سخنران حرم مطهر رضوي گفت: پيامبر اكرم(ص) كاملترين مبلغ و جامع‌ترين شخصيت رسالي و الهي است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، معصومه خانلري مشهدي در سلسله جلسات بيان معارف كه در رواق دارالحكمه حرم مطهر رضوي برگزار شد، اظهار داشت: اگر هر يك از چهره‏هاي قرآن در زمينه‏اي چند الگو و نمونه باشند نبي اكرم(ص) جامع همه فضايل تبليغي و اسوه مطلق تمام بشريت است.

وي با بيان اين مطلب كه محوري‏ترين مقام پيامبر اكرم (ص) مقام رحمت للعالمين است افزود: اين صفت در تمام اقدامات تبليغي و زواياي دعوت پيامبر اسلام(ص) تجلي و تبلور ويژه دارد و در آيات ديگر، القاب ذكر، هادي و گشاينده غل و زنجيرها نيز به آن حضرت اعطا شده است.

خانلري عنوان كرد: تعداد و تنوع شيوه‏هاي تبليغي، جامعيت دعوت، عظمت و خاتميت رسالت پيامبر اكرم (ص)موجب آن شده است كه شيوه‏هاي دعوتش به گونه‌هاي مختلفي باشد.

معصومه خانلري مشهدي گفت: نخستين مرحله دعوت پيامبر(ص) به مرحله دعوت مخفي معروف است و مرحله ديگر دعوت پيامبر(ص)، مرحله گسترش دعوت و روي آوردن پيامبر(ص) به شيوه‌ي ارتباط گروهي است كه مرحله علني شدن ناميده مي‌شود. ورود به اين مرحله، به معني كنار گذاشتن كامل روش ارتباطي فردي و چهره به چهره نبود.

وي گفت: دعوت پيامبر(ص) در پي فشارها و آزار و اذيت‌هاي زيادي شكل گرفت و ماجراي هجرت گروهي از مسلمانان به حبشه در سال6 بعثت پيش آمد. هجرت افرادي از مسلمانان به حبشه با صلاح ديد و توصيه پيامبر(ص) نقشي بسيار مهم در تثبيت دعوت اسلامي ايفا كرد.

اين كارشناس مذهبي با نگاهي به فعاليت‌هاي فرهنگي، ارتباطي پيامبر(ص) در مكه اظهار داشت: آن حضرت از ابزارها و روشهايي متفاوت و متعدد براي نشر دعوت اسلامي بهره مي‌جست كه قرآن كريم، خطابه، بهره‌گيري از ايام حج و تماس با تازه واردان به مكه، برپاداشتن شعائر ديني به صورت آشكار، صبر در برابر آزارها و پرهيز از برخورد تند با آزاردهندگان و هم نشيني با محرومان از جمله آن‌ها بود.

وي به اهداف و دستاوردهاي فعاليت‌هاي فرهنگي، ارتباطي پيامبر(ص) در مكه اشاره و عنوان كرد: تربيت روحي و رواني مردم و تحول فرهنگي، نشان دادن جهاني بودن دعوت، كشاندن دعوت به مرزهاي بيرون مكه و زمينه سازي براي فراگير كردن آنها واثبات لزوم انعطاف‏ پذيري در بهره گيري از ابزارها و روشهاي تبليغ ديني، را مي‌توان از جمله اين دستاوردها ذكر كرد.


برچسب ها: سخنران ، حرم ، مطهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.