از سال 2008 تاكنون،سال 2013 را مي‌توان به عنوان مرگبارترین سال براي عراقيان مصيبت زده ناميد. افزایش شمار تلفات انساني سالهاي اخير می‌تواند در آينده نيروي انساني عراق را به شدت متاثر سازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پس از خونین‌ترین دوره جنگ داخلی 2006 - 2007،خشونت‌ها در این کشور در نتیجه استراتژی نظامی ایالات متحده (براساس منافع ايالات متحده) هر چند کاهش نسبي داشته است، اما پس از خروج نیروهای ایالات متحده در دسامبر 2011 ، عراق كه يك دهه جنگ خانمان سوز را تجربه كرده بود،اين بار خشونت‌هاي قومي و تنش‌هاي فرقه‌اي را در همسايگي سوريه بحران‌زده پيش روي خود مي‌بيند.
 
در آوریل 2013، تنش‍‌های فرقه‌ای در عراق شعله‌ور شد و عراق مرگبارترین ماه خود را در 5 سال گذشته تجربه كرد! مدارس، مساجد و بازارهای شلوغ، مورد حملات انتحاري و بمب گذاري‌ها قرار گرفتند و تا اجرايي شدن سناريوي جديد عراق،در كنار بحران سوريه،كماكان ادامه خواهد داشت.
 
 در اين گزارش سعي داريم سال 2013 را بر اساس ماه و تلفات انساني آن مرور كنيم.(نكته:در گزارش ذيل به مهم‌ترين حوادث تروريستي در عراق و آمار نهايي ماه‌ها اشاره خواهيم داشت. )
 

*** ژانویه
 
1 ژانویه  
در انفجارهاي روز يكم ژانويه 22 نفر کشته و نزديك به 50 نفر نيز زخمي شدند. استان‌هاي کرکوک، دیالی و همچنین بابل، در جنوب استان بغداد،دستخوش خشونت‌هاي ماه ژانويه بودند.
 
در این حملات سه مامور پلیس نيز کشته شدند، نیروهای امنیتی، مقامات دولتی، و همچنین مسلمانان شیعه نيز مورد هدف حملات تروريستي قرار داشتند. 

 

10 ژانویه  
در دو حمله تروريستي،هشت نفر کشته و 20 نفر زخمی شدند.انفجار خودروي حامل مواد منفجره در یک محله شیعه نشين و در نزديكي یک ایستگاه اتوبوس ،مسافران بيگناه عراقي را قرباني خود ساخت.
 
در يك بمب‌گذاري جاده‌ای نيز رئیس دانشگاه دیالی در مسير شهر بعقوبه كشته شد. در اين حمله انتحاري دو تن از محافظان وي كشته و دو رهگذر عراقي نيز زخمی شدند.
 
13 ژانویه
 
وزیر دارایی عراق رفيع العیساوی از يك حادثه تروريستي در فلوجه جان سالم بدر برد. این براي اولین بار نيست كه وي از چنين سوء قصدهايي جان سالم به در مي‌برد. او از مخالفان سرسخت نخست وزیر نوری المالکی است. دو روز بعد از اين حادثه،در یک بمب گذار انتحاری عضو پارلمان ايفان سعدون العيساوي و شش نفر دیگر (از اهل تسنن) در همان شهر به قتل رسيدند.
 
16 ژانویه
 
یک بمب گذار انتحاری با انفجار یک کامیون پر از مواد منفجره در کنار مقر حزب دموکرات کردستان در کرکوک 26 را كشته و 204 نفر ديگر را نيز در اين حادثه مجروح كرد. حمله مشابهی علیه یکی دیگر از دفاتر کردها در دوز خورماتو در اين شاهد بوديم كه به کشته شدن 5 نفر و زخمي شدن 40 تن انجاميد. بمب گذاری‌های كنار جاده‎ای و تیراندازی در سراسر عراق حداقل 24 نفر ديگر را به كام مرگ كشاند.
 

 22 ژانویه  
در سه انفجار امروز بغداد دست کم 17 نفر کشته و بیش از 50 زخمی شدند.
 
   
25 ژانویه  
سربازان عراقی براي متفرق كردن مردم از صفوف اعتراض‌های ضد دولتی ،5 نفر را به ضرب گلوله كشتند. سربازان عراقي با هزاران نفر از مسلمانان سنی در شهر فلوجه در اعتراض به تصميمات نخست وزير شیعه عراق، نوری المالکی،درگير شدند.
 
ماه ژانویه در میان ديگر ماه ها،كم خونین ترين ماه سال 2013 است.
 
آمار نهایی تلفات شهروندي در اين ماه 357 اعلام شده است.   
 
 
 
 
 ***  فوریه
 
3 فوریه  
بمب گذاری انتحاری در مقر پلیس استاني در شمال شهر کرکوک ،کشته شدن حداقل 36 نفر و زخمی شدن 105 شهروند از جمله رئیس پلیس شهر را در پي داشت. سه نفر از تروريست‌ها نيز كه قصد انجام حملات انتحاري داشتند،در همان روز توسط نيروهاي امنيتي كشته شدند. در حملات مختلف در همان روز در عراق،دوازده غيرنظامي نيز كشته شدند.
 
کرکوک در قلب اختلاف بین دولت بغداد و کردها مستقل در منطقه نفتي،روزهاي تلخي را سپري مي‌كرد.
 
این حملات تنش‌های فرقه‌ای را در بحبوحه تظاهرات عليه نخست وزیر شیعه نوری المالکی از سوي اقلیت سنی براي استعفاء المالكي،شعله‌ورتر كرد. 


 
4 فوریه  

القاعده در عراق دومین دور از حمله انتحاری خود را علیه نیروهای امنیتی عراق در طي دو روز در شهر تاجی،در شمال بغداد  آغاز كرد. در بمب گذاري انتحاری در حمله به یک ساختمان دولتی در اين شهر، به کشته شدن 22 نفر و زخمی شدن 44 نفر دیگر انجاميد. نوزده تن از قربانیان اين حادثه از اعضای گروه شبه نظامی صحوه بودند، که برای دريافت حقوق ماهیانه خود در صف انتظار ايستاده بودند.سه قرباني ديگر از سربازان عراقي بودند. گروه صحوه یا بیداری توسط قبایل سنی مذهب تشکیل شده بود تا با القاعده مبارزه كنند.
 
گروه القاعده در عراق پس از خروج نظاميان آمریکايي در سال 2011 و شعله‌ور شدن جنگ داخلی در کشور همسایه سوریه،دامنه فعاليت‌هاي خود را گستراند. تعادل مخاطره آمیز فرقه‌ای و قومی این کشور كه متاثر از درگیری‌هاي سوریه بود،با هدف برهم زدن رابطه دوستي مسلمانان شیعه و سنی در عراق و خاورمیانه برنامه ريزي شده است.
 

8 فوریه  
در دو حادثه خودروهای بمب گذاری در بازار منطقه کاظمیه بغداد،17 نفر كشته و 45 نفر نيز زخمي شدند. دو حمله مشابه نيز به کشته شدن 16 نفر و زخمي شدن 44 عراقي در منطقه "شمالی"، در 70 کیلومتری جنوب حله،انجاميد. انفجار در خارج از کربلا، 5 نفر را كشت و 16 نفر را به شدت زخمي كرد. یک سرباز عراقی نيز توسط تک تیراندازي در شهر فلوجه زخمی شد.
 

17 فوریه  
مجموعه‌ای از حملات انتحاري توسط خودروهای بمب گذاری شده در پایتخت،حداقل 37 تن را كشت و بیش از 130 نفر دیگر نيز را به شدت مجروح ساخت. اكثر حملات در بخش های شیعه نشين شهر، از جمله شهرک صدر،اتفاق افتاد.
 
در مجموع هشت خودروري بمب گذاري شده و دو دستگاه انفجاری در اين حملات مورد استفاده قرار گرفته بود. البته یازده بمب کنار جاده‎ای نيز توسط نيروهاي امنيتي کشف و خنثی گرديد.
 
کشته شدن 33 نفر و زخمی شدن 70 نفر دیگر در تاریخ 28 فوریه توسط خودروهاي بمب‌گذاري شده و تيراندازي،به ثبت رسيده است.
 
تلفات ماه فوریه نسبت به ماه گذشته افزايش را نشان مي‌دهد. به گزارش برخي منابع ميزان تلفات انساني ماه فوره 358 نفر اعلام شده است اين در حاليست كه وزارت بهداشت عراق،با استناد به كاهش ميزان خشونت‌ها در اين ماه، آمار تلفات انساني حاصل از خشونت ها را حدود 136 نفر اعلام كرده است(!).
 
تلفات نهايي شهروندان عراقي در اين ماه 358 نفر
 
 
 
***  مارس

 
14 مارس  
شبه نظامیان با انجام يك حمله دقيق و برنامه ریزی شده به وزارت دادگستری عراق، با خودروهاي بمب‌گذاري شده و با لباس هاي مبدل به عنوان افسران پلیس عراقي، 24 نفر را كشتند تا يكبار ديگر آسيب‌پذيري عراق در برابر حملات تروريستي را نشان دهند.
 
شش مرد مسلح با استفاده از هرج و مرج ايجاد شده تلاش داشتند به ساختمان دولت وارد شوند،ساختماني که بیش از 1،000 کارمند دولت در آنجا حضور داشتند. 

 
بعد از حدود یک ساعت تیراندازی، پلیس وارد ساختمان شد و تعدادي از شورشيان را كه كمربندهاي انتحاري و مواد منفجره با خود داشتند ، دستگير كرد.
 
حوادث جداگانه‌اي در شهر موصل، العريش، فلوجه و سامرا به وقوع پيوست كه شمار کشته شدگان روز به 35 نفر رسيد.   
 
 
 
19 مارس
 
دهمين سالگرد آغاز حمله آمریکا به عراق با خشونت هاي سراسري در عراق همراه بود.
 
در 16 انفجار بغداد،56 نفر جان خود را از دست دادند،بسیاری از حملات تروريستي توسط خودروهای بمب گذاری انجام شده است.
 
به گفته مقامات پلیس،اين حملات هدفمند، گروه‌هاي هدف كوچك را در مناطق پر جمعيت بخصوص در ساعات شلوغي صبح،مورد هدف قرار داده است.   
 
در انفجار خودروهای بمب گذاری شده 8 نفر نيز در شهر حله كشته شدند(در 100 کیلومتری جنوب بغداد).  9 نفر در حادثه اي جداگانه در منطقه شمالي شهر موصل نيز جان خود را از دست دادند.
 
حوادث مرگباري نیز در اسکندریه، تکریت، خالديه، دوز خورماتو ، مصیب، بایجی، تلكيف و بعقوبه گزارش شده است.
 
دولت اسلامی عراق، شاخه القاعده عراق، مسئولیت این حملات را برعهده گرفت و بر ادامه خشونت بیشتر علیه دولت شیعه عراق، که اسلام گرایان آنرا به عنوان دشمن اقلیت سنی مي‌دانند،اعلام آمادگي كردند.
 

29 مارس  
جنگجویان القاعده با كشتن 27 نفر در روز 29 مارس عزم خود براي انجام و ادامه حملات تروريستي عليه مردم بيگناه عراق را به اثبات رساندند.
 
20 نفر در بغداد پس از انفجار خودروهای بمب گذاری شده در مقابل چهار مسجد شیعه در پایتخت عراق كشته شدند.
  
در انفجار مسجدي در شمال کرکوک، 5 نمازگزار کشته و 70 نفر نيز زخمی شدند.
 
مارس 2013 به عنوان یکی از آرامترين ماه‌هاي سال 2013 است اما در نیمه دوم همين ماه شرايط برای تشدید خشونت‌ها كه در ماه آپریل و مي عراق را به جهنم تبديل كرد،فراهم گرديد.
 
بر اساس آمارهاي جمع‌آوری شده توسط وب سایت "شمارش تلفات انساني عراق" ، 394 غیر نظامی در حملات ماه مارس و درگیری‌هاي مسلحانه کشته شدند. دفتر نمایندگی سازمان ملل براي امور عراق نيز در گزارشي تلفات انساني ماه مارس عراق را 229 کشته و 853 مجروح اعلام كرده است.
 
تلفات نهايي ماه مارس عراق 394 كشته
 
   
 
 
 
*** آوریل  

10 آوریل  
بیش از 50 نفر در 10 روز اول ماه آپریل بر اثر بمب‌های کنار جاده ای و تيراندازي كشته شدند.   
  
  
 
15 آوریل

 
طي حملات روز 15 آپريل در چندين نقطه، دست کم 75 نفر کشته و 350 نفر دیگر نیز مجروح شدند. چهل حادثه كشتار در 20 شهر روز 15 آپريل را در نوع خود بي نظير ساخته است. اکثر حملات توسط خودروهاي بمب گذاری شده در مناطق سنی و هم شیعه نشين انجام شده است.   
  
در بغداد نيز، سه نفر در اثر انفجار دو خودروی بمب‌گذاري شده در یک ایستگاه بازرسی در فرودگاه بین المللی شهر كشته شدند. در کرکوک نيز،نه نفر در اثر انفجار شش اتومبیل در سه حوزه مختلف قومی این شهر كشته شدند. در میان کشته شدگان غیر نظامیان کرد، عرب و ترکمن نيز به چشم مي‌خوردند.
 
اولین انتخابات پس از خروج نیروهای ایالات متحده از عراق در تاریخ 20 آپریل 2013. انجام شد. به همين خاظر دور تازه‌اي از خشونت‌ها براي تاثيرگذاري بر انتخابات عراق كليد خورد.   
   
 
23 آوریل  
چهل نفر در درگیری های بین ارتش و شبه نظامیان سنی در كمپ معترضان سني در 170 كيلومتري شمال بغداد در روز 23 آپريل کشته شدند.
 
بیست نفر و شش سرباز در يك حادثه ديگر نيز كشته شدند. پس از آن، نیروهای امنیتی كمپ آنان را تسخير، چادر معترضان را سوزانده، و حکومت نظامی را در اطراف استان صلاح الدین. به اجرا در آورد.
 
این حادثه در منطقه مرکزی اهل تسنن عراق منجر به گسترش سریع خشونت‌ها شد كه متعاقبا در حادثه‌اي ديگر در حمله افراد مسلح حمله به پست ارتش،13 سرباز عراقي كشته شدند. در حملات مختلف اين روز،21 نمازگزار سني نيز در دو مسجد كشته شدند.
 

25 آوریل  
نزدیک به 50 نفر در درگیری شهر موصل پس از تسلط افراد مسلح اهل سنت در مناطق شمالي اين شهر،كشته شدند.
 
در ادامه شبه نظامیان سنی موفق به اشغال مقر پلیس و 17 گروگان شدند. پس از یورش ارتش و پلیس به اين مكان و درگيري با معترضان، 31 شبه نظامی و حداقل 15 پلیس كشته شدند.
 
در یک حمله جداگانه، شبه نظامیان سنی یک شهر در شمال بغداد را از كنترل نیروهای دولتی.آزاد كردند. با يورش افراد مسلح به دفاتر مرکزی پلیس در بازار کوچکی در سلیمان بیگ، واقع در 140 کیلومتری شمال بغداد. چهار سرباز و هشت نفر دیگر نيز کشته شدند .
 
دست کم 23 نفر در یک سری از حملات انتحاري كه توسط خودروهای بمب گذاری شده در مناطق شیعه در 29 ماه 2013 آپریل انجام شد،كشته شدند.
 
در دو انفجار خودرو در عماره، واقع در 300 کیلومتری جنوب شرقی بغداد نه نفر کشته و 40 تن دیگر زخمی.شدند. خودروی بمب گذاری شده دیگري در یک بازار در شهر دیوانیه منفجر شد، كه دو نفر در اين حادثه كشته شدند. یک بمب در یک بازار شلوغ در کربلا سه نفر را نيز به كام مرگ كشاند. انفجار ديگري در یک کارگاه آموزشی در محمودیه جان شش عراقي را گرفت.
 
ماه آوریل 2013 به عنوان مرگبارترین ماه از ژوئن 2008 در عراق ياد مي شود.
 
شهر بغداد با 211 کشته و 486 زخمی ،بنا بر گزارش هیئت معاونت سازمان ملل متحد در عراق (یونامی)،بيشترين تلفات انساني را در اين ماه تجربه كرد.
 
تلفات نهايي ماه آوريل 544 عراقي

 
 
 
 
 
***  مه 
 
1 مه 
 
دست کم 9 تن از اعضای صحوه،گروه شبه نظامی مورد حمایت دولت، در شهر گرما، در نزدیکی فلوجه کشته شدند. یک بمب گذار انتحاری کمربند انفجاري خود را پس از نزديكي به یک گروه از صف مبارزان كه برای دریافت دستمزد ماهانه خود تجمع كرده بودند،تعدادي از آنها را كشت. یک خودروی بمب گذاری شده نیز در نزدیکی همين محل منفجر شد. 

 

11 مه 
نزديك به 12 نفر نيز در یک بمب گذاري انتحاری توسط یک کامیون (به منزل يك افسر امنيتي به نام ژنرال اسماعيل الجبيري ) در شهر شمالی منطقة الشرقاط كشته شدند.
 
دو تن از پسران ژنرال جبيري و برادرزاده وي در این انفجار كشته شدند ولي اين افسر اطلاعاتي جان سالم به در برد.  
در اين انفجار انتحاري چهار خانه در این نزدیکی، و یک مدرسه ابتدایی تخريب شدند كه به مجروح شدن ده ها کودک بيگناه انجاميد.   
 
 
 
14 مه 
ستیزه جویان با استفاده از تفنگ‌هاي صدا خفه کن با حمله به فروشگاه‌های مسیحیان در حومه بغداد حداقل 12 نفر را كشتند.
 

17 مه  
43 نفر در اثر انفجار دو بمب در خارج از یک مسجد سنی در بعقوبه كشته شدند. انفجار دوم پس از انفجار اول و با سوء استفاده از تجمع مردم براي كمك به مصدومان،به وقوع پيوست كه همين امر باعث تلفات سنگين انساني شد. نوزده نفر نيز در همين روز،بر اثر انفجار يك بمب کنار جاده ای در منطقه خرید شلوغ در بغداد جان خود را از دست دادند.
   
 
20 مه 
بيستمين روز ماه مي خونین ترین روز حملات تروريستي در اين ماه است. حداقل 95 کشته و صدها نفر در اين روز مجروح شدند.
 
بسیاری از حملات تروريستي در محدوده بازار، ترمینال‌های اتوبوس و خیابان‌های شلوغ انجام شده است. تنها ده انفجار در بغداد به وقوع پيوست. بسیاری از مناطق مورد هدف عمدتا شیعه نشين بودند.
 
در استان الانبار،دست کم 12 مامور پلیس که روز گذشته در یک بزرگراه از بغداد ربوده شده بودند،جان خود را از دست دادند.
 

22 مه  
در حمله مردان مسلح به يك كلوپ شبانه اقليت‌هاي ديني در حومه بغداد پنج مرد و هفت زن کشته شدند.  
 

27 مه  

مجموعه‌ای از انفجارها در روز 27 ماه مي پايتخت عراق را لرزاند،در چنين روزي بیش از 70 تن كشته و تعدادي هم زخمي شدند. حدود دوازده انفجار مختلف بازار و مناطق خرید مناطق شیعه بغداد را در 27 مي لرزاند.
 
29 مه  
انفجاري در يك جشن عروسی در محله الجهاد بغداد در روز 29، دست کم 16 نفر را به كام مرگ كشاند.
 
ماه می مرگبارترین ماه در عراق پس از اوج درگیری‌های فرقه‌ای در سال 2006-2007 است،بنا به گزارش یونامی بیش از 1،000 نفر در اين ماه كشته شده اند اما آمارهاي رسمي عراقي مرگ 887 عراقي را در اين ماه تائيد مي‌كند.
 
آمار نهایی تلفات شهروندي در اين ماه 887 كشته اعلام شده است.  
 
 
 
  ***  ژوئن
 
5 ژوئن
 شورشیان با راه اندازی یک ایستگاه بازرسی ساختگي در غرب عراق و کمین گذاشتن،حداقل 14 پلیس مرزی را كشتند. این حمله در ساعت 11:00 به وقت محلی (08:00 GMT) نزديكي شهر نخيب در یک بزرگراه اصلی بوقوع پيوست.
 
زمانيكه ماشين حمل نيروها براي تغير شيفت عازم محل بودند،در يك ايست بازرسي ساختگي توسط افراد مسلح مورد حمله قرار گرفتند،كه 14 نفر در اين حمله تروريستي جان خود را از دست دادند. 

 
 
 
10 ژوئن  
در موجی از حملات برنامه‌ريزي شده در مناطق عمدتا سنی نشین عراق حداقل 70 تن کشته و بیش از 230 نفر نيز مجروح شدند. مرگبارترین حمله در شمال شهر موصل اتفاق افتاد.در اين حادثه پنج خودروی بمب‌گذاری شده نیروهای امنیتی عراق را مورد هدف قرار دادند كه 29 نفر کشته و 80 زخمی از تلفات اين جادثه تروريستي بوده است. در دیگر حمله تروريستي در منطقه سنی نشين،در محل تولد صدام حسین در العوجا، و همچنین شهرهای لجوج و تاجی، 13 نفر نيز کشته شدند.
 
در استان دیالی،در یک بمب گذاری انتحاری دو اتومبیل بمب گذاری شده در بازار منفجر شدند كه به مرگ 13 غيزنظامي عراقي منجر گرديد. ده نفر در اطراف کرکوک، استان شمالي عراق نيز كشته شدند.  در انفجار محله عمدتا شیعه نشين در بغداد ،پنج نفر کشته شدند.
 

16 ژوئن  
در سراسر عراق، بمب گذاري‌هاي متعددي با هدف قرار دادن مسلمان شیعه به وقوع پيوست،كه حداقل 32 نفر کشته شدند. در انفجار دو خودروی بمب‌گذري شده در جنوب شهر بصره، 420 کیلومتری جنوب شرقی بغداد، دستکم پنج تن کشته و 10 زخمی در پي داشت.
 
بمب گذاری‌هاي بعدي در شهر نجف، نصيريه، کوت، حله، دوز خورماتو، و همچنین در محمودیه در جنوب بغداد منفجر شدند. شش افسر پلیس نیز در حومه شمالي موصل در یک ایست بازرسی به ضرب گلوله کشته شدند. مرگبارترین انفجار اين روز در نزدیکی مرکز شهر کوت،در یک منطقه صنعتی و تجمع کارگران ساختمانی توسط دو خودروي بمب گذاري رقم خورد.
 
25 ژوئن  
اعتراض اقلیت ترکمن شیعه عراق در شمال شهر دوز خرماتو توسط دو بمب گذار انتحاری بر هم زده شد. در اين حادثه ، ترکمن‌ها در میدان اصلی در اعتراض به نبود امنیت در این منطقه چادر اعتراضي برپا كرده بودند كه در پي اين دو انفجار، 22 نفر، از جمله یکی از رهبران جبهه ترکمن و یک مقام ارشد دولتی كشته شدند.
 
حداقل پانزده نفر دیگر در چنين روزي در کشور عراق کشته شدند. در جنوب بغداد، دست کم سه فوتباليست جوان با یک بمب مغناطیسی و در منطقه ابرا شش مرد جوان در حين بازي فوتبال بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده ای کشته شدند. در مسیر مصیب و اسکندریه چند زائر ایرانی نیز بر اثر انفجار بمب كنار جاده اي جان خود را از دست دادند.
 
بیش از 20 نفر ديگر نيز در چنين روزي جان خود را بر اثر شكنجه و رفتارهاي خشونت آميز از دست دادند. شیخ قبیله شمار محمد رشید نيز در محل اقامت خود در شمال شهر کوت كشته پيدا شد. در جسد وي آثار شكنجه نيز به چشم مي‌خورد.
 
همچنین حملات متعددي عليه اعضای طرفدار دولت، نیروهای شبه نظامی ضد القاعده اتفاق افتاد. ده نفر نيز در پست ايست بازررسي در نزديكي زنگورا بر اثر انفجار يك بمب مغناطيسي جان خود را از دست دادند. پس از ازدحام جمعيت در صحنه انفجار،دومين انفجار تروريستي رخ داد. دو نفر از اعضای صحوه در دو رویداد جداگانه در بغداد، یکی پس از ربوده شدن ،کشته شدند.
 

28 ژوئن  
خودروی بمب‌گذاری شده در یک بازار شلوغ در بغداد در 28 ژوئن 2012 حداقل هشت نفر را كشت و 30 تن ديگر را زخمي كرد.
 

30 ژوئن  
در انفجار بمبی در یک زمین فوتبال در شهر بغداد 12 نفر (کودکان کمتر از 16 سال) را به كام مرگ كشاند.
 
شش نفر ديگر نيز بر اثر خشونت هاي 30 ژوئن جان خود را از دست دادند.  
یک روز قبل از آن، هفت جوان ديگر نيز در يك مسابقه فوتبال در يك اقدام تروريستي كشته شدند.   
در جنوب شرقی بغداد 25 نفر دیگر در حمله اي مشابه زخمي شدند.
 
تلفات نهايي ماه ژوئن 648 عراقي

 
 

*** ژوئیه
 
2ژوئیه 
 در دوم جولاي پايتخت عراق،بغداد شاهد يك سلسله حملات تروريستي بود. در دو انفجار در محله شعب 9 نفر كشته و 25 نفر زخمي شدند در محله شولا نيز در دو انفجار همزمان 12 نفر كشته و 38 عراقي زخمي شدند. در شهر فلوجه، افراد مسلح قهرمان ملی پرورش اندام عراق را ترور كردند و انفجار ديگري در همين شهر به زخمي شدن 3 شهروند انجاميد.
 
در انفجار خودروي بمب گذاری شده در ابوغریب 3 نفر كشته و 14 نفر نيز زخمي شدند.    
 
  
 
12 ژوئیه 
سی و نه نفر در بمب گذاري انتحاری به يك کافه در شمال عراق کشته شدند. این انفجار در شهر کرکوک در شمال بغداد صورت گرفت.
 
ساعتي قبل از آن حمله یک روحانی اهل سنت، صلاح النعومي، نمازگزاران سنی و شیعه را به صلح و دوستي دعوت كرده بود.
 
 
 
21 ژوئیه 
در ماه رمضان هنگامي كه روزداران براي افطار در يك كافه تجمع كرده بودند،در يك انفجار تروريستي 65 نفر کشته و 190 نفر نيز زخمی شدند.
 
دو مورد از مرگبارترین حملات تروريستي (13 مورد در 21 جولاي) در منطقه كراده بغداد بود كه به كشته شدن 12 نفر انجاميد.
 

22 ژوئیه 
صدها نفر از تروریست ها از جمله رهبران ارشد القاعده از زندان ابوغریب و زندان تاجی پس از حمله شبه نظامیان سنی موفق به فرار شدند.
 
حملات توسط "دولت اسلامی عراق" وابسته به القاعده در سوریه و عراق انجام شده است.
 
بین 500 و 1000 زندانی موفق به فرار شدند، بسیاری از آنها از اعضای القاعده بودند که حکم اعدام شان نيز صادر شده بود.
 
ده پلیس و چهار شورشی در اين درگیری مسلحانه کشته شدند.
 

24 ژوئیه
ستیزه جویان در عراق 14 راننده تانکر شیعه را به ضرب گلوله در يك ايست بازرسي (در سلیمان پك ) در حين بازرسي مدارك شناسايي از پاي درآوردند.
 
پیش از آن در شهر تکریت، یک مینی بوس در مسیر بغداد به موصل نیز توسط شبه نظامیان سنی مورد حمله قرار گرفت، كه چهار سرباز شیعه در آن حادثه کشته شدند.
 
29 ژوئیه 

17 خودروی بمب‌گذاری شده در مناطق شیعه نشين در 29 جولاي منفجر شدند كه در نهايت 60 نفر كشته و 100 عراقي نيز زخمي شدند.
 
به گزارش منابع عراقي، شمار کشته‌شدگان در ماه جولای 968 اعلام شده است اما براساس گزارش سازمان ملل متحد 1057 نفر کشته و 2326 نفر مجروح شده‌اند.
 
تلفات نهايي ماه ژوئیه 968 عراقي  

 
 
   
 
***  اوت

 
2 اوت  
در چنين ماهي،نیروهای امنیتی قوانین و مقررات سختي را براي تظاهرات تعيين كردند. پلیس 13 نفر را در اقدام به اعتراض علیه فساد گسترده و همچنين تلاش براي به هرج و مرج كشاندن عراق،دستگير كردند. همچنین ده نفر دیگر به اتهام "تمرد از دستور پلیس" نيز دستگير شدند،كه دادگاه اتهامات ايراد شده عليه آنها را بعدها رد كرد.
 
به گفته دیده بان حقوق بشر، چنين اقداماتي به احتمال زیاد به افزایش خشم در میان اقوام مختلف عراق كمك خواهد كرد تا كاهش خشونت ها!. 

 
6 اوت  
در انفجار مجموعه‌ای از خودروهای بمب گذاری شده 35 نفر كشته و 90 تن ديگر زخمي شدند. یکی از اين حملات در ميداني در مرکز بغداد به وقوع پيوست كه به كشته شدن 5 نفر و زخمي شدن 18 تن انجاميد. در حومه شمالی بغداد بمب دیگری در یک بازار شلوغ منفجر شد.
 
   در آخرين روزهاي ماه رمضان حملات تروريستي 94 کشته و 200 زخمی را به كشور بحران زده عراق به جاي گذاشت. مرگبارترين حمله تروريستي در پایتخت عراق، بغداد،روي داد.در اين حمله 12 انفجار مختلف از طريق خودروی‌هاي بمب گذاری شده صورت پذيرفت،كه 52 نفر کشته و حدود 150 زخمي را عمدتا در مناطق خريد و بازارهاي شيعيان به جاي گذاشت. یازده نفر نيز در شهري در 170 کیلومتری شمال بغداد به نام، دوز خورماتو كشته شدند و بيش از 40 زخمي نيز بر جاي گذاشت. سيصد کیلومتری جنوب شرقي بغداد، در شهر ناصريه،در انفجار دو خودروي بمب‌گذاري شده چهار نفر کشته و بیش از 20 زخمی به بار آورد. در همين روز،5 نفر در كربلا و يك نمازگزار در كركوك كشته شدند.
 
11 اوت  
موجی از بمب‌گذاری‌ها جشن عید رمضان را نشانه رفته بودند.  74 نفر در یک رشته حملات تروريستي در عرض يك ساعت کشته شدند. در شهر شیعه نشین کربلا چهار نفر در انفجار خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی یک کافه كشته شدند.   
 
اين حملات دقيقا چند هفته پس از فرار زندانيان،از گروه القاعده،اوج گرفت.   
 
   
24 اوت  
در یک بمب گذاري انتحاری در یک پارک شلوغ در شمال بغداد، 36 نفر کشته شدند. در اين ماه پارک ها، کافی شاپ ها و بازارها،هدف حملات انتحاري قرار داشتند.
 
يك فرد مسلح چهار مرد را در حال قدم زدن در خیابانی در شمال بغداد به رگبار بست، در حادثه‌ای دیگر در شهر دجیل، یک فرد مسلح با ورود به خانه تاجري شیعه، همسر و مادرش و تاجر را كشت.
 

26 اوت 
در چنين روزي دست کم 47 شهروند بيگناه عراقي کشته شدند. بزرگترین حمله در بعقوبه، 40 مایلی شمال شرقی بغداد،توسط یک خودروی بمب‌گذاری شده خاموش در نزدیکی یک مجتمع مسکونی به وقوع پيوست،كه به کشته شدن 11 نفر و زخمی شدن 34 تن ديگر انجاميد.
 
در حادثه‌ای دیگر، شبه نظامیان در کمین دو تاکسی كه سربازان را از بغداد به واحد نظامی در موصل منتقل مي‌كرد،يورش بردند. یکی از خودروها موفق به فرار از کمین شبه نظاميان شد اما پنج سرباز کشته و پس از آن به آتش کشیده شدند.
   
 
28 اوت 
حدود 98 نفر در بمب گذاری‎‌هاي امروز كشته شدند كه 80 نفر آنها اهل بغداد بودند. بیش از 260 نفر نیز در 18 انفجار (خودروی بمب گذاری) زخمی شدند. در همان روز، مردان مسلح شش نفر از اعضای الصحوه را در یک ایست بازرسی در 40 کیلومتری جنوب بغداد به قتل رساندند و هفت نفر از اعضای یک خانواده را در حمله‌اي در نزدیکي ایست بازرسی لطيفيه كشتند. نه نفر نیز با دستگاه‌های انفجاری در شمال شهر موصل کشته شدند.
 
شمار کشته شدگان شهروندان عراقي در ماه آگوست 915 برآورد شده است ،بيش از 2000 نفر نيز بر اثر بمب‌گذاری و تیراندازی در اين ماه زخمي شدند.
 
آمار نهایی تلفات شهروندان عراقي در این ماه 915 نفر
 

   
***  سپتامبر
 
3 سپتامبر  
دست کم 60 نفر در یک رشته حملات بمب‌گذاری خودرويي و تیراندازی در منطقه شیعه‌نشین بغداد كشته شدند. كه تنها در حومه شهرحسينيه 9 نفر در دو انفجار کشته شدند.
 
19 نفر دیگر در انفجار طالبيه ،و هفت نفر توسط افراد مسلح در جنوب بغداد به ضرب گلوله جان خود را از دست دادند.
 
 
 
15 سپتامبر  
موج دیگری از بمب‌گذاری‌های خودرويي و تیراندازی، 36 غير نظامي بيگناه را در 15 دسامبر به كام مرگ كشاند.
 
مرگبارترین حمله در شهر حله، با انفجار دو اتومبیل بمب‌گذاری شده در کنار یک بازار شلوغ و انفجار ديگري در یک گاراژ به وقوع پيوست،كه به کشته شدن نه نفر انجاميد.
 
در منطقه شیعه نشین بغداد با انفجار خودرویي بمب‌گذاری شده در یک خیابان خرید تجاری پنج تن كشته و 17 نفر نيز زخمي شدند. در همین حال، یک بمب در جنوب بصره پنج کشته را بر جاي گذاشت.
 
در شهر ديبيس، در انفجار اتومبیل بمب‌گذاری در يك بازار دو تن كشته و 16 نفر زخمي شدند. دو کشاورزان شیعه نيز به ضرب گلوله در بازگشت به خانه‌های خود در شرق بعقوبه كشته شدند.
 
21 سپتامبر  

در انفجار خودروهای بمب گذاری شده در پایتخت،مناطق مرکزی و مناطق شمال عراق،حداقل 107 نفر کشته و 200 نفر نيز زخمی شدند.
 
بزرگترین حمله تروريستي در ماجراي تشییع جنازه یک عضو از قبیله آل فرطوسي در صدر به وقوع پيوست.
 
حدود 500 نفر از حاضران در اين مراسم، به بیمارستان منتقل شدند. دست کم 78 نفر کشته شدند.
 
چند ساعت بعد، بمب دیگری در محله اور بغداد منفجر شد كه به کشته شدن نه نفر و زخمی شدن 14 نفر انجاميد. همچنین در حمله‌اي به یک واحد پلیس در نزدیکی بيجي، هفت افسر پلیس كشته و 21 نفر نيز زخمي شدند.     
 
بنا به گزارش منابع عراقي،تعداد تلفات عراق از خشونت‌هاي ماه سپتامبر حداقل 1220 كشته بوده است. بغداد با 887 کشته بدترین استان عراقي بشمار مي‌آيد.  92 تن از اعضای نیروهای امنیتی عراق در سراسر کشور در اين ماه کشته شدند.
 
آمار نهایی تلفات انساني در ماه سپتامبر 1220 نفر   
 

 
 
 
***  اکتبر
 
5 اکتبر  
خشونت‌هاي روز پنجم اكتبر 73 نفر را در سراسر عراق، از جمله دو روزنامه نگار عراقي را به كام مرگ كشاند. حداقل 49 از آنها در یک بمب‌گذاري انتحاری بين زائران شیعه در یک محله عمدتا سنی نشين اعظميه بغداد جان خود را از دست دادند. حدود 75 نفر در این انفجار نيز زخمی شدند.
 
در حملات دیگر تروريستي 24 جان خود را از دست دادند. در يك انفجار انتحاري در يك كافه شبانه،در يك منطقه شيعه نشين،13 نفر ديگر نيز جان خود را از دست دادند. در اين حادثه بیست و دو نفر نيز زخمی شدند.
 
13 نفر نيز در محله مذهبی البياع کشته شدند.
 
در حادثه‌ای دیگر افراد مسلح ناشناس دو روزنامه نگار را در حال فیلمبرداری برای کانال الشرقیه در شهر موصل كشتند.
 
29 نفر از جمله 12 کودک در بمب گذاری‌های انتحاری روز ششم اكتبر کشته شدند. دو بمب گذار انتحاری وسایل نقلیه بمب گذاري‌شده را در یک مدرسه ابتدایی و یک ایستگاه پلیس.منفجر كردند.
 
14 نفر در اثر یک بمب‌گذاري انتحاری در حمله به زائران شیعه در محله سنی وزيريه بغداد كشته شدند. 

 
7 اکتبر
 
38 عراقي نيز در حملات تروريستي بغداد به قتل رسيدند. انفجارها عمدتا در محله‌های شیعه‌نشين اتفاق افتاد( یک انفجار در محله اهل سنت به نام دورا نيز بوقوع پيوست).
 
به گفته پلیس در هشت محله مختلف ،هفت انفجار به ثبت رسيده است. در مرگبارترین حمله، شش نفر کشته و 13 زخمی در پي داشت.
 

17 اکتبر  
موج دیگری از حملات همزمان با عید مسلمانان 51 نفر را به کام مرگ كشاند. در روستاي موفقيه،پانزده تن از اعضای اقلیت شباک کشته و 52 تن نيز زخمي شدند.
 
در بغداد، دست کم هفت انفجار در مناطق عمدتا شیعه بوقوع پيوست، كه به كشته شدن 33 نفر انجاميد.
 

20 اکتبر  
بیش از 50 نفر در بمب گذاری روز بيستم اكتبر در عراق کشته شدند. یک بمب گذار انتحاری با انفجار خود در یک کافه در بغداد،در محلي كه جوانان عراقي در حال تماشای فوتبال بودند، 38 عراقي را كشته و دست كم 39 نفر را نيز زخمی كرد.
 
12 کشته و 27 مجروح در حملات استان غربی الانبار نيز در چنين روزي بوده است. در یکی از حملات شهر روا 260 کیلومتری شمال غربی بغداد،يك بمب گذار انتحاري با انفجار خود در ورودي يك پاسگاه پليس، دست کم پنج پلیس را کشته و 13 نفر را زخمی كرد.
 

22 اکتبر
در بمب گذاری‌های انتحاری و حملات مسلحانه 22 اكتبر 16 تن از اعضای نیروهای امنیتی به قتل رسيدند .35 نفر نيز در استان الانبار زخمي شدند. كشته شدن یک مامور پلیس و زخمي شدن شش افسر ديگر در انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در استان بابل ،نيز از آمارهاي اين روز بوده است.
 

27 اکتبر  
شصت و شش نفر در انفجار مجموع 11 خودروی بمب‌گذاری شده در عراق كشته شدند. نه انفجار در مناطق مسلمان عمدتا شیعه نشين در داخل و اطراف بغداد به وقوع پيوست. در انفجار خودروهای بمب گذاری شده در شهر نهروان، هفت نفر كشته و 15 نفر نيز زخمي شدند. حملات شمال الشعب و جنوب محله ابو دشير بغداد شش نفر دیگر را به كام مرگ كشاند.
 
مرگبارترین حمله 27 اكتبر در شهر موصل به وقوع پيوست،با کشته شدن حداقل 14 نفر و زخمی شدن بیش از 30 غير نظامي عراقي! در موصل يك مرد مسلح دو سرباز را نيز كشت.
 

29 اکتبر  
خشونت‌ها در عراق بار دیگر در 29 و 30 اکتبر شعله‌ور شد و جان 35 عراقي را در دو روز ستاند. حملات تروريستي در مناطق سنی نشین بغداد نه کشته و 20 مجروح بر جاي گذاشت. دو نفر در انفجار یک بمب کنار جاده ای در ابوغريب نيز کشته شدند. همچنین حملاتي هم در بعقوبه، فلوجه، سنگر و استحکامات سابق شورشیان سنی، موصل، کرکوک و تکریت به وقوع پيوست.
 
19 نفر،كه 14 نفر از آنها از نیروهای امنیتی بودند، در خشونت‌هاي روز بعد، کشته شدند. در الطارميه، در شمال بغداد، دو بمب گذار در حمله به یک خانه که در آن یک نشست امنیتی در حال برگزاري بود، چهار سرباز - از جمله یک سرتیپ - سه افسر پلیس و چهار مبارز از گروه الصحفه ( بیداری ضد القاعده) را كشتند.
 
در حادثه دیگر یک بمب گذار انتحاری با انفجار خودرويي در یک ایست بازرسی پلیس، سه پلیس عراقي را كشت و 25 نفر نيز زخمي شدند.
 
آمار نهایی تلفات انساني ماه اكتبر 1095 عراقي بيگناه  
 
 
 
*** نوامبر
 

5 نوامبر
 
در کرکوک،شهري در شمال عراق،در انفجاري در نزديكي یک ایستگاه تلویزیونی ترکمن به کشته شدن یک غیر نظامی و زخمی شدن پنج نفر دیگر انجاميد.
 
در استان نینوا،در انفجار دو بمب در مسير گشت‌های ارتش عراق به کشته شدن سه سرباز و زخمي شدن چهار نفر دیگر انجاميد.
 
در موصل یک پلیس در درگيري با شبه نظامیان در یک ایست بازرسی کشته و پلیس دیگری نيز در یک حادثه جداگانه به گلوله بسته شد.
 
در خارج از فلوجه، یک بمب گذار انتحاری سه پلیس را كشته و سه نفر ديگر را زخمي كرد.
 
در همين روز،در شمال بغداد رئیس یک گروه شبه نظامی مخالف القاعده و پسرش توسط افراد مسلح کشته شدند. 

 

10 نوامبر  
بمب گذاری‌هاي روز 10 نوامبر در عراق دست کم 12 نفر را به كام مرگ كشاند. مرگبارترین حمله در شهر موصل به وقوع پيوست.( كشته شدن هشت نفر براثر انفجار خودروي بمب گذاري شده در مركز شهر)
 
در غرب بغداد، چهار نفر بر اثر دو بمب کنار جاده‌ای درنزدیکی یک مسجد سنی -زماني كه نمازگزار در حال ترک نماز جمعه بودند-كشته شدند.
 
افراد مسلح ناشناس با حمله به یک اتوبوس حامل زائران شیعه در شهر بلد در شمال بغداد، یک زائر زن را به شهادت رساندند.
 
انفجار دو خودروی در شهر بصره شش نفر را نيز زخمي كرد.
 
 
 
14 نوامبر  

در حملات تروريستي روز 14 نوامبر در مراسم روز عاشورا ،دست کم 67 کشته و 152 نفر زخمی بر جاي گذاشت.
 
در انفجار انتحاری در محله صادقيه در حمله به یک گروه بزرگی از زائران شیعه،32 نفر كشته و 80 نفر نيز زخمي شدند.
 
در نزدیکی بعقوبه، یکی دیگر از بمب گذاران انتحاری 16 زائر را شهيد و 27 تن ديگر را زخمي كرد.
 
در انفجار تروريستي در چادرهاي استراحت مخصوص زائرين،9 نفر شهيد و 28 تن ديگر نيز زخمي شدند.
 
در شهر موصل نيز،دو سرباز كشته و دو افسر زخمي شدند. در انفجار شهر کرکوک، پنج نفر نيز زخمي شدند.   
 
 
 
17 نوامبر  
در یک سری از بمب گذاری‌هاي انتحاري که کافه ها و بازارهای عراق را هدف قرار داده بودند،26 نفر كشته و 35 نفر زخمی شدند.
 
مرگبارترین حملات در بغداد به وقوع پيوست، که در آن چهار خودروي بمب‌گذاري شده و سه بمب کنار جاده اي، از جمله محله زاغه نشين شیعه از شهرک صدر در شمال شرق و الردوانيه سني نشين،منفجر شدند.
 
یک روز بعد در موصل، در شمال عراق، یک بمب کنار جاده‌ای یک پلیس را كشت و سه نفر را نيز زخمي كرد. در ابوغریب در انفجار بمبي در خانه یک پلیس عراقي، مادر افسر عراقي كشته و فرزندش را مجروح ساخت.   
 
 
 
20 نوامبر  

دست کم 29 نفر در حملات تروريستي پایتخت عراق، بغداد، در نواحی عمدتا شیعه‌نشين كشته شدند. مرگبارترین حمله در منطقه صدريه،با انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در یک بازار شلوغ به وقوع پيوست. انفجارهايي هم در الشعب، توپچي، کراده، اعظميه و اميل به وقوع پيوست. 

 
21 نوامبر  

در انفجار یک کامیون در بازار صادقيه ،در شمال شرق بغداد 31 نفر كشته و 465 نفر نيز مجروح شدند.   
 
در منطقه تاجی، در شمال بغداد،در عمليات یک بمب گذار انتحاری در خارج پاسگاه ارتش،شش سرباز را كشته و 12 نفر ديگر را مجروح ساخت. در محله کسری در شمال بغداد یک بمب متصل به ماشین ،یک افسر ارتش و پسرش را به كام مرگ كشاند. در محله اميريه در غرب بغداد در انفجار دو بمب و یک خودروی بمب‌گذاری، هشت غیر نظامی کشته و 15 تن ديگر نيز زخمي شدند.
 
در محله البياع در جنوب شرقی بغداد، دو غير نظامي در حمله افراد مشلح كشته شدند.
 

24 نوامبر  
پنج نفر، از جمله یک روزنامه نگار تلویزیونی در حملات انتحاري روز 24 نوامبر كشته شدند. در مرگبارترین حمله تروريستي در نزدیکی یک بازار رو باز در منطقه الشعب بغداد دو نفر كشته و هفت تن ديگر زخمي شدند.
 
در شمال موصل فرد مسلحي فیلمبردار یک ایستگاه تلویزیون محلی را نيز كشت.
 
    
 
27 نوامبر  

دست کم 33 کشته و بیش از 70 زخمی در حملات بمب گذاری و تیراندازی های جداگانه در سراسر عراق در چنين روزي به ثبت رسيده است. در بمب گذاي انتحاری در یک مراسم تشییع جنازه در زندان ابوغریب در غرب بغداد ده نفر كشته و تعداي هم زخمي شدند. در شمال غرب پایتخت، مهاجمان مسلح پنج تن از اعضاي يك خانواده را به قتل رساندند.
 
در چهار بمب گذاري انتحاری به یک پاسگاه پلیس در رمادی در غرب بغداد،4 افسر كشته و 15 زخمي در پي داشت.
 
پلیس همچنین اجساد 13 نفر را در بغداد كه تروريست ها آنها را به قتل رسانده بودند، پيدا كردند.     
 
به گفته مقامات عراقي،903 نفر در ماه نوامبر در عراق كشته شده اند. وزارت بهداشت عراق كشته شدن 852 غیر نظامی- 53 پلیس و 43 سرباز- را تائيد كرده است. با این حال، وزارت كشور این رقم را حدود 1121 نفر کشته برآورد كرده است.
 
آمار نهايي تلفات انساني ماه نوامبر عراق 909 عراقي  
 

 
 
*** دسامبر
 
3 دسامبر  
هفتاد و شش نفر بر اثر انفجار و تیراندازی در 14 شهر مختلف عراق کشته شدند. چهار بمب گذار انتحاری با منفجر كردن جلیقه انفجاری خود در یک ساختمان در تکریت، 170 کیلومتری شمال غرب بغداد 34 عراقي را كشتند. ده نفر در پایتخت عراق، بغداد، كشته شدند كه شش نفر از آنها در انفجار خودروی بمب گذاری شده در البياع،در یک محله عمدتا شیعه نشين غرب بغداد جان خود را از دست دادند. دو پلیس در بمب گذاری سامرا کشته و یک شهردار در تيراندازي شهر مقدادیه، در شمال شرق پایتخت جان خود را از دست داد.
 
در همان روز، مردان مسلح القاعده هفت غیرنظامی را در غرب کشور، نزديكي مرز اردن به قتل رساندند. 


 
4 دسامبر  
بمب گذاران انتحاری و افراد مسلح در تلاشي براي انهدام مقر پلیس اطلاعاتی در کرکوک، هفت تن را کشته و ده ها تن دیگر را به شدت زخمي كردند. در همان روز، دو نفر در بغداد كشته و در انفجارهاي جداگانه و تيراندازي عوامل القاعده 13 نفر نيز كشته شدند.
 
در فلوجه، والی فلوجه (فرماندار و از عوامل القاعده)، اسماعیل عوا و همدستانش ، که از زندان در ماه جولای (همراه با 500 زندانی دیگر) فرار كرده بودند،در حمله نيروهاي امنيتي عراق در استان انبار کشته شدند.   
 
   
5 دسامبر  
حمله به مجموعه اطلاعاتی پلیس کرکوک از حوادث امروز عراق بود.   
 
یازده گروگان از مركز خريد كركوك با كمك پليس آزاد شدند اما نه نفر از جمله مقام امنيتي و پنج شبه نظامي كشته شدند. در تیراندازی بغداد، موصل و قره تپه، جنوب شرقی موصل نوزده تن کشته شدند.     
 
در پایتخت، نه تن کشته شدند ،كه شش نفر از انها بر اثر انفجار بمب دست ساز در منطقه مدائن در جنوب بغداد روي داد.   
 
 
 
8 دسامبر
انفجار بمب ها در بغداد در اين روز، به کشته شدن 45 تن انجاميد. نزدیک به یک صد تن دیگر نيز بر اثر انفجار اتومبیل بمب گذاری شده زخمی شدند. در حمله منطقه شیعه نشين البياع ، هفت تن كشته و 14 تن نيز مجروح شدند. در بقیه نقاط کشور، 13 تن ديگر نيز در تيراندازي و حملات انفجاری کشته شدند.
 

9 دسامبر  
بهرز، یک شهر سنی نشين در 60 کیلومتری شمال شرقی بغداد هدف یک انفجار بزرگ خودرویي قرار گرفت كه در نهايت به کشته شدن 13 نفر انجاميد. خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی یک کافه، همراه با دیگر مناطق تجاری شلوغ هدف تروريست ها قرار گرفته بود.
  
نه تن در انفجار مواد انفجاری در پایتخت کشته، شش تن ديگر نيز در تیراندازی جان خود را از دست دادند.
 
بمب کنار جاده ای در شمال عراق جان یک راننده تاکسی را گرفت و افراد مسلح یک پلیس را در موصل به ضرب گلوله از پاي درآوردند. تلفات دسامبر تا کنون: 314 غیر نظامی اعلام شده است.
 

15 دسامبر  
دست کم 20 نفر در بمب گذاری خودرويي و تیراندازی در سراسر عراق در روز یکشنبه کشته شدند. اتومبیل‌هاي بمب گذاری شده بيشتر استان هاي شيعه نشين، را مورد هدف قرار داده است.
 

16 دسامبر  
دور جديد انفجارهاي دامنه دار بغداد 82 كشته را بر جاي گذاشت. بمب گذاری های انتحاری و کنار جاده ای بمب در سراسر پایتخت 43 نفر را به كام مرگ كشاند. تقریبا همين تعداد در ديگر مناطق عراق كشته شدند. در درگیری، تیراندازی و انفجار در انتهاي روز،26 عراقي ديگر نيز كشته شدند.   
 
 
 
19 دسامبر
سه بمب گذار انتحاری با منفجر کمربندهای انفجاری خود 36 زائر شیعه را به شهادت رساندند.
 
در بغداد، 44 نفر در بمب گذاری های انتحاری ، تیراندازی كشته شدند.
 
در ابوغریب در غرب بغداد، پنج نفر از اعضای يك خانواده نیز در تیراندازی تروريست ها کشته شدند.در ده شهر عراق مرگ پلیس، شهروندان و عضو یک تیم امنیتی مورد حمايت آمريكا را شاهد بوده ايم.   
 
 
22 دسامبر
 بمب گذاری و تیراندازی در شمال عراق 14 كشته برجاي گذاشت.
 
در انفجار دو بمب کنار جاده ای در توز خورماتو در 170 کیلومتری شمال بغداد، به کشته شدن نه نفر و زخمی شدن 24 عراقي منجر گرديد.   
  
در شهر الحويجة، 210 کیلومتری شمال پایتخت، شبه نظامیان با يورش به دو خانه پنج عضو از خانواده اي را به رگبار بستند.
 
فرمانده اي از ارتش عراق و 17 تن از افسران اش در انفجار بمب در یک عملیات امنیتی در استان الانبار كشته شدند . 32 سرباز نیز در این حمله زخمی شدند.
 

25 دسامبر  
34 نفر در بمب گذاری های کریسمس در مناطق مسیحی نشین بغداد کشته شدند (چهارشنبه). در مرگبارترین حمله، 24 نفر، اكثرا مسیحی در حال ترک یک کلیسا در منطقه دورا در جنوب بغداد كشته شدند.
 
جامعه مسیحی در عراق از خشونت ها نيز مصون نبوده اند و مورد هدف ستیزه جویان القاعده در گذشته نيز قرار داشتند، از جمله حمله به یک کلیسا در سال 2010، که ده ها تن کشته شدند!     
 
در دسامبر، بیش از 660 غیر نظامی کشته شدند. در سال 2013 حدود 9200 نفر (براساس برخي منابع) در این کشور جان خود را از دست داده اند. بدترین ماه برای خشونت ها در سال 2013 ماه سپتامبر بود كه حدود 1220 نفر -887 نفر در بغداد- کشته شدند. انفجار خودرويي و بمب های انتحاری در کشور عراق همچنان قرباني مي گيرد. نيروهاي امنيتي نيز در ميان قربانيان ديده مي شوند.
 

تلفات انساني ماه دسامبر 660 عراقي 

 
در سال 2013، بطور کلی 8955 نفر در عراق کشته شدند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار