مسئول دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم، حدیث سلسلة‌الذهب را یکی از برنامه‌های ارزشمند امام رضا (ع) دانست که مهر محکمی برای نشان دادن خط باطل بنی عباس و مامون بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام جواد عظیمی با بیان اینکه دوران امامت امام هشتم شیعیان همزمان با اواخر حکومت هارون الرشید، دوره کوتاه حکومت امین و باقی آن هم مصادف با به قدرت رسیدن مامون عباسی بود، گفت: مهم‌ترین نقش امام رضا (ع) در زمان مامون عباسی بود.


وی ادامه داد: شهادت امام موسی کاظم (ع) در زمان هارون الرشید موجب خشم مردم شده بود و این عامل موجب شد این خلیفه عباسی برنامه خاصی برای فرزند ایشان یعنی علی بن موسی الرضا(ع) نداشته باشد.

مسئول دارالقرآن اداره ‌کل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به سیاست و زیرکی مامون عباسی اظهار کرد: سخت‌ترین دوران امامت امام رضا (ع) مربوط به خلافت مامون بود، زیرا او چهره‌ای منافق‌گونه داشت که به سادگی شناخته نمی‌شد.

عظیمی افزود: مامون بر خلاف سایر خلفای عباسی که با شدت نسبت به اهل بیت (ع) سخت‌گیری می‌کردند، از سیاست صلح و سازش وارد شد تا مردم را فریب دهد.

وی با اشاره به پیشنهاد ولایتعهدی به امام رضا (ع) از طرف مامون گفت: او حتی برای پیشبرد اهداف خود پیشنهاد جانشینی خود را به علی بن موسی‌الرضا (ع) داد تا وجهه اهل بیت (ع) را در بین مردم خراب کرده و آن‌ها را طالب دنیا نشان دهد.

مسئول دارالقرآن اداره ‌کل تبلیغات اسلامی استان قم بیان کرد: مامون گروه‌های معاندی که در اطراف وجود داشت را تحریک می‌کرد که در مقابل امام بایستند.

عظیمی با اشاره به برگزاری جلسات مباحثه امام هشتم شیعیان با عالمان ادیان و فرقه‌های مختلف گفت: مامون این جلسات را به امید تخریب شخصیت علمی امام (ع) انجام می‌داد، ولی هیچگاه به هدف خود نمی‌رسید.

وی با بیان اینکه سیاست‌های امام رضا (ع) نقشه‌های مامون را نقش بر آب کرد، اظهار کرد: تاریخ نشان می‌دهد این امام بزرگوار با تمام توان اجازه نفوذ، رشد و گسترش مکتب‌های انحرافی را نداد.

مسئول دارالقرآن اداره ‌کل تبلیغات اسلامی استان قم با یادآوری پیشنهاد ولایتعهدی از جانب مامون برای زیر سئوال بردن اهل‌ بیت (ع) بیان کرد: امام رضا (ع) با برگزاری جلسات مختلف و صحبت با مردم اجازه ندادند خلیفه عباسی به اهداف خود برسد.

عظیمی با بیان اینکه حدیث سلسلة‌الذهب یکی از برنامه‌های ارزشمند امام هشتم شیعیان بود، گفت: این حدیث مهر محکمی برای نشان دادن خط باطل بنی عباس و مامون بود.

وی با اشاره به اینکه این حدیث که هنگام ورود امام رضا (ع) به نیشابور توسط چهار هزار نفر نوشته شده است، اظهار کرد: امام رضا (ع) بعد از بیان قسمت اول این حدیث «کلمه لا اله الا الله دژی است که هر کسی وارد آن شود، از عذاب ایمن است» با وقفه‌ای فرمودند «این شروطی دارد که من یکی از آن شروط هستم».

مسئول دارالقرآن اداره ‌کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: این حدیث نشان می‌دهد که توحید و خداپرستی بدون پذیرش ولایت امکان ندارد.

عظیمی در بیان دیگر نکات حدیث سلسلة‌الذهب اظهار داشت: در این حدیث علی بن موسی‌الرضا(ع) با بیان اینکه ایشان شرط ورود به دژ محکم لا اله الا الله هستند، به مردم نشان داد که ماجرای ولایتعهدی دسیسه‌ای از جانب مامون تنها برای منزوی کردن امام (ع) است.

وی افزود: امام رضا (ع) در این حدیث مردم را متوجه می‌کنند که پذیرش اهل بیت (ع) شرط ایمان است.

مسئول دارالقرآن اداره ‌کل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به لقب عالم آل محمد (ص) برای امام هشتم شیعیان، دلیل این لقب را تلاش این امام بزرگوار برای جلوگیری از رشد فرقه‌های انحرافی و برگزاری جلسات مختلف با گروه‌های خلاف تشیع همچنین بیان احادیث روشنگر در جلسات درس و بحث دانست.

عظیمی صبر، علم، همنشینی با فقرا، مباحثات و مناظرات سیاسی، توجه به خانواده و... را از دیگر خصوصیات اخلاقی امام رضا (ع) عنوان کرد./س
برچسب ها: قم ، حدیث ، سلسله ، الذهب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.