طی انعقاد تفاهم‌نامه مشارکت در ایجاد مرکز ملی و منطقه‌ای حلال ایران مرکز ملی و منطقه‌ای حلال، ‌ تأسیس می‌شود.

محمود مولی‌نژاد قائم مقام رئیس سازمان پژوهشهایی علمی و صنعتی ایران در امور بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: با عنایت به آیین‌نامه ابلاغی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درخصوص نحوه تشکیل و فعالیت واحدهای پژوهشی و تبیین ضرورت ایجاد چنین مرکزی در کشور کلیات موارد مورد مشارکت مورد بررسی قرار گرفت و با انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان پژوهشکده کشاورزی به عنوان مجری طرح و شرکت سرمایه‌گذار خصوصی توافق به عمل آمد. 

وی افزود: همچنین به منظور تدوین قرارداد و شیوه اجرای مفاد این تفاهم‌نامه کمیته‌ای متشکل از مدیر کل دفتر تجاری‌سازی‌، رئیس پژوهشکده کشاورزی و مجری طرح مسئولیت تدوین قرارداد را در قالب شیوه تأسیس مرکز تحقیقاتی ملی و منطقه‌ای نوع دوم در سازمان برعهده خواهند داشت. 

 مولی‌نژاد درخصوص ضرورت ایجاد این مرکز به عنوان اولین و تنها مرکز استاندارد در کشور اظهار داشت: بحث تغذیه حلال به واسطه گستردگی و وسعت بازار آن در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هنوز چنین جایگاهی در کشور ایجاد نشده است. 

وی تصریح کرد: به دلیل مطرح شدن مباحث مربوط به فناوری و تجاری‌سازی و نیز بعد شرعی و آئینی محصولات حلال در کشورهای مسلمان و خصوصا در ایران و عدم وجود سیستم‌های نظارتی جامع و متمرکز در کشور ایجاد مرکزی ملی با تدوین استاندارهای خاص ضروری به نظر رسید. 

محمود مولی‌نژاد افزود: با راه‌اندازی این مرکز، ‌ بررسی و ارزیابی کلیه محصولات مربوط به صنایع مختلف از جمله دارویی، ‌ غذایی، ‌ رنگ، چرم و پوست، ‌ روغنهای خوراکی و محصولات آرایشی و بهداشتی انجام و با استانداردهای موجود در مرکز مطابقت داده می‌شود. 

وی از ساماندهی وضعیت حلال در کلیه محصولات وارداتی در صنایع مختلف مرتبط به داخل کشور خبرداد و گفت: با تأسیس این مرکز همچنین نظارت کامل و کیفی بر کلیه محصولات وارداتی در صنایع دارویی، ‌ غذایی، ‌ رنگ، ‌ چرم و پوست، روغنهای خوراکی و محصولات آرایشی و بهداشتی انجام و نسبت به صدور گواهی‌نامه از مرکز مزبور اقدام خواهد شد. 

 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار