شامگاه روز جمعه سیزدهم دیماه سال جاری بارش شهابی ربعی به اوج خود می رسد و شما می توانید تعداد بیشماری از شهاب ها را در آسمان رصد کنید.

به گزارش خبرنگار فناوري هاي نوين باشگاه خبرنگاران يکي از رويدادهاي جذاب آسمان تاريک بارش شهابي است که همگان با آن آشنا هستند و در طول عمر خود حداقل يکبار در زمان عبور شهاب از آسمان آن را رصد کرده اند و به دليل اينکه اغلب رصد اين رويداد نياز به ابزار ابتيک مانند تلسکوپ و دوربين ندارد علاقمندان فراواني را به خود جلب مي کند.
 

بارش شهابی ربعی

 
بارش شهابی ربعی که به آن بارش شهابی کوادرانت و بارش شهابی نطاق هم گفته‌اند یکی از پربارترین بارش‌های شهابی سال است. نرخ ساعتی این بارش در زمان اوج حدود ۹۰ شهاب است به همین دلیل این بارش معمولا در رده  دومین و یا سومین بارش شهابی بزرگ هر سال جای می گیرد سرعت میانگین شهاب‌های این بارش در برابر زمین حدود ۴۱ کیلومتر بر ساعت است که در مقایسه با بسیاری از بارش‌های شهابی سرعت کمی به شمار می‌آید که خود باعث کم تر شدن نرخ ساعتی آن می شود .
 
این بارش از روز ۱۱ دی‌ماه  آغاز و تا 17 دی ادامه می یابد که  در ۱۳ دی به اوج خود می‌رسد و این بارش بر خلاف برخی از بارش‌های شهابی مانند برساوشی که بازه زمانی خیلی بلندی دارند بازه آن بسیار کوتاه است و کوتاه بودن آن نشان‌دهنده نازک بودن توده ذرات منشا گرفته این بارش است .
 
منشا بارش شهابی ربعی
 
منشا این بارش در ابتدا ناشناخته بود اما پس از مدتی آن را به دنباله دار 96p  نسبت دادند. در سال ۱۹۷۹ میلادی تحقیقات ثابت کردند که توده ذرات این بارش در مسیر دنباله دار C/۱۴۹۱Y۱ است و به همین دلیل این بارش را به این دنباله دار نسبت دادند و در سال ۲۰۰۳ سیارکی به نام ۲۰۰۳EH۱ یافت شد و کمی پس از آن محقّقان متوجه شدند که این سیارک در مسیر توده ذرات منشا این بارش حرکت می‌کند. از آن پس فرض می‌شود که دنباله دار C/۱۴۹۱Y۱ پس از مدتی به یک سیارک تبدیل شده که بعدها با نام ۲۰۰۳EH۱ شناخته شده بنابر این منشا این بارش سیارک است.
 
صورت فلکی این بارش ناپدید شده ...

 
ستاره شناسان بارشهای شهابی را اغلب با نام یک صورت فلکی معرفی می کنند و بارش شهابی ربعی نیز بر اساس نام یک صورت فلکی نامگذاری که در گذشته وجود داشته ولی امروزه با وجوه بر تقسیمات صورتهای فلکی ها وجود ندارد اما مکان دقیق کانون این بارش قسمتی از صورت فلکی عوا است.
 
چگون این بارش را رصد کنیم؟

 
 برای رصد این بارش شما به یک جفت چشم تیز بین و مکانی بدور از آلودگی نوری و دارای شرایط رصدی مناسب نیاز دارید و کافی است فقط چشم به آسمان بدوزید و عبور شهاب ها را به راحتی رصد کنید البته پوشیدن لباس گرم در این شبهای سرد زمستانی را فراموش نکنید.
 
شرایط رصدی مناسب یعنی چه؟

 
شرایط مناسب برای رصد شهاب های آسمان ،قرار گیری در مکانی کاملا تاریک با افقی باز است. این مکان تاریک باید حداقل دارای قدر یا روشنایی حدود 6/5 باشد برای رصد آن هرچه مکان تاریک تر باشد شهاب های بیشتری را می توانید در هنگام عبور رصد کنید و رصد را از زمانی شروع کنید که ارتفاع کانون بارش به حداقل ۱۵ درجه رسیده باشد.
 
 
 
لازم به ذکر است در عکاسی نجومی، زمان نوردهی بسیار بالاتر از عکاسی در روز است و شاتر دوربین باید به مدت 15 تا 20 دقیقه باز بماند تا بتوانید چند شهاب پرنور و زیبا را تصویر برداری کند و همچنین با استفاده از سه پایه می توان از تکان هایی که دوربین در طول مدت عکاسی می خورد جلو گیری کرد و سیم دکلانشور برای آن لازم است که شاتر دوربین قفل شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: بارش ، شهابی ، ربعی ، آسمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار