مخالفان پروژه رایانه کوانتومی آژانس امنیت ملی آمریکا آن را تهدیدی جدی علیه حریم خصوصی افراد توصیف می کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی سی ان ان؛ آژانس امنیت ملی آمریکا مشغول ساخت ابر رایانه ای است که ظاهراً قادر به گشودن هر رمز امنیتی است. موافقان طرح معتقدند چنین ابررایانه ای شرایط را در جنگ های سایبری کاملاً به سود دستگاههای امنیتی آمریکا تغییر خواهد داد. در طرف دیگر منتقدان طرح آن را خطری جدی توصیف می کنند که حریم خصوصی افراد را تهدید می کند.
جیمز لوئیس، کارشناس مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی، می گوید به کمک ابررایانه جدید، موسوم به رایانه کوانتومی، آژانس امنیت ملی آمریکا قادر خواهد بود هر رمزی را بگشاید که دولت ها یا گروههای تبهکار خارجی برای حفظ اطلاعات خود ایجاد کرده اند. علاوه بر این آژانس امنیت ملی آمریکا قادر خواهد بود رمزهای ورود به حساب های بانکی، پست های الکترونیکی و سابقه پزشکی افراد عادی را نیز بگشاید. مارک پوتنبرگ، کارشناس مرکز حامی حفظ حریم خصوصی، می گوید ظهور چنین دستگاهی به دنیایی ختم می شود که هیچ رازی در آن مخفی نمی ماند و تلاش برای حفظ اسرار بی فایده است.
اخبار مربوط به برنامه ساخت رایانه کوانتومی از درون اسناد ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعاتی، بیرون آمد و در واشنگتن پست به چاپ رسید. تفاوت رایانه کوانتومی با سایر رایانه ها پردازش همزمان است. رایانه های متعارف برای حل یک مساله پاسخ های احتمالی را یکی پس از دیگری بررسی می کنند، اما رایانه کوانتومی همزمان همه گزینه های احتمالی را بررسی می کند و چندین برابر سریع تر از رایانه های متعارف به نتیجه می رسد.
براساس اسناد افشا شده، رایانه کوانتومی در آزمایشگاهی در کالج پارک در ایالت مریلند ساخته می شود. هنوز مشخص نیست تا کامل شدن رایانه کوانتومی چقدر زمان باقی است. کارشناسان پیش بینی می کنند چیزی بین پنج تا ده سال یا بیشتر زمان باقی است. در تماس سی ان ان با آژانس امنیت ملی آمریکا، این نهاد از اظهار نظر درباره پروژه خودداری کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار