جان کري وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه در رام الله به منظور دستيابي به يک توافقنامه صلح ساختاري بين رژيم صهيونيستي و فلسطينيان، با محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين ديدار کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آلمان، جان کري وزير خارجه آمريکا عصر روز جمعه پس از ديدار با بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي با محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطيني در رام الله ديدار و گفتگو کرد.

وي در اين دو ديدار جداگانه از مقامات دو طرف خواست با هدف کاهش اختلافات در چارچوبي که به پيمان صلح نهايي منجرخواهد شد، تصميات سياسي محکم اتخاذ کنند.

اين مذاکرات يک روز پس از آن صورت گرفت که وزير امور خارجه آمريکا نشستي پنج ساعته را با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل برگزار کرد.

اين دهمين سفر ديپلمات ارشد آمريکا به منطقه خاورميانه در کمتر از يکسال است. کري قصد دارد اسرائيل و فلسطينيان را وادار کند پيش از پايان يافتن ضرب الاجل نه ماهه که براي مذاکرات تعيين شده است و ماه مه پايان مي يابد، به توافقي ساختاري دست يابند.

هدف از اين توافق اوليه، از بين بردن اختلافات و شکاف هاي عميق بر سر مسائل اصلي - از جمله مسئله مرزها، وضع بيت المقدس، به رسميت شناختن متقابل و سرنوشت آوارگان فلسطيني - پيش از دستيابي به توافقنامه وضع نهايي است.

تظاهرکنندگان در رام الله با پلاکاردهايي که رويشان نوشته شده بود «به کشورت بازگرد» به کري خوشامد گفتند و وي را «‌دشمن مردم فلسطين» خواندند که فقط از منافع اسرائيل حمايت مي کند.

اسرائيل و فلسطينيان ژوئيه گذشته پس از وقفه اي سه ساله با هدف دستيابي به يک توافق صلح ظرف نه ماه براي پايان دادن به چندين دهه مناقشه، مذاکرات صلح را از سر گرفتند. فلسطينيان مي گويند اسرائيل به جاي گفتگو در خصوص مسائل وضع نهايي، در همه جلسات مذاکرات بر امنيت تمرکز کرده است و اين مسئله فلسطينيان را از هدف سياسي خود محروم کرده است.

پيشتر در روز جمعه، کري با آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسرائيل ديدار کرد. ليبرمن ترديد دارد که دستيابي به توافق با فلسطينيان براي پايان دادن به اين مناقشه چند دهه اي امکان پذير باشد.

با اين حال، وزير امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه گفت اين « ماموريتي غير ممکن نيست ».

ديدارهاي ديگري با مقامات ارشد اسرائيلي و فلسطيني ممکن است روز پنجشنبه برگزار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار