با توجه به آهک بری های موجود در حمام ، باستان شناسان قدمت این حمام را به دوره صفوی نسبت می دهند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از اتمام مرمت حمام تاریخی روستای خوئین خبرداد.


بیگدلی افزود: بخشهای این حمام سه قسمت، سر بینه، میاندر و گرمخانه تشکیل شده است.

وی اجرای طاق چشمه در قسمت خزینه که قبلا تبدیل به انباری شده بود، اتمام پوشش قسمت سربینه توسط طاق و تویزه، اجرای لاشه سنگ در پشت دیوارها جهت جلوگیری از رانش زمین از اطراف بناء، مرمت میاندر، احیاء ورودی بنا طبق مشخصات و نقشه های قبلی، اجرای طاق دزدک در پشت بام ، آوار برداری پشت بام ، بند کشی قسمتی از بنا، تعویض آجرهای فرسوده را از مهمترین خدمات انجام شده در حمام تاریخی خویین اعلام کرد.

این مسئول تصریح کرد: در صورت اختصاص بودجه در سال 92 مرمت بنا به صورت کلی اتمام خواهد یافت.

بیگدلی با بیان اینکه وجود دو مشکل اساسی و مهم بنا را در معرض تخریب قرار داده است ادامه داد : عدم وجود کانال هدایت فاضلاب روستا ازسمت کوچه کناری حمام که باعث گردیده تمامی آبهای نزولی از زیربنا به داخل بنا نفوذ کرده و پی و دیوارهای بنا آسیب جدی ببیند همچنین، وجود باغچه در قسمت غربی بنا که درختان این باغچه اسیب هایی را به بنا وارد می کند.

وی خاطر نشان کرد : این مشکلات طی مکاتباتی با ادارات مرتبط پیگیری شده و امیدواریم در آینده نزدیک مشکلات موجود برطرف شود تا از بروز صدمه به بنا جلوگیری گردد./س


برچسب ها: مرمت ، حمام ، خوئین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.