دامپزشک کلینیک باز پروری پردیسان گفت: حفاظت از مناطق حفاظت شده و پارک های ملی را بیشتر کنید تا تلفات کمتر شود.


معماریان در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: حیات وحش کشور، امروز نیازمند یک نگاه ویژه از سوی مسئولان امر است. مخصوصا گونه های با ارزشی همچون یوز آسیایی و پلنگ ایرانی.  
 
وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته در مناطق حفاظت شده و پارک های ملی شان که گونه های در معرض انقراض وجود دارد، این مناطق فنس کشی شده است همچنین در جاده هایی که یوز و پلنگ تردد می کنند تا در زیستگاه شان جفت گیری کنند برای امنیت حیات وحش رو‌گذر و زیر گذر احداث شده است و اگر در کشور ما هم این اتفاقات بیافتد آمار تلفات حیات وحش کاهش می یابد.  
 
وی ادامه داد: اگر چه این اقدامات هزینه براست اما زمانی که ما ارزش حیات وحش را بدانیم و آن را با هزینه نگهداری آن مقایسه کنیم مطمئنا برای حفاظت از آنها هزینه خواهیم کرد.  
 
دامپزشک کلینک باز پروری پردیسان با بیان این مطلب که طی 20 روز گذشته 5 تا 6 پلنگ ایرانی کشته شده است اظهار داشت: ما گونه های با ارزشی در مناطق حفاظت شده و پارک های ملی داریم، باید از این مناطق بهتر محافظت شود، زمانی که افراد با داشتن سلاح به راحتی در این مناطق تردد می کنند شاهد اتفاقات بد از جمله اتفاقی که برای پلنگ لرستان افتاد خواهیم بود.  
وی ادامه داد: نباید اسلحه به راحتی در اختیار گله داران و چو‌پانان باشد، چرا که چو‌پانان از حیوانات وحشی خوششان نمی‌ آید و برای آنها دام ها‌یشان با ارزش تر است و زمانی که اسلحه دارند و چشم شان به یک پلنگ می افتد در اولین اقدام آن را هدف قرار می دهند، البته باید فرهنگ زیست محیطی شان ارتقا پیدا کند تا بدانند که این حیوان چقدر با ارزش است.  
دکتر معماریان ادامه داد: باید به مناطق حفاظت شده نگاه ویژه ای شود به گونه ای که سرعت در این مناطق کنترل شود و اگر از یک حدی فراتر رفتند جریمه شوند چرا که جریمه در این مناطق از خیلی از مناطق دیگر مهم تر است همچنین باید علائم و تابلو هشدار ورود حیات وحش نصب شود.  
وی در خطاب به مدیران استانها و شهرستانها گفت: هر حیوانی در هر جایی که آسیب می بیند در صورت امکان ما آمادگی داریم برویم و آن جا حیوان را درمان کنیم، ضمنا حیواناتی که در استانها و شهرستان ها آسیب می بینند را در صورت عدم درمان به تهران منتقل کنند ما با امکانات بیشتری که داریم بدون هیچ چشم داشتی به حیوان و یا اخذ و‌جهی آن را درمان می کنیم.  
 
وی ادامه داد: این اتفاقاتی که طی چند هفته رخ داده است و دوستداران حیات وحش را حساس تر کرده، اتفاق جدیدی نیست، همچنین فرهنگ مردم نسبت به حیات وحش بدتر شده بلکه این اتفاقات طی سال های گذشته باعث شده تا امروز بعضی از گونه ها در معرض خطر انقراض قرار گیرند.
 
دکتر معماریان در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم این حساسیت به سازمان های دولتی هم برسد تا بیشتر پیگیری کنند و آن نگاه ویژه را داشته باشند که هر هزینه ای که صرف حیات وحش شود بدون شک به نفع کل کشور خواهد بود.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: چوپان ، پلنگ ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۷:۳۷ ۱۲ دی ۱۳۹۲
عالی