مخالفت 90درصدی مردم با ورود خودروسازان فرانسوی به ایران، گزارش تاخیرهای تکراری در تکمیل پروژه های ملی و واريز 45 درصد از تسهيلات پیش‌بینی شده از صندوق توسعه ملی دربخش صنعت از مهم‌ترين اخبار اين هفته صنعت بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهم‌‌ترین رویدادهای صنعت از 7 تا 12 دی ماه به شرح زیر است:


"صنعت خودرو" موضوع نوزدهمين مناظره سيما بود كه با شرکت 190 هزار نفر در نظرسنجی این برنامه حدود 90 درصد (89.2 درصد) شرکت کنندگان با رای به گزینه دو اعلام کردند که خواستار همکاری با دیگر خودروسازان معتبر بین المللی غیر از فرانسه هستند و تنها 10درصد شرکت کنندگان بر ادامه همکاری با پژو و رنو تاکید کردند.


در این هفته باشگاه خبرنگاران گزارشی مبنی بر تاخیرهای طولانی مدت در تحویل پروژه های ملی توسط ایدرو منتشر کرد، که در قسمتی از این گزارش می خوانیم: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یکی از سازمان‌هایی است که در گذشته کارهای ویژه ای در بومی‌سازی صنایع مختلف برعهده داشت و الحق خوب به میدان عمل آمد.

از بومی‌سازی صنایع خودرو گرفته تا صنایع پیشرفته و همچنین نوسازی صنایع مهم در نقاط مختلف کشور.
 
اما شماره 10 صنعت کشور انگار دیگر با روزهای اوج خود فاصله گرفته و مثل گذشته سرحال در زمین خودکفایی و انحصارشکنی نمی‌دود.

دیگری خبری از پروژه‌های پیشرفته این سازمان به گوش نمی‌رسد.

دیگر خبری از بیوایمپلنت‌ها، کاتالیست‌ها، خودروهای هیبریدی، الیاف کربن، جی تی ال و ... از این سازمان منتشر نمی‌شود.

ایدرو پیمانکار فازهای 14 و 17 و 18 پارس جنوبی هم هست، فازهایی که از زمان احمد قلعه بانی، مجید هدایت و حالا غلامرضا شافعی تکمیل و تحویل نشده است.

تاخیرهای پیاپی که پشت دیوار تحریم پنهان می‌شوند.

آیا می‌توان دلیل تمام این تاخیرها و نقاط ضعف را تحریم عنوان کرد؟


 در نه ماهه سال جاري 44هزارو 647 خودرو سواري به ارزش 924 ميليون دلار به کشور وارد شده است . 

اين ميزان واردات در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزني 37.62 درصد و از نظر از نظر ارزشي 31.35 درصد رشد را نشان ميدهد. 

همچنين بر اساس اين گزارش 4 هزارو 824 خودرو به ارزش 33 ميليون دلار از کشور صادر شده است که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزني 88.50درصد و از نظر ارزشي 87.24 درصد کاهش را نشان ميدهد. 

ميانگين هر خودرو سواري صادراتي 6 هزارو 794 دلار است که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 15.72درصد افزايش را نشان ميدهد. 

اين گزارش مي افزايد عراق و آذربايجان و مصر عمده کشورهاي مقصد صادرات در مدت ياد شده هستند.  



محسن صالحی‌نیا معاون امورصنايع وزیرصنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: روند جذب تسهیلات ازصندوق توسعه ملی مطلوب نیست و تا كنون تنها45 درصد از تسهيلات پیش‌بینی شده اين صندوق در بخش صنعت وصول شده است.

وی افزود: براساس قوانين بودجه سالهاي 91 و 92 با توجه به ضرورت تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي ومنابع طرحهاي صنعتي با پيشرفت فيزيکي بالا در کشور، 10 درصد از منابع اين صندوق  بخش توليد اختصاص يافت. 

به گفته صالحي نيا؛ دراین راستا با 9 بانک قرارداد بسته شده و از اواسط سال 91 تاکنون معرفی واحد‌های مرتبط نیز صورت گرفته است. 

وي خاطر نشان كرد :‌ بطوريكه درمجموع از 60 هزار میلیارد ریال منابع صندوق توسعه ملی که به واحدهای تولیدی اختصاص یافت 26 هزار میلیارد ریال معادل 45 درصد از کل منابع تاکنون تخصیص یافته است. 

*ارائه پیشنهاد تعرفه جدید واردات خودرو

کارگروه بررسی تعرفه‌ واردات خودرو پیشنهاد خود در زمینه‌ تعرفه واردات خودرو برای سال آینده را به شورای سیاست‌گذاری خودرو ارائه کرد.

این کارگروه زیرمجموعه شورای سیاست‌گذاری خودرو بوده و در صورت تصویب پیشنهاد ارائه شده در این شورا، از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون ماده یک ارائه و در صورت تایید این کمیسیون تعرفه های جدید از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد.

بر این اساس خودروهای با حجم موتور هزار سی‌سی 40 درصد، 1000 تا 1500 سی‌سی 50 درصد، 1500 تا 2000 سی‌سی 60 درصد، 2000 تا 2500 سی‌سی 70 درصد، 2500 تا 3000 سی‌سی 80 درصد و 3000 سی‌سی به بالا 90 درصد خواهد بود.

انتهاي پيام/


برچسب ها: صنعت ، خودرو ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار