به منظور تقويت روابط دوجانبه بين دو کشور همسايه ايران و ترکيه رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در اواخر ماه جاري ميلادي از تهران و حسن روحاني رئيس جمهور ايران در طول ماههاي آينده از ترکيه ديدن خواهند کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا؛ اين خبر بعد از ملاقات دو ساعته داود احمد اوغلو وزير خارجه ترکيه و محمد جواد ظريف همتاي ايراني او در پشت درهاي بسته و در جريان کنفرانس خبري بعد از آن  در استانبول اعلام شد.

رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه پيش از ملاقات ظريف با داود اوغلو با وزير خارجه ايران ملاقات کرد و دو طرف در اين ملاقات مناسبات دوجانبه و جديدترين تحولات منطقه را بررسي کردند.

ظريف و داود اوغلو اعلام کردند آنکارا و تهران مي خواهند حجم تجارت دوجانبه را تا آخر سال 2015 به 30 ميليارد دلار امريکا و در مرحله بعد به 50 ميليارد دلار افزايش دهند.

از سوي ديگر دو کشور با تاسيس يک شوراي راهبردي سطح بالا که طي ماههاي آينده عملياتي خواهد شد موافقت کردند.

بحران سوريه و کنفرانس آتي ژنو 2 از ديگر مسائل مهم مطرح شده در ملاقات وزراي خارجه دو کشور بود. داود اوغلو و ظريف در نوامبر 2013 با حصول به يک آتش بس در سوريه قبل از کنفرانس ژنو 2 موافقت کرده بودند.

با اين حال وزير خارجه ايران تصديق کرد که دو کشور در مورد اين مسئله اختلاف نظرهايي دارند.او گفت :« اختلاف هايي بين ايران و ترکيه وجود دارد اما اين اختلافات از طريق تفاهم مشترک حل خواهند شد. هدف نهايي ما برقراري صلح و ثبات در سوريه است.»

در طول اين کنفرانس خبري دو وزير خارجه اتفاق نظر خود را در اين مورد که خشونتها در سوريه بايد بزودي پايان يابد تکرار کردند و ظريف بر خواست تمام کشورها جهت برقراري صلح و ثبات در منطقه تاکيد کرد.

ظريف ضمن ابراز خرسندي از ديدار با احمد داوود اوغلو در ترکيه و تشکر از ميزباني ترکها گفت همانطور که وي نيز گفت، روابط بين ايران و ترکيه به عنوان دو کشور مهم و تاثير گذار همسايه و نيز دو بازيگر بسيار مهم در منطقه بسيار مهم است. ايران و ترکيه روابط گسترده اي دارند و همواره تبادل ديدگاه و هماهنگي هايي در خصوص مسائل مختلف بين دو کشور وجود دارد. 
وي ادامه ديدارهاي مقامات دو کشور به صورت مداوم صورت مي گيرد و با روي کار آمدن دولت جديد در ايران، روابط دو کشور به مراتب گسترده تر شده است و بسيار خرسنديم که در آينده اي نزديک، ميزبان نخست وزير ترکيه در ايران خواهيم بود و مقامات جمهوري اسلامي ايران در انتظار اين ديدار هستند. 

وي گفت در گفتگوهايي که با آقاي احمد اوغلو داشتيم، در خصوص تعرفه هاي ترجيحي به توافق رسيديم که دستاورد مهمي بود و در سفر آتي نخست وزير ترکيه به ايران، نهايي و امضا خواهد شد. همچنين تفاهم و توافق در خصوص شوراي عالي همکاري بين ايران و ترکيه نشان از بالا بودن سطح روابط دو کشور است. 

اميدوارم در کنار ديدار رئيس جمهور ايران از ترکيه در سال جديد، بتوانيم بسياري از اين توافق ها را عملياتي کنيم و شاهد گسترش هر چه بيشتر روابط بين دو کشور باشيم. 

ظريف تصريح کرد هر دو کشور خواستار افزايش سطح مبادلات تا سي ميليارد دلار هستند و اميدواريم طرف هاي سوم از مداخله در روابط دو همسايه که به سود منافع هر دو کشور و صلح و ثبات منطقه اي است، خودداري کنند. 

وزير امور خارجه ايران گفت ما از ديدن تعهدات موجود در دولت ترکيه بسيار خرسنديم و همين ميزان تعهد در دولت ايران نيز وجود دارد و مقامات ايراني نيز آماده هستند تا در زمينه هايي مانند انرژي، حمل و نقل، بازرگاني و ديگر حوزه ها همکاري هاي خود را گسترش دهند. 

وي افزود همچنين دو طرف توافق کرده اند تا رايزني هاي موجود بيشتر شود و سفر شهروندان دو طرف نيز هر چه بيشتر تسهيل شود و شاهد شرايط بهتر براي گسترش روابط دو کشور و نزديک شدن دو ملت ايران و ترکيه در زمينه هاي فرهنگي، اقتصادي و فني، علمي و دانشگاهي باشيم. در ديداري که من با آقاي اردوغان داشتم، قرار شد دو طرف گفتگوهاي خود را در تهران درباره تحولات منطقه اي دنبال  و ديدگاه هاي خود را در اين خصوص مبادله کنند. در حال حاضر دو کشور مواضع مشترک زيادي در خصوص تحولات منطقه اي دارند؛ پيدا شدن راه حلي براي مردم منطقه، حق مردم منطقه براي تعيين سرنوشت خود و لزوم کناره جستن از خشونت و نيز پايان دادن به درگيري ها و در کنار آن مقابله با افراط گرايي مسائلي هستند که همه ما در منطقه در خصوص آن اشتراک نظر داريم. 

وزير امور خارجه ايران افزود در خصوص سوريه بايد بگويم ما به گفتگوهاي خود ادامه مي دهيم تا اختلاف ديدگاه هاي تهران و آنکارا کمتر شود ولي اين تفاهم وجود دارد که بايد راه حلي براي سوريه پيدا شود و مردم سوريه بايد در اين خصوص به توافق برسند و به درگيري ها و خشونت ها در اين کشور پايان داده شود و مردم با انتخابات، تصميم خود را بگيرند و اميد داريم ما و ترکيه بتوانيم به کاهش رنج هاي مردم اين کشور کمک کنيم.

ظريف گفت در خصوص کشورهاي ديگر مانند عراق بايد بگويم که اميدواريم انتخابات در اين کشور به صورت موفقيت آميز برگزار شود و مردم بتوانند از طريق صندوق راي، اراده خود را براي دولتي بهتر در اين کشور به اجرا بگذارند و ايران و ترکيه بتوانند در اين امر کمک کنند.
وي گفت ايران و ترکيه قطعا اختلاف ديدگاه هايي دارند ولي تلاش مي شود همواره با طرح کردن اين مسائل، از اختلاف هاي موجود در اين خصوص کاسته شود. اميد مي رود روابط ايران و ترکيه بتواند به صلح و ثبات در منطقه کمک بيشتري بکند و در خدمت منافع جمعي در منطقه باشد.

ظريف بار ديگر ابراز اميدواري کرد شاهد گسترش هر چه بيشتر روابط دو کشور باشد.

داوود اوغلو هم ضمن اشاره به تشکيل شوراي عالي روابط بين دو کشور گفت اميد مي رود اين تلاش ها تا زمان ديدار نخست وزير ترکيه از ايران کامل شود. هفته آينده نيز در ضمن ادامه نشست هاي همکاري دو طرف، آقاي روحاني به ترکيه مي آيد و در نشست مشترک اقتصادي دو کشور شرکت مي کند.

وي ادامه داد دو طرف ديدگاه هاي خود را در سطح وزير و شوراي وزيران مطرح مي کنند. ماه آينده نيز دو کشور در حوزه هاي مختلف همکاري هايي صورت مي دهند و ارتباط هاي نزديک تري خواهند داشت و گفتگوهاي تجاري در حال حاضر با موفقيت در حال اجراست و پيشرفت چشمگيري به دست آمده است و اميد مي رود تا دو هزار و پانزده، اين ميزان به پنجاه ميليارد دلار برسد و همه گام هاي لازم را براي رسيدن به اين هدف برمي داريم.

وزير امور خارجه ترکيه گفت آقاي ظريف خلاصه اي از توافق پنج بعلاوه يک با ايران را تشريح کردند که ترکيه از آن استقبال مي کند. 
ما همواره خواهان منطقه اي عاري از تسليحات اتمي هستيم. سه سال پيش که توافقي در تهران امضا شد، ما ديدگاهي داشتيم که هم اکنون نيز همين ديدگاه را داريم. اميدواريم که ايران و پنج بعلاوه يک براساس توافق دو جانبه و اعتماد پيش بروند. 
داوود اوغلو گفت در خصوص تحولات منطقه اي، ديدگاه هاي خود را به صورت خاص درباره سوريه مطرح کرديم. ما گفتگوهاي جامعي درباره سوريه داشتيم و خواستار آتش بس بين دو طرف بوديم. متاسفانه با وجود تلاش ها براي آتش بس، در هفته هاي اخير بخصوص در حلب، حملات و رويدادهاي بسيار بسيار تلخي روي داده است که ما بسيار از اين تحولات ناخرسند هستيم. 
وي گفت اميد داريم که ژنو2 بتواند مبنايي براي توافق و راه حل صلح آميزي براي سوريه و رفع اختلاف ها بين دو طرف باشد. ما همچنين درباره گام هاي آتي صحبت کرديم. سوريه براي ما کشور برادر است و ما مي خواهيم مردم اين کشور ديگر رنج نکشند و يکبار و براي هميشه حل و فصل شود و آماده ايم هر کاري که در توان داريم به کار گيريم تا مردم سوريه به آسايش برسند. ما در زمينه هاي بسياري در رابطه با سوريه، ديدگاه هاي خود را بي پرده با ايران در ميان گذاشتيم. 

داوود اوغلو گفت در خصوص عراق، بايد بگويم تحولات در فلوجه و الانبار، بسيار ناراحت کننده است و اميدواريم انتخابات آتي در ماه مارس بدون درگيري بين گروه هاي مختلف برگزار شود و در اين خصوص، گفتگوهاي نزديکي نيز با دوستان ايراني خود داشتيم. ما هر ماه، با همديگر ديدار و گفتگو داريم و هر بار موضوعي تازه در خصوص روابط دو جانبه داريم و اميد مي رود بتوانيم هر چه بيشتر در خصوص اصول و مسائل دو جانبه باهم باشيم. 

وي در پايان به آقاي ظريف به خاطر درگذشت مادرش تسليت گفت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار