منابع قضايي ترکيه اعلام کردند دادگستري اين کشور روز شنبه تصميم گرفت سه نماينده کرد را که مظنون به ارتباط با شورشيان وابسته به حزب کارگران کردستان بودند را آزاد کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ اين در حالي است که حکم مشابهي نيز روز  گذشته در مورد دو قانونگذار کرد زنداني ديگر صادر شده بود. اين منبع خاطر نشان کرد :«کمال اکتاس، سلما ايرماک و فيصل ساريلديز از زندان هاي ماردين و دياربکر که دو شهر واقع در جنوب شرقي ترکيه هستند ،‌آزاد شدند.»

گلسر ايلديرم و ابراهيم ايهان نيز شامگاه جمعه از زندان آزد شدند. اين پنج نماينده کرد که وابسته به حزب صلح و دموکراسي از زمان بازداشت در سال 2010 تا کنون،  به اتهام حمايت از جنگجويان حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک در حبس موقت به سر مي برند.  دادگاه قانون اساسي ترکيه بازداشت بازداشت اين افراد را بسيار طولاني مدت دانست.

نمايندگان هوادار کردها معتقدند بازداشت آنها به روند صلح که در سال 2012 ميان آنکارا و پ.ک.ک براي پايان دادن به مناقشه مسلحانه طولاني مدت آغاز شده است، آسيب مي زند. به گفته منابع آگاه اين درگيري ها از سال 1984 تا کنون حدود  45 هزار کشته برجا گذاشته است.

اين مذاکرات در حال حاضر در بن بست قرار دارد. شورشيان پ.ک.ک در ماه سپتامبر خروج نيروهايش را از خاک ترکيه که چند ماه پيش آغاز کرده بود متوقف و اعلام کرد دولت اسلامگرا و محافظه کار ترکيه به وعده هاي خود در خصوص اصلاحات عمل نکرده است.

دادگاه قانون اساسي ترکيه ماه گذشته ميلادي نيز آزادي يکي از نمايندگان اصلي حزب مخالف اين کشورا را که از چهار سال پيش به دليل توطئه عليه دولت بازداشت شده بود،‌ خواستار شد. ترکيه معمولا با انتقادات دادگاه حقوق بشر اروپا به ويژه به دليل ناديده گرفتن زمان بازداشت موقت مواجه است.

انتهای پیام / 
برچسب ها: آزادی ، زندان ، ترکیه ، نماینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار