو از توانمندترین شهرستان های آذربایجان شرقی در تولید محصولات گلخانه ای هستند.

وی از صرفه جویی در آب در گلخانه های تولیدی گفت و تاکید کرد: با روش آبیاری تحت فشار در گلخانه، صرفه جویی در مصرف آب نیز عینیّت می یابد.

اتحاد افزود: با راه اندازی مجتمع های گلخانه ای استان ۱۲۰ هکتار به تولید محصولات گلخانه ای اختصاص خواهد یافت.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار در گلخانه‌ها علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب با بهره‌گیری از سیستم آبیاری قطره‌ای، افزایش بهره‌وری آب مصرفی و تا حدودی کاهش تبخیر و ممانعت از رشد علف‌های هرز نیز حاصل می‌شود.

اتحاد تاکید کرد: برای گسترش صنعت تولید گل در استان‌، پایانه ‌های صادرات گل و گیاه، مجتمع ‌ها و دهکده‌ های گل و گیاه ایجاد شود، گفت: ایجاد پایانه صادرات گل و گیاه در آذربایجان شرقی به گسترش صنعت گل و گیاه کمک کرده و ضمن بازاریابی برای این محصولات، در رشد و توسعه آن نقش اساسی ایفا می کند.

وی اظهار داشت: تولید ۱۴۵۰۰ تن سبزی و صیفی و ۱۰ میلیون شاخه گل بریده در آذربایجان شرقی با حماسه ای اقتصادی دور از انتظار نخواهد بود.

براساس این گزارش در این نوع کشت می توان به آینده و افزایش تولیدات کشاورزی امیدوار بود چرا که بهره گیری از این روش سبب می شود میزان عملکرد در کشت گلخانه ای نسبت به کشت روباز بیشتر شود./س

برچسب ها: صادرات ، کشت ، گلخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.